Älgfoderodlare skrev:Då jag upplever att många av de andarter som funnits i Svenska vatten, har minskat på senare decennier. Skulle jag önska kunna få eller köpa billigt rötgran men även andra trädslag i lämpliga dimensioner för att göra främst Knip o Gräsandholkar men även för andra simfågelarter. De län som kan vara intressanta för hämtning är: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands o Jämtlands län. Skulle samtidigt vilja slå ett slag för att andra kan göra samma sak o gagna viltvården i andra län. Andra saker som kan främja tillväxten av sjöfågelbestånden är jakt av måsfåglar i lokaler lämpliga för sjöfågel. Måsfågelinvasionen i de svenska insjöarna har nog till stor del bidragit till den minskning som skett. Låt oss bli fler som vänder den trenden.
Vardon skrev:Älgfoderodlare skrev:Då jag upplever att många av de andarter som funnits i Svenska vatten, har minskat på senare decennier. Skulle jag önska kunna få eller köpa billigt rötgran men även andra trädslag i lämpliga dimensioner för att göra främst Knip o Gräsandholkar men även för andra simfågelarter. De län som kan vara intressanta för hämtning är: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands o Jämtlands län. Skulle samtidigt vilja slå ett slag för att andra kan göra samma sak o gagna viltvården i andra län. Andra saker som kan främja tillväxten av sjöfågelbestånden är jakt av måsfåglar i lokaler lämpliga för sjöfågel. Måsfågelinvasionen i de svenska insjöarna har nog till stor del bidragit till den minskning som skett. Låt oss bli fler som vänder den trenden.
För oss som inte begriper, vad är lämpliga dimensioner, ska ändå försöka städa en del i vinter så får du det gärna , men det är lättare att hitta om jag ved vad jag letar efter.
k_h skrev:Hur fäster ni holkarna i träden?
halvproffs skrev:För andfåglar behövs rätt grova dim. Jag har gjort hålet med motorsåg så svärdsbredden å lite till som ingångshål.
Älgfoderodlare skrev:Har någon hittat något som skulle kunna passa av det som eftersöks ? Vore tacksam för allt som kan erbjudas nu under vintern när man har tid att göra andra saker också.