SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutning!

78 inlägg 56961 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

anersimyra  
#536270
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jo, kommer tekniken med insprutning att fungera över tid i en motorsåg så är det nog högst sannolikt att förgasarna försvinner på sikt. Jag håller med Slurfi, facit finns i bilarna.

:anersimyra, det är snarare din analys (om du tänker på videon). Lars-Erik hade inte uppmärksammat detta så i detta fall är det du som ska ha cred! 👍

Tack annars för tacken! 😉 Det stimulerar oss till att göra mer!

Det är några som påpekat att jag i videon säger cubic inches när det ska vara cubic centimeter. Ni har naturligtvis helt rätt och det blev helt enkelt fel där.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

anersimyra  
#536272 Aha..det var du som gjorde ” flärpanalysen,,” Fredrik, och det får jag tacka för om det nu blir aktuellt med reklamation.. 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536513 Detta är nåt jag tror på. Insprut är kanske inget nytt i sågar, men elektroniskt insprut är det nog.
Jag tror mer på detta än electroniskt styrda förgasare. Det är inget vidare.
Detta funkar så pass mycket bättre att de kan skippa friskluftsmotortypen med, viket hade varit en jäkla fördel, inte minst i vikt.
Att koppla upp mot dator är heller inget nytt men kanske bättre än de de haft hittils.

Lite besviken blev jag av att se insuget och placering av elektronik.

Detta är en bra början! Det blir bättre sen när de fått lite erfarenheter från denna.

Bra film.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536515 Primern är bara för o få upp bränsle till systemet. Runtgående system så den sprutar inte in nåt.
Om du trycker 4 eller tio gånger så har det samma effekt så länge bränslet kommer upp.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

värmSkog  
#536517 Skulle insprutning kunna funka även på mindre sågar? Eftersom accelerationen tycks bli bättre med insprutning så borde det ju vara kalas på mindre sågar som används mer till kvistning.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

anersimyra  
#536522 Annars räcker accelerationen i dagens sågar med råge till de flesta användare, men det vore ju trevligt att få prova systemet på en 45-50 cc såg.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Hema  
#536523 Det vore nog en högoddsare att tro att det inte kommer komma till alla proffssågar framöver.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Jonashuggare  
#536526 Hej!
Hugger bok och Ek som yrkeshuggare i Skåne o denna Stihl 500 är nog en dröm att köra, kör Stihl 462 idag jättenöjd med den, men har alltid varit en Husqvarna vän, det ser ut nu som en husqvarna inte kommer köpas på många år...
Dreva upp 500an så kan vi nog snacka om gamechanger. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536611 Ser ingen anledning att inte detta skulle funka oavsett storlek.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536629 Berre å venta på nye 550 då eller nye 261 lure på kor mykje vekt som kan sparast, kanskje ned mot 4,5 kg for 50cc? Jaja blir berre spekulasjoner men lettare sag er alltid greit. 550 xpg med 15 toms er meir enn tung nok.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Olof Olofsson  
#536659 Den av mina såg jag tycker har mest ös för vikten
är HVA 390XP med 4,8 kW vid 7,1 kg torrvikt utan
skärutrustning som därmed numera verkar ligga
lite efter det senaste (inte så konstigt iofs :) ) ... .

Men jag har hört att "there is no replacement for
displacement" :) .

MVH

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536707 Det jag tänkte på när jag kollade in reklamen för Polaris nya 850-motor till snöskotrar är varför
har man inte luftkylda motorer på skotrar och varför har man inte vätskekylda motorer i sågar?
Dagens skotrar har från fabrik nästan 1hk per kg och med lite eftermarknadstrim är det mer hk än kg.
Så kanske motorsågarna kommer med små små motorer som är vätskekylda och insprutade snart?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Björn T  
#536772
Slurfi skrev:Det jag tänkte på när jag kollade in reklamen för Polaris nya 850-motor till snöskotrar är varför
har man inte luftkylda motorer på skotrar och varför har man inte vätskekylda motorer i sågar?
Dagens skotrar har från fabrik nästan 1hk per kg och med lite eftermarknadstrim är det mer hk än kg.
Så kanske motorsågarna kommer med små små motorer som är vätskekylda och insprutade snart?


Alla motorsågar är luftkylda för att hålla nere vikten. För att få ut bra effekt ur en 2-t motor behövs det en expansionsljuddämpare vilket är svårt att få plats med på en såg. Det går att plocka ut mer hästkrafter ur en såg men då är det svårt att hamna inom godkända miljöutsläpp.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536786 De cylindrar som används till friskluftsmotorerna idag är bra mycket tyngre och stärre än de som användes före dessa.
Att tänka på vätske kylt som i en bil med cuirkulerande öpper eller trycksatt system är nog opraktiskt.
Men ett slutet ej cirkulerande har ju diskuterats och till viss del provats förr och det är nog ingen dum idé. Att leda värme med vätska typ oljor i någon form är nog lämpligare än aluminium.

Ofta när det blir problem är det där det kyls sämst. Bortre sidan från fläkt sett och vid utblås.
Att leda värme därifrån är tvunget, helst utan att kyla förmycket på fläktsidan där tempen ofta är lägre och kylning bättre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

anersimyra  
#536787 Vattnets ledningsförmåga 0,6 är förstås riktigt usel jämfört med aluminiumets 238 watt per meter, ocirkulerat borde det snarast fungera som rena värmedynan.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).