Avverkning (slutavverkning)

Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

9 inlägg 4395 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

ulo  
#541126 Hej,
Genom ödets nyck äger jag numera skog i Mora-trakten. Bor själv i södra Sverige och är inte egentligen bekant med Dalarna. Vill dock behålla skogen för framtiden.

Ekonomin gör dock att jag måste göra en avverkning av 800m3 tall, ca 120 år gammal, lätt-tillgänglig från väg.

Vilka säkra skogsföretag finns i Dalarna? Finns det någon "lokal sedvänja" att tänka på?

(När man bor en bit därifrån blir det mest rykten man hör och de brukar styras av "negativa" saker, varför jag vill glömma detta prat).

Hoppas på att få råd,

ulo



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

halvproffs  
#541131 Lägg gärna ut det som rotpost,dvs att du kontaktar olika företag som får lämna ett pris på avverkningen. Annars är ju Siljan skog sugen på talltimmer. Mellanskog är ju ett säkert företag men betalar nog inte mest.

Användarvisningsbild

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

Vardon  
#541136 Rotpost som nämnts.

Jag har sålt till weda skog en del men även Stora. Weda har jag dock lämnat då jag var för missnöjd med deras entreprenör

Har beställt en del gallring nu från Siljan och de brukar ligga bra i pris på timmer. Sågar även blybergskubb så jag hoppas mer timmer och mindre massa för att "skänka" så lite massa som möjligt.

Stora lär väl inte gå i konkurs men vill du säkra betalningen så kräv en bankgaranti

Avatar Fallback

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541180 Kolla virkesbörsen.se

Avatar Fallback

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

mbm  
#541352 Stora, Bilerud korsnäs, Siljan, Weda, Fiskarheden, Hedlunds sågen, Mellanskog. Finns fler men kommer inte ihåg alla nu. Fiskarheden har betalat rätt bra för rätt poster. Men som ovan skrivit lägg ut det som rotpost.

Användarvisningsbild

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

Vardon  
#541355 Se även till att du vet eller tar hjälp av någon som kan ekonomi och skatt. jag skulle hävda att man kan göra större taclor där än vilken köpare man väljare....

Användarvisningsbild

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

Göt  
#541709 Runt oss är det Mellanskog, Weda, Siljan, Korsnäs har börjat ta lite
Senast redigerad av Göt ons 02 jan 2019, 20:37, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

sveakatten  
#541715 Rundvirke brukar vara intresserade av tall, dom har ju också stolpar på programmet, om inte kvaliten är så bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilka "sökra" skogsföretag finns i Dalarna?

Stavve  
#549206 Spontant gissar jag att Du f.n. kommer att få bäst betalt av Fiskarheden eller Siljan om det handlar om leveransrotköp på slutavverkning i tall. Hedlunds Timber har jag ingen erfarenhet av men de tre skulle jag helt klart skicka till.

Ange rotnetto efter drivningskostnader SEK/m3fub inklusive eventuellt vrak. Minst 50 % vid kontraktstecknande och resten vid inmätning.

Är det riktigt fin tallskog och grov så kolla med Rundvirke alt. Mellanskog som säljer till Angarius Svensson.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).