Traktorer och processorer

Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor

20 inlägg 9296 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor

Vardon  
#538753
JohannesG skrev:
Vardon skrev:Då återanvänder jag inlägget om fjärrstyrd gas

Vardon - Vad var det senaste ni byggde??


För att varva upp traktorn med fjärrkontroll kan man sätta en 24v motor (givet att traktorn bara har 12v) som drar en en vajer eller ett snöre som drar i pedalen till ett förutbestämt varvtal. 24v motorn bränner inte även att den står still när den matas med "bara" 12v. Vimekens vinsch sköts på detta vis.


Fast har man fjärr är det väl lika enkelt att stänga av spänningen till motorn.

Men det finns många sätt att lösa det. Jag kan tycka motorer kan vara jobbiga att få i vettigt varvtal.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor

JohannesG  
#538756
Vardon skrev:
JohannesG skrev:
Vardon skrev:Då återanvänder jag inlägget om fjärrstyrd gas

Vardon - Vad var det senaste ni byggde??


För att varva upp traktorn med fjärrkontroll kan man sätta en 24v motor (givet att traktorn bara har 12v) som drar en en vajer eller ett snöre som drar i pedalen till ett förutbestämt varvtal. 24v motorn bränner inte även att den står still när den matas med "bara" 12v. Vimekens vinsch sköts på detta vis.


Fast har man fjärr är det väl lika enkelt att stänga av spänningen till motorn.

Men det finns många sätt att lösa det. Jag kan tycka motorer kan vara jobbiga att få i vettigt varvtal.

Jo så är det. För att köra Hypron tror jag din lösning är den bästa. Kanske du skulle kunna sätta en billig varvräknare ute på Hypron också för att göra det lite enklare.

En 24v motor tänker jag mig främst skulle vara smidig vid kortare tillfälliga gaspådrag då man vill att traktorn snabbt ska komma upp i varv för att sedan lika snabbt lägga sig på tomgång igen av sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor

Vardon  
#538757 Då är jag med hur du menar :-)

Jag har justerat vajern så antingen har jag ena ändläget =lämpligt varvtal, släpper den så jag hör att den går ner och då kan jag sticka foten under vajern och köra. Eller så släpper jag ut så långt som möjligt och den ligger på golvet.

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor

JohannesG  
#571471 Gjorde härom dagen två krokar så jag kan hänga upp dragarmarna i stället för att behöva skruva på lyftstängerna varje gång vagnen ställs av och på. Grundidén snodde jag från Hypro på Elmia.

Avatar Fallback

Re: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor

Valmet Rollo  
#573034 Angående ställbar gas
Tog ett 12v elektriskt ställdon med två mikrobrytare en i varje ändläge.Till detta behövdes även ett relä.Placerade ställdonet över fotgasen.Enkelt o mkt funktionellt.Ström på arbetsvarv och ström av tomgång Har min radiostyrd men funkar lika bra med brytare på tex hypro.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).