Skogsröjning

Attackera röjningsberget!

136 inlägg 27107 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541168 Existerar inga "fantasilöner" inom skogsbruket men det finns löneavtal som bör fungera som riktmärke.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

skogshasse  
#541169
Skogsola skrev:Existerar inga "fantasilöner" inom skogsbruket men det finns löneavtal som bör fungera som riktmärke.


okej och vad säger det om man pratar i antal kronor per timme ?

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Erre  
#541170 Lyssnade på en talare för många år sen som sa.
-Markägare ska inte köpa fyrhjulingar, traktorer, huggarvagnar, processorer, gamla skotare och skördare.
Dom ska ha plantrör, 2 röjsågar och 2 motorsågar.
Då hinner dom sköta skogen och får mest pengar över.

Men hur kul är det. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541172 Räkna röjning kan man göra på många olika sätt. https://www.skogen.se/nyheter/rojningsvinsten-overdrivs

Men röjningskonstnaden måste stå i paritet med den långsiktiga avkastningen från skogen och den sistnämda har ju realt sjunkit ganska rejält över längre tid. Således måste även den totala röjningskostnaden också sjunka över tid.

Å efter som röjsågen knappt har utvecklats sedan 60-talet, så har väl knappast röjningsproduktiviteten heller ökat i någon större grad sedan dess. Å då måste reallönerna tyvärr sjunka i takt med den reella avkastningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

skogshasse  
#541176
Niking skrev:Räkna röjning kan man göra på många olika sätt. https://www.skogen.se/nyheter/rojningsvinsten-overdrivs

Men röjningskonstnaden måste stå i paritet med den långsiktiga avkastningen från skogen och den sistnämda har ju realt sjunkit ganska rejält över längre tid. Således måste även den totala röjningskostnaden också sjunka över tid.

Å efter som röjsågen knappt har utvecklats sedan 60-talet, så har väl knappast röjningsproduktiviteten heller ökat i någon större grad sedan dess. Å då måste reallönerna tyvärr sjunka i takt med den reella avkastningen.
/Niklas

tänk hur det kan vara fortfarande inget svar på min enkla fråga så man kan börja fundera om du är kommunalpolitiker eftersom du svarar på det sett som du gör
en arbetare måste ha en lön som det går att leva på för om man jämför 60 talet och 2010 talet så är maten dyrare bostaden dyrare kläder dyrare mm mm
Senast redigerad av skogshasse tis 01 jan 2019, 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541179 Fick hjälp med röjning i somras, ca 370 kr/timme plus moms. Värt varenda krona, han som utförde jobbet har egen firma i samma kommun, är född och uppvuxen i en närbelägen by och gjorde ett riktigt bra jobb med det som jag inte hunnit fixa själv.
Fantastiskt med yngre som vill bo i skogen och dessutom vågar köra eget, då skiter jag i va billiga öststatarna är för det skiljer så lite i slutänden.

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541182
skogshasse skrev:
Niking skrev:Räkna röjning kan man göra på många olika sätt. https://www.skogen.se/nyheter/rojningsvinsten-overdrivs

Men röjningskonstnaden måste stå i paritet med den långsiktiga avkastningen från skogen och den sistnämda har ju realt sjunkit ganska rejält över längre tid. Således måste även den totala röjningskostnaden också sjunka över tid.

Å efter som röjsågen knappt har utvecklats sedan 60-talet, så har väl knappast röjningsproduktiviteten heller ökat i någon större grad sedan dess. Å då måste reallönerna tyvärr sjunka i takt med den reella avkastningen.
/Niklas

tänk hur det kan vara fortfarande inget svar på min enkla fråga så man kan börja fundera om du är kommunalpolitiker eftersom du svarar på det sett som du gör
en arbetare måste ha en lön som det går att leva på för om man jämför 60 talet och 2010 talet så är maten dyrare bostaden dyrare kläde dyrare mm mm


Är maten dyrare, är bostad dyrare idag med de räntor som varit sista 20 åren, kläder vette tusan om de är dyrsre

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

jannee  
#541188 Sätt 370 kr/tim i relation till vad en advokat begär (allting mellan 1700 kr/tim och uppåt).
Vem orkar fullfölja tills han/hon uppnått pensionsålder.
Vem har största kostnaderna för att utföra sitt yrke.
Vem riskerar yrkesskador
Är fullt medveten om vilka kostnader det inneburit att utbilda sig till advokat, men ändå?
Mer eller mindre alla som har ett fysiskt arbete är verkligen underbetalda, är det rätt????????????????????
Nedan är i princip samma.
Du kan ställa upp i en process utan advokathjälp
Du kan även låta skogen växa utan att röja.
Skit samma, det kommer ändå inte att gå bra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

RONiL  
#541196 Ursäkta mig men här och just nu upplever jag hela den här diskutionen som lite skrattretande.... [emoji16]

Gör det enkelt.
Räkna av 50% av all röjningsskog i hela landet och låt dessa bestånd vara orörda under hela omloppstiden, så får alla dessa urbana skogsvetare och miljöföreningar som dom vill, när dom tjatar om att de skall vara 50/50 av produktion och miljö.
Sedan kan dom hålla sig till dessa orörda skogar så får vi se hur mycket dom kommer vistas ute i skogarna, eller hur lång tid det tar innan det dyker upp föreningar som börjar tjata i att det måste göras åtgärder i dessa skogar. Om det blir för att det inte ser bra ut eller att det är för tätt med stammar kanske är samma sak, men det kan ju tiden få utvisa.
Om man inte ska räkna av 50% av röjningsberget så får de virkesköpande företagen och föreningarna ta och betala bättre för det dom köper, så kanske en del av pengarna tar och rullar igenom hela skogssvergie [emoji39]

Eller statliga sveaskog kanske kan betala markägaren för de hektar som röjs... Eller inte röjs.

Vad vet jag?
Min diagnos är ADHD, så jag leverera här och nu med mycket tänk som inte alltid är lätt att hålla reda på🤣

Puss på er och ett gått nytt skogs år önskar jag er alla!

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541202
skogshasse skrev:
Skogsola skrev:Existerar inga "fantasilöner" inom skogsbruket men det finns löneavtal som bör fungera som riktmärke.


okej och vad säger det om man pratar i antal kronor per timme ?


En grov killgissning säger 150 kr i ren lön. Lägg sen till arbetsgivaravgifter, semesterersättning, bilkörning, utrustning och spilltid som inte går att debitera för. Någon föreslog 370 kr totalt och det kan vara rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Älgfoderodlare  
#541206 Man kan ju undra vem av myndigheterna SS el. LS som kommer att dra det längsta strået i denna kamp. SS säger: "-röj mer o tidigt" för bästa skogliga utveckling. LS säger: "-röj varsamt o sällen" för bästa miljöutveckling. Det man kan fråga sig är då; Har ägarna till dessa eftersatta, oröjda 5 milj. ha, egentligen varit mindre måna om skogsutvecklingen om man tolkar SS rätt. Eller har man föregått LS önskan om en bättre miljöutveckling genom att inte röja ? Det som skulle vara intressant i sammanhanget är ju att även få reda på hur många milj. ha rätt röjd mark det finns då också o i så fall enligt vilken myndighet ? !

Avatar Fallback

Re: Attackera röjningsberget!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541250 Röj som du själv tycker eller låt bli men låt inte myndigheter diktera din verksamhet mer än nödigt.

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541274
skogshasse skrev:
Niking skrev:Räkna röjning kan man göra på många olika sätt. https://www.skogen.se/nyheter/rojningsvinsten-overdrivs

Men röjningskonstnaden måste stå i paritet med den långsiktiga avkastningen från skogen och den sistnämda har ju realt sjunkit ganska rejält över längre tid. Således måste även den totala röjningskostnaden också sjunka över tid.

Å efter som röjsågen knappt har utvecklats sedan 60-talet, så har väl knappast röjningsproduktiviteten heller ökat i någon större grad sedan dess. Å då måste reallönerna tyvärr sjunka i takt med den reella avkastningen.
/Niklas

tänk hur det kan vara fortfarande inget svar på min enkla fråga så man kan börja fundera om du är kommunalpolitiker eftersom du svarar på det sett som du gör
en arbetare måste ha en lön som det går att leva på för om man jämför 60 talet och 2010 talet så är maten dyrare bostaden dyrare kläde dyrare mm mm


Å likväl har virkespriserna gått ner i reella tal sedan 1960-talet, liksom virkesnettot. Å då är det svårt att betala 300-400 kr/timmen för röjning. Hade virkespriserna stadigt legat på säg 700 kr för massan och bortåt 1500 kr för normaltimret, så hade det nog sett annorlunda ut.

Ps! Du låter som en fackpamp. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Erre  
#541284 Någon har ju finansierat den mogna skogen vi idag hugger.
Så då får den som slutavverkar göra samma sak till nästa.
Dvs.
Lägg undan pengar till plantering och 2 röjningar när avverkningsnettot kommer in.
Lättare såklart nere i södra delen där priserna verkar ligga betydligt bättre.
Men kan man inte röja själv så är det nog så det får bli. Allt man får från en slutavverkning är inte pengar man kan spendera upp på annat.

Alternativet är att planta och röja själv.
Men hur många av oss gör det fullt ut?

Användarvisningsbild

Re: Attackera röjningsberget!

Samlarn  
#541287
Niking skrev:
skogshasse skrev:
Niking skrev:Räkna röjning kan man göra på många olika sätt. https://www.skogen.se/nyheter/rojningsvinsten-overdrivs

Men röjningskonstnaden måste stå i paritet med den långsiktiga avkastningen från skogen och den sistnämda har ju realt sjunkit ganska rejält över längre tid. Således måste även den totala röjningskostnaden också sjunka över tid.

Å efter som röjsågen knappt har utvecklats sedan 60-talet, så har väl knappast röjningsproduktiviteten heller ökat i någon större grad sedan dess. Å då måste reallönerna tyvärr sjunka i takt med den reella avkastningen.
/Niklas

tänk hur det kan vara fortfarande inget svar på min enkla fråga så man kan börja fundera om du är kommunalpolitiker eftersom du svarar på det sett som du gör
en arbetare måste ha en lön som det går att leva på för om man jämför 60 talet och 2010 talet så är maten dyrare bostaden dyrare kläde dyrare mm mm


Å likväl har virkespriserna gått ner i reella tal sedan 1960-talet, liksom virkesnettot. Å då är det svårt att betala 300-400 kr/timmen för röjning. Hade virkespriserna stadigt legat på säg 700 kr för massan och bortåt 1500 kr för normaltimret, så hade det nog sett annorlunda ut.

Ps! Du låter som en fackpamp. :grin:
/Niklas


Är skogsägarens oförmåga att få betalt för sin råvara något som skogsvårdsentreprenören ska ta hänsyn till när priset sätts för röjning? Om Hasse låter som en fackpamp så vet jag inte vad man säger om detta resonemang.
Kan jag inte utföra åtgärden själv så får jag vackert betala och jag har inga problem att ge han jag möter på affären när jag handlar eller på dagis när barnen ska hämtas en lön som även han och hans familj överlever på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).