Traktorer och processorer

Deutz fahr dx 3.50

9 inlägg 17583 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Deutz fahr dx 3.50

sabueso  
#52505 Hej!
jag funderar på att investera i en traktor till att ha till vedkörning, snöröjning och betesputsning. Jág har varit ute och surfat lite på nätet och tycker att deutzen verkar vara det jag söker. men jag har ringa erfarenhet av märket, har prov kört 2 st och rent körmässigt gillar jag dem. Men jag skulle gärna höra lite åsikter från någon som har ägt en deutz 3.50 och vad man bör kolla extra noga på och så, alltså svagheter eller helt enkelt + och - med den
tack på förhand



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Deutz fahr dx 3.50

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52518 http://www.konedata.net/Traktorit/dfDX3-65.htm

Bild

Nåt sånt?

Avatar Fallback

Re: Deutz fahr dx 3.50

Tobias  
#53662 Helt underbar att köra dock saknar den hydraulisk överväxel eller liknande typ Multipower som fergusson har.. lite jobbigt när man vill ha i en högre växel när man plöjjer går dåligt att trampa in kopplingen och byta då.. men annars helt okej... bra sikt, lättkörd vänder på en 5 öring och enkelt uppbyggd. helt okej. ett minus bara och det är värmen i hytten... eftersom det är en luftkyld deutz motor så har dom dieselvärmare och dom brukar pajja och dom är dyra att reparera.. sen är det en ganska dyr traktor en med lastar som är i bra skick ca 150k eller mer...

Användarvisningsbild

Re: Deutz fahr dx 3.50

Kompakt75  
#242471 Jag försöker väcka liv i tråden igen. Jag går också i traktorplaner och kikar på en Deutz Dx 3.50. Överlag får ju Duetzarna från denna tid väldigt goda omdömen. Är det någon som vet flera svaga punkter mer än värmen. Ex hur tålig framaxeln är om det suttit en lastare eller hur hållbar växellådan är?

Avatar Fallback

Re: Deutz fahr dx 3.50

Jonathan maskiner  
#242496 Farsan har en DX 3.70 från -87. Nu har ju jag inte kört så många traktorer så jag är väl inte mest erfaren. Hursomhelst, Bra saker är, modern hytt, hängande broms och koppling, stora glasdörrar och stora fönster. 2 dubbelverkande hydrauluttag bak. Bra och stadig motor, låg bränsleförbrukning.
Nackdelar, luftkyld motor, därmed dieselvärmare. Backar för snabbt även på lägsta växeln om man behöver backa med timmerlass. Backväxeln brukar börja hoppa ur på grund av slitage av dåligt utformad växelväljare. Det är tydligen rätt vanligt att det blir så. Naken undersida, man måste ha bukplåtar för att köra i skog, men det kanske alla måste.. Det var mina små erfarenheter. Men jag tror ändå att överlag så är det en bra traktor.

Avatar Fallback

Re: Deutz fahr dx 3.50

tallen100  
#242497 Och du kan inte använda slangvärmare när det är kallt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Deutz fahr dx 3.50

Hälge  
#242506 Har en Deutz fahr dx 3.50 årsmodell 1988 med lastare och bukplåt. För mig är det en drömtraktor. Är månskensbonde med några kalvar, hästar och höns. Kör ca 25 m3 ved om året (egen förbrukning) och snökörning. Mycket smidig och tar sig fram överallt samt enkel teknik. Nackdelen är precis som skrivits tidigare värmen, min dieselvärmare har pajjat. Har dragit en slang från grenröret...kommer lite värme för att hålla rutor rena men inte komfort.

Användarvisningsbild

Re: Deutz fahr dx 3.50

Kompakt75  
#242512 Tack så mycket! Jättebra att ha med sig vid köpbeslutet. :smile:

Avatar Fallback

Re: Deutz fahr dx 3.50

hasse_as  
#242529 Har själv en 4,70 och i den är det go värme i. Det sitter ett värmeelement som tar motornoljan och på det sättet värmer hytten funkar kanon tycker jag, borde det inte också finnas på 3 serien. annars en bra och smidig traktor med hyfsad frigång undertill.
kan också hålla med om att backen går något fort.
växellådan verkar vara lite halvdålig på våran är 2:an sönder men har istället en sjätte växel så man klarar sig. (50km/h)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).