Skogsröjning

Attackera röjningsberget!

136 inlägg 27097 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Cat554  
#541288 Finns det i Sverige noen fordsordning for dette? I Norge er et pliktig Skogfond som en andel valgfri mellom 4 og 40% av brutto salgssum av virket settes inn på av virkesoppkjøper. Derfra får vi så refundert utgift til planting, röjning osv., enten til eget arbeid eller til innleid arbeid. Gulroten er at refusjonen er bare skattet 15% av normalen når arbeidet er godkjent.
Man kan like statlig innblanding eller ikke, men ordningen er god!
OH

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541296 Samlaren! Det är ju inget tvång att röja. Och ja, den som har för höga priser riskerar att gå tomhänt. Gäller både entreprenörer och den lokala verktygsaffären. Elementär marknadsekonomi.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541297
Niking skrev:Samlaren! Det är ju inget tvång att röja. Och ja, den som har för höga priser riskerar att gå tomhänt. Gäller både entreprenörer och den lokala verktygsaffären. Elementär marknadsekonomi.
/Niklas


Och den som inte vill betala för sig får ju strunta i att köpa nåt, helt enkelt så det funkar med marknaden.
Jag vet eftersom jag själv jobbar inom marknad med både stora och små kunder och det finns alltid de som inte vill betala så är det och kommer alltid att vara. Gott Nytt År

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541298
Samlarn skrev:Fick hjälp med röjning i somras, ca 370 kr/timme plus moms. Värt varenda krona, han som utförde jobbet har egen firma i samma kommun, är född och uppvuxen i en närbelägen by och gjorde ett riktigt bra jobb med det som jag inte hunnit fixa själv.
Fantastiskt med yngre som vill bo i skogen och dessutom vågar köra eget, då skiter jag i va billiga öststatarna är för det skiljer så lite i slutänden.


Vi lejde bort ett Gudrunhygge förra våren. Till en från byn. Som jobbar som manuell gubbe.

När man tittade ut över röjningen och visste hur många timmar det hade tagit. Å sen tänker på hur mycket man själv hinner med så. Var det inget å ångra. :-bd

Gör man röjningen i tid så behöver det inte bli så farligt dyrt.

Vi har lejt bort flera förstaröjningar. Sedan blir det lättare när man kommer själv vid andraröjningen.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541299
Samlarn skrev:
Niking skrev:Samlaren! Det är ju inget tvång att röja. Och ja, den som har för höga priser riskerar att gå tomhänt. Gäller både entreprenörer och den lokala verktygsaffären. Elementär marknadsekonomi.
/Niklas


Och den som inte vill betala för sig får ju strunta i att köpa nåt, helt enkelt så det funkar med marknaden.
Jag vet eftersom jag själv jobbar inom marknad med både stora och små kunder och det finns alltid de som inte vill betala så är det och kommer alltid att vara. Gott Nytt År


Den som tycker svenska röjare är för dyra, kan ju leta öststatare. :grin:

Gott nytt år!
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 31 dec 2018, 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

halvproffs  
#541304 Tja Niklas, rökare är ofta dyra för landstingen eller regioner som det heter nu.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541305
Niking skrev:
Samlarn skrev:
Niking skrev:Samlaren! Det är ju inget tvång att röja. Och ja, den som har för höga priser riskerar att gå tomhänt. Gäller både entreprenörer och den lokala verktygsaffären. Elementär marknadsekonomi.
/Niklas


Och den som inte vill betala för sig får ju strunta i att köpa nåt, helt enkelt så det funkar med marknaden.
Jag vet eftersom jag själv jobbar inom marknad med både stora och små kunder och det finns alltid de som inte vill betala så är det och kommer alltid att vara. Gott Nytt År


Den som tycker svenska rökare är för dyra, kan ju leta öststatare. :grin:

Gott nytt år!
/Niklas


Har jag inte råd med inhemsk arbetskraft så skänker jag bort skogen.
Vi är nog många som tänker så häromkring för "min" röjare är mer än fullbokad fast vi kanske är väldigt osnåla här i Värmland :d

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541306 Röjning kostar pengar och det gör dålig förstagallring också. Så nästan oavsett vad röjningen kostar så är det nog dyrare att inte röja.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541312 Gallra oröjda bestånd är inget alternativ. Artikelförfattaren i Skogen menar att om man inte röjer så ska man inte gallra heller.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541315
halvproffs skrev:Tja Niklas, rökare är ofta dyra för landstingen eller regioner som det heter nu.


Det är väl därför som finnarna vill få bort rökning https://amp-svt-se.cdn.ampproject.org/v ... 20%251%24s
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541316
Samlarn skrev:
Niking skrev:
Samlarn skrev:
Och den som inte vill betala för sig får ju strunta i att köpa nåt, helt enkelt så det funkar med marknaden.
Jag vet eftersom jag själv jobbar inom marknad med både stora och små kunder och det finns alltid de som inte vill betala så är det och kommer alltid att vara. Gott Nytt År


Den som tycker svenska röjare är för dyra, kan ju leta öststatare. :grin:

Gott nytt år!
/Niklas


Har jag inte råd med inhemsk arbetskraft så skänker jag bort skogen.
Vi är nog många som tänker så häromkring för "min" röjare är mer än fullbokad fast vi kanske är väldigt osnåla här i Värmland :d


Du menar att om det inte röjs, så blir det nyckelbiotop och således värdelös skog?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

halvproffs  
#541317
Niking skrev:
halvproffs skrev:Tja Niklas, rökare är ofta dyra för landstingen eller regioner som det heter nu.


Det är väl därför som finnarna vill få bort rökning https://amp-svt-se.cdn.ampproject.org/v ... 20%251%24s
/Niklas


Snaran dras åt för rökare ch det tycker jag är bra.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541320 Har jag inte råd med inhemsk arbetskraft så skänker jag bort skogen.
Vi är nog många som tänker så häromkring för "min" röjare är mer än fullbokad fast vi kanske är väldigt osnåla här i Värmland :d[/quote]

Du menar att om det inte röjs, så blir det nyckelbiotop och således värdelös skog?
/Niklas[/quote]

Nej jag menar att då gör jag mig av med den, skänker, ger bort, inte ha kvar.
Dra slutsatser mot att oröjd skog per automatik skulle bli nyckelbiotop är ju ett vanligt tankesätt men inte helt rätt för satan va nyckelbiotoper det kommer bli om man kollar på statisk över röjningsbehov.
Nåja jag behöver nog inte oroa mig för jag kommer fortsätta anlita folk och de kommer få skälig lön för det har jag nog råd med och föresten skäligt betalt vill jag ha för mitt arbete, liksom de flesta andra skulle jag tro. Det är ju det som ligger till grunden för mitt skogsinnehav, har köpt allt jag har själv och inte ärvt en kvadratmeter.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541322 Själv sköter jag röjningen själv på fastigheten å då slipper jag betala externa röjares fantasilöner. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541324
halvproffs skrev:
Niking skrev:
halvproffs skrev:Tja Niklas, rökare är ofta dyra för landstingen eller regioner som det heter nu.


Det är väl därför som finnarna vill få bort rökning https://amp-svt-se.cdn.ampproject.org/v ... 20%251%24s
/Niklas


Snaran dras åt för rökare ch det tycker jag är bra.


+1! Samma med snusare.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).