tor 13 dec 2018, 21:47#538413
Jag känner mig grundlurad av Skogsstyrelsen på stödpengar inom stödet "skogens miljövärden". Dessutom är framtida produktionsvärden förstörda på grund av Skogsstyrelsens agerande. Jag vill med detta inlägg beskriva vad som hänt, samt fråga er om ni själva har haft liknande erfarenheter, eller hört om liknande fall.
- I början av år 2016 när stödet "skogens miljövärden" presenterades blev jag intresserad eftersom jag hade några bestånd som jag trodde skulle kunna vara lämpliga.
- Jag kontaktade Skogsstyrelsen som besökte fastigheten för rådgivning.
- Baserat på rådgivningen skickade jag in en ansökan, som beviljades. Beviljandet baserades på Skogsstyrelsens egen rådgivningen och ansökningen. (notera är att ansökningen var baserad på Skogsstyrelsens egen rådgivning).
- Åtgärder som t.ex. gallring, röjning och framförallt utrotning av gran på aktuellt område skedde under första halvan av år 2017. (värt att notera här är att utförande entreprenör är mycket erfaren inom naturvårdsåtgärder)
- I början av år 2018 utförde Skogsstyrelsen en kontroll på plats. Den kontrollen resulterade i att Skogsstyrelsen ansåg att områdena till största delen inte uppfyllde kraven som låg till grund för att bevilja stödet från första början. Därmed skulle stödet i princip decimeras (från ca 30 000 kr till ca 5 000 kr).
- Jag klagade på det beslutet framförallt baserat på att jag agerat enligt Skogsstyrelsens rådgivning. Samt att Skogsstyrelsen godkänt min ansökan baserat på sin egen rådgivning och besök på plats.
- Därefter har Skogsstyrelsen meddelat att jag själv är ansvarig, och om jag anser annorlunda får jag överklaga det till högre instans. I princip hänvisar Skogsstyrelsen till diverse paragrafer och lagar, och slår ifrån sig allt eget ansvar i sitt agerande.
Jag har för avsikt att gå vidare med detta av följande anledningar:
- Jag är lekman, och har förlitat mig på sakkunnig (dvs Skogsstyrelsen)
- Skogsstyrelsen har först konstaterat att rätt grundförutsättningar finns och fått mig att gå vidare med åtgärderna, sedan svänger de i efterhand tvärtom och lämnar mig med svartepetter.
- Åtgärder i skogen som effektivt eliminerat framtida produktionsvärden (all gran som tagits bort) har utförts baserat på Skogsstyrelsens beslut och rådgivning
- Åtgärderna hade aldrig blivit utförda om inte Skogsstyrelsen rått mig att utföra dem, och godkänt dem från första början. Istället skulle troligtvis helt andra, och värdehöjande, åtgärder utförts.
- Åtgärderna har kostat mer än hela stödbeloppet. Nu står jag med en entreprenörsräkning samtidigt som framtida produktionsvärden för granen förstörts.
Jag känner mig totalt blåst av Skogsstyrelsen. Är det ens lagligt att agera som de har gjort? Har ni några liknande erfarenheter?
Vill någon rekommendera en jurist med erfarenhet inom området?