Traktorer och processorer

Ny eller begagnad?

118 inlägg 61376 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#537033 Hej igen!
Nu har det dykt upp en Valtra A72 2012 för 340 plus moms. 500 timmar och nyskick. Har skogshytt så i bästa fall behöver jag inte kompletteraså mkt. Har funderat en del på NH 5.85 som säljs på kampanj för ca 400 plus moms. Lutar själv åt Valtran. Tips och funderingar?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Huggar Herman  
#537076
Henkeb skrev:Hej igen!
Nu har det dykt upp en Valtra A72 2012 för 340 plus moms. 500 timmar och nyskick. Har skogshytt så i bästa fall behöver jag inte kompletteraså mkt. Har funderat en del på NH 5.85 som säljs på kampanj för ca 400 plus moms. Lutar själv åt Valtran. Tips och funderingar?


Jag gjorde exakt ett sånt köp när jag 2012 köpte en A75:a -06 som gått 200 timmar för 280' + moms och jag har inte ångrat det en sekund.
Ja, du kan göra samma jobb med en gammal Boxer, men allt går så oerhört mycket lättare med en modern maskin. Jag vet, för jag har provat båda.
Och ja, A-serien är en enkel instegsmodell utan en massa finesser som är bra att ha, men du får oerhört mycket traktor för pengarna. Speciellt om du bara kör några hundra timmar om året på helger och kvällar.
Köp! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#537084 Hej, tack för råden. Har en bekant som är mkt nöjd med exakt samma traktor och årsmodell. Enda problemet han haft är att batteriet dras ur vid längre stillestånd. Skall kontakta säljaren idag för detaljer vad som ingår etc.
Har du huggarvagn? I så fall vilken storlek?

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Huggar Herman  
#537087 Jag har en 8-tons Palms med 610 kran som jag har en Kesla stegmatare på ibland.
Kör kranen på traktorns hydraulik och Keslan från separat pump på kraftuttaget.

Just det....hade samma problem med batteriet innan jag fimpade radion. Av någon orsak (förmodligen stationsminnet) så ligger den utanför arbetsbrytaren och är alltid spänningssatt.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#537203 Besöker handlaren imorgon. Snökedjor bak ingick men inte skopa. Får se om vi får till en affär. 😎

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#537348 Nu är man ägare till ny traktor. Blev Valtra A72 2012, skogshytt, med 500 timmar. Blir riktigt kul, nyaste jag kört förut är en BM 650 1973. Ett riktigt gds objekt som blir kvar tillsamman med BM 35 Miltärtraktor som farsan köpte 1973. Finns även en Lill Nalle helt övervuxen ochså som inte startats på 30 år. Blir skönt med en nyare traktor!

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Huggar Herman  
#537388 Stort grattis! 😀
Jag tror inte att du kommer att ångra det köpet!

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Bax  
#537398 Grattis! Gnålade du åt dig en planerskopa?

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#537408 Snöskopa blev det, 😀 är lite osäker på vad som egentligen blir bäst typ av skopa.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Bax  
#537438 Om du frågar mig så räcker det med en planerskopa.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

85magnus  
#569380 Nu tänkte jag väcka liv i denna tråd igen =D.
Går i precis samma tankar som schedvizz men denna gång gäller det en valtra a74 sh.
Har fått pris på en demo med en del extrautrustning för 410k.
Skoghytt - lastare- bukplåt- grenskydd för lampor och div-plåttank och original plant golv med snurrstol helt enkelt klar för både lastararbeten och skogen.
Har ungefär som trådskrivare 20 ha skog och 20ha åker. Brukar 6 ha själv med vall och har 30 får.

Har schedvizz ångrat sig än? Eller fortfarande nöjd?

Man kan vända och vrida på detta hur som helst men jag kan fortfarande inte bestämma mig.

Mycket pengar men ska man ha något begagnat som inte är 25 år och som är en valmet valtra så får man ändå punga ut minst 280k ex moms för en 8-12 år gammal traktor.

Jag är väldigt mekkunnig men även duktig med datorer då diagnostisering på en ny maskin ska inte vara problem då dem he canbus och agco har felsökningsutrustning på svarta marknaden för inga pengar alls så där är ju faktiskt till och med lättare felsökning i många fall?

Vad säger ni och först och främst schedvizz vad säger du?

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#569413 Hej, jag kikade på en ny Valtra A74 av den anledningen som du skriver. Bättre begagnade 15-20 år gamle ligger väldigt högt i pris. Tycker det ser ut som ett bra pris du fått med den utrustning du angett.
För egen del ramlade jag på en A72 2012 i nyskick med 500 timmar och en ägare. Den betalade jag 340´för inkl skopa och kedjor.
ca 70´till och en ny traktor känns bra prismässigt.
Är för övrigt mkt nöjd med mitt köp.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Richard B  
#571718 Kul att du har ny trivsam traktor och du har min respekt för att du ger dig in på ett nytt område som du inte är kunnig inom 🙂 👍
Sen så är min erfarenhet inte så bra med 45hk traktorer med bakhjulsdrift från 70-talet. Jag har begränsad erfarenhet dock men med tungt släp så står framvagn och studsar och hjulen hamnar fel samt i snö så svänger framhjulen men inte traktor, jag förstår om man säger att det fungerar men jag förstår inte varför dom rekommenderas. Dock så kan det vara andra faktorer som jag inte vet om iom att jag är nybörjare. 🚜

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).