Jakt och Fiske

Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

27 inlägg 7781 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Torbjörn Johnsen  
#536898 Rapporten om hur tillväxten kan öka i skogen släpptes av Skogsstyrelsen för en tid sedan och där pekades den höga viltstammen ut som ett stort hinder. I ett blogginlägg nyligen gick Generaldirektör Herman Sundqvist till hårt angrepp mot hur jägarorganisationerna, främst Svenska Jägareförundet har bemött rapporten:

Efter att rapporten publicerats och gått ut på remiss har debatten i media varit omfattande och det har nästan helt handlat om förslaget att kraftigt sänka klövviltstammarnas numerär. Företrädare för Svenska Jägareförbundet har talat om ”Skogsstyrelsens korståg mot älgen” och att ”Nationalsymbolen älgen ska offras på granplantagens altare”.


I en debattartikel i tidningen Svensk Jakt får nu GD svar på tal från Daniel Ligné från Svenska Jägareförbundet. Han anklagar Sundqvist för att sprida lögner om den svenska älgstammens nivå i förhållande till grannländernas och har en dessutom förklaring till varför just en jägmästare beter sig så:

Hur kan det komma sig att en generaldirektör far med så uppenbar osanning? Jo, det ska jag förklara. Han är nämligen jägmästare, liksom jag själv, och jägmästarna var de som för flera decennier sedan uppfann filterbubblor.

Det var inte sociala medier som skapade denna konstruktion för faktaresistens, det var jägmästarna.

Vi är omsorgsfullt fostrade i att stänga in oss i skrubbar och i grupp konstruera sanningar, samband och tingens ordning.

Det är det som föranleder detta farande med osanning och den rapport om ökad skogsproduktion som Skogsstyrelsen nyligen skickade ut på remiss.

En hel hög med jägmästare har suttit i grupp och önskat sig en massa saker samt hittat på samband befriande obundna av etablerad forskning och fakta.


I artikeln finns ett diagram över älgavskjutningen som visar att det skjuts lika mycket älg i Sverige som i Finland och Norge men det finns ingen som visar hur stora stammarna är, Däremot säger Ligná att Norge har lika tät älgstam som Sverige:

Herman Sundquist slår fast att Finland har mindre än hälften så mycket älg som Sverige. Det är en lögn. Finland skjuter marginellt färre älgar än Sverige per 1.000 hektar skogsmark. Norge, däremot, har mer älg än Sverige och drygt tio gånger mer kronvilt. Tar man dessutom hänsyn till att det saknas älg i stora delar av västra Norge blir tätheterna ännu högre


Ligné hävdar att viltbetesproblematiken är skogsbrukets eget fel eftersom man planterar gran på tallmark (och odlar för lite löv):

Tillgänglig forskning visar att sambandet mellan antalet älgar och mängden skador är jämförelsevis svagt, ibland inte ens statistiskt säkerställt, medan sambandet mellan mängden foder och skador däremot är starkt.

Därför är det helt avgörande för betesskadesituationen att vi föryngrar med rätt trädslag. Redan 2008 gjorde Skogsstyrelsen en skoglig konsekvensanalys som tydligt visade på en massiv förgraning av hela Sverige.

Nu tio år senare är situationen inte ett dugg bättre, mindre än hälften av den mark som det otvivelaktigt ska stå tallar på har föryngrats med tall.

Ett kapitalt misslyckande av den myndighet som bär ansvaret, Skogsstyrelsen.


Det skulle vara intressant om det går att få fram några säkra siffror över viltstammarnas storlek i Sverige och grannländerna. Den mest korrekta uppgiften borde ju då vara att redovisa dessa i förhållande till skogsarealen. Någon som vet?



   TS
Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

salix  
#536900 Jag lägger min röst på Ligne. Skogsstyrelsens tjänstemänn är en samling nyttiga idioter som trummar på med sin äbin som är en egenproduserad fablernas värd som endast kan nytjas till dasspapper.

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536902 Tja en älg äter en skottkärra tallskott om dagen på vintern.
Mina tallar utanför viltstängsel är 1m höga, innanför 6m.
men det är väl annan mark innanför stängslet :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536920 I detta fallet är Jägarförbundet ute och seglar.

Att svara på hur mycket älgar det funnits historiskt och finns i andra länder är inte helt lätt att få fram. Desto lättare är att kolla på avskjutningen för det verkar ha varit intressantare över tid och jorden.

Det man sedan kan göra är att baklänges räkna fram vilken avskjutning som motsvarar en viss älgstam.
Jag läste Sundqvists blogg och han kom till samma resultat som jag brukar göra när jag läser samma data. Sverige och Norge konkurrerar om vem som har den tätaste älgstammen därefter kommer finland som har ungefär halva tätheten därefter kommer resten av världen som har en bråkdel av finlands nivå.

Det är våran nivå på älgstammen som är anomalin både geografiskt och i tid. Historiskt låg vi stabilt på en avskjutning som är mindre än hälften av vad vi har nu fram till sena 60-talet då vi passerade nivån vi har nu för att få älgexplosionen då avskjutningen var mer än det dubbla och därefter har vi fallit tillbaka till nuvarande nivå som är någon form av nytt normalläge.

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536933 Hur är det med viltolyckor. Går det att dra några slutsatser från dessa? Nämns i skogsstyrelsens rapport har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Älgfoderodlare  
#536988
ocke skrev:Hur är det med viltolyckor. Går det att dra några slutsatser från dessa? Nämns i skogsstyrelsens rapport har jag för mig.


Men folk kör ju bil som att man har endera arslet eller Fan till guide ! När man som jag sitter lite högre upp än de flesta trafikanter, så ser man ju som alltid ett blått ljus i kupen. Åkte häromdagen efter en Mercedes där man inte såg föraren som bakomvarande. När jag körde om den samma i 60 km / h på 70 sträcka för att personen höll endast 40 km / h. Så låg personen ner över kardantrumman / mittkonsolen o stirrade ner i en skärm. Hur F.n ska man då kunna hålla kontroll på övriga trafikanter o på omgivningen ? ! När uppdateringen på media har tagit överhanden även under bilkörning så till den grad, att man inte längre är närvarande i den miljö man just då befinner sig. Undrar ni sen varför det blir olyckor ? Uppmärksamheten finns inte längre på vägen o i dess omgivning, när desorientering om läge o situation är noll ! Viltet får felaktigt klä skott för den blase' artade trafikkultur som har kommit i o m behovet av att ständigt vara i etern !

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

husqvarna_med_sthil  
#536992 Det är så förbaskade tråkigt det här tycker jag. Herman pratar om älgtäthet och Ligné om antal älgar och hoppas kanske att det ska gå obemärkt förbi. Det kan vara en teknik för att jäklas med sin motståndare och då det tyder på att minskningar av älgstammen måste bestridas till varje pris och när som helst och vettig diskussion i ämnet har gått förjäves.

Samtidigt finns representanterna för den gröna terrorn, myser i sina grottor runt innerstadens skitiga luft och ser hur klyftan mellan skogsägaren (som man vill ta skogen ifrån) och jägaren( som man vill hindra från jakt) öka allt mera. För dessa grott-troll är detta en oerhört viktig strid att hålla levande så att inte skogsägarna och jägarna i fullo går samman. Grott-trollen vet att de inte är så många och då gäller det att vara smarta istället.

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536995
Älgfoderodlare skrev:
Men folk kör ju bil som att man har endera arslet eller Fan till guide !


Jo, det är ju sant :-). Har en känsla av att allt fler är ovan att kör över 50km/h och verkar ovetande om att det kan komma upp vilt på vägen. Men det borde ju påverka andra olyckor också vilket borde göra att det skulle gå att kunna utläsa något typ av samband mellan viltolyckor och viltstammen?

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

jannee  
#536999 Finns tydlig statistik på antalet vilda djur (rådjur och vildsvin) i Kalmar län där också viltolyckorna med dessa djur är som högst.

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Älgfoderodlare  
#537001
ocke skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Men folk kör ju bil som att man har endera arslet eller Fan till guide !


Jo, det är ju sant :-). Har en känsla av att allt fler är ovan att kör över 50km/h och verkar ovetande om att det kan komma upp vilt på vägen. Men det borde ju påverka andra olyckor också vilket borde göra att det skulle gå att kunna utläsa något typ av samband mellan viltolyckor och viltstammen?


En övervägande del av trafikolyckorna mellan bil / bil, bil / cyklist, bil / fotgängare sker ju inom planlagt område. Om man då inte som förare kan räkna ut att det finns mer människor i rörelse på o runt vägarna i dessa områden o att de som oftast syns i trafiken. Hur skall man då tro o uppfatta sannorlikheten att krocka med ett vilt ute på övriga vägar då man inte ser dom p.g.a. ouppmärksamhet där också ? Min absoluta tro är, att de flesta bilförare i dag är inte medvetna om o närvarande i det de gör på våra vägar, nämligen framför ett för omgivningen livsfarligt fordon. Respekten för omgivningen har tappats helt. De flesta sitter nog o muttrar när det blir en 30 sträcka utanför en skola. 50 sträcka genom en by på landsbygden. Hur många ställer sig frågan; Varför det är det utan att uppenbarligen se det !

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Brorsan  
#537002 Håller med dig fullständigt @husqvarna_med_sthil.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Fredrik Reuter  
#537130 Hej,
Nu har Herman Sundqvist svarat på David Lignés debattinlägg.
Jag återger diagrammet ligger med i svaret och som visar älgpopulationen i olika länder som sammanställts av Skogforsk och där data från älgpopulationen kommer från Jägareförbundet.

Bild


Här är förklaringen till diagrammet: https://www.skogforsk.se/contentassets/ ... lgstam.pdf

Här är svaret: https://svenskjakt.se/opinion/debatt/en ... -en-spade/

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Brozzlaren  
#537135 Det går alldeles utmärkt att kombinera ett rationellt och ekonomiskt hållbart skogsbruk med bibehållen ekologi om dom rätta kunskaperna finns.
Jakten är en stor del av skogsbruket, med en förmodligen större betydelse för BNP än virket.
Mvh, Börje.

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Alvarsson  
#537137 Vad grundar du det på?

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Brozzlaren  
#537139 Börjes nationalprodukt. Det finns ingen vettig uträkning på jaktens betydelse för vår ekonomi, ta en stund i anspråk och tänk, återkom sedan så kan vi försöka göra en lista. Jag är helt övertygad om att värdet är grovt underskattat.
Mvh Börje.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).