Traktorer och processorer

Skogsanpassa fiat

7 inlägg 2789 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsanpassa fiat

Falmark 14:4  
#538861 Hej! Har nyligen köpt en fiat 90-90 som jag så småningom tänkt skogsanpassa, någon som gjort det förut och har några tips och idéer? Hur det funkar att få in spakpaket till griplastare, vändbar stol osv.. alla tips mottages tacksamt ! :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa fiat

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538878 Problemet med Fiat är ju att tanken sitter där bak. Ska man kunna vända på stolen får
man flytta tanken, jag har sett (och kört) några . Med en del jobb kan det bli bra, man
får nog göra en bakrutekil också.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa fiat

Falmark 14:4  
#538884 Jo jag har hört att vissa bytt tanken och byggt ut bakåt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa fiat

JoTh  
#538891 Den här tråden blir intressant att följa, och troligen en sporre för egen del att färdigställa ett insomnat projekt.

Har själv en Fiat 680DT som stått undanställd som nedprioriterat projekt under många år,
och kommer så att förbli några år till enligt planen.
Projektet är dock påbörjat och ska färdigställas när andra viktigare projekt är färdiga.
Där är dieseltanken på bakväggen borttagen, och skall ersättas med nytillverkad på annan plats.
Mest troligen under golvet, och det kan bli två sammankopplade tankar.
En på varje sida om traktorkroppen, och sammankopplade med slangar på under och översidan är planen.
Ett annat alternativ som funnits i tankarna är att tillverka en dieseltank att montera i fronten likt Hypros hydrauloljetank.


Bakre delen av golvet är bortkapat och ersatt med nytt dito, som är sänkt för att få bättre utrymme och körställning för benen i bakåtvänt läge. Har införskaffat en lågbyggd svängskiva från en skotare till stolen. Det går dock inte att få till ett helt plant golv i Fiaten, utan det blir i mitt fall en form av kardantunnel mitt över traktorkroppen.

Nya plåtprofiler för rutramar är tillverkade för att flytta ut bakrutan mot hyttens yttre vinkel likt vanlig bakrutekil på Valtra, för att göra plats åt kranspakarna bla.
Blev en ny av de allra sista Valtra 6350 för både skogen och övriga sysslor, så därför är inte behovet lika stort att få detta klart på gott och ont.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa fiat

Falmark 14:4  
#538893 Hej! Det lät som ett väldigt spännande och ambitiöst projekt! Jag kommer nog börja med bukplåtar :) du får gärna lägga upp bilder då du är klar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa fiat

Ldsaren  
#538927 Min 680 har jag tagit bort hitchen på och har ett fast drag ,mycket bättre frigångshöjd .
Tyvärr saknar man ju hitchen fördelar.
Hitchen öppnade sig också av sig själv när man kaste över hinder och så.
Men din har kanske en bättre konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa fiat

Ldsaren  
#538931 Jag tror inte 680 har diffspärr (non spinn) fram ,vilken man skulle önska .
Jag tror de flesta sätter tanken fram .
Under golv kräver bra bukskydd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).