SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutning!

78 inlägg 56844 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutning!  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#535615 Skogsforum har testat den helt nya Stihl MS 500i, den nya 80cc motorsågen från fabriken i Waiblingen i Tyskland. Frågan är bara - var ska man börja?

Ska man börja med att MS 500i är den första motorsågen på marknaden som har fler hästkrafter än vikt i kilo (torrvikt), eller att det är första motorsågen på marknaden med insprutning?

Tja, nu är både sakerna skrivna så då får vi fortsätta med att detta är en motorsåg som imponerar - något grymt! Till och med på en rutinerad manuellhuggare som Lars-Erik Larsson som testat sågen åt Skogsforum.

1543182768_z-stihl-ms-500i-motorsag.jpg


Stihl MS 500i är en game-changer
Med en torrvikt ungefär som proffssågarna i 60-kubiksklassen och med en effekt som motorsågarna i 90cc klassen så är detta en riktig game-changer. Lägger man därtill att förgasaren bytts ut till förmån för insprutning och genom detta förbättrat start av sågen (ingen choke) och dessutom gjort sågen något hejdlöst snabb i accelerationen så börjar man förstå att Stihl kan ha något riktigt bra på gång.

Trots att sågen har insprutning så är det ingen skillnad i handhavandet mot en “vanlig” motorsåg med förgasare. Enda skillnaden är att de inte finns någon choke och att det verkar som att sågen startar lättare. Undertecknad var ju tvungen att testa sågen direkt vi fick den till oss ( :blush: ), och direkt ur kartongen (den var dock lite körd innan) så gick den efter några (typ 5) tryck på primern igång på första rycket! Lars-Erik tror jag inte primade någon gång och i snitt gick den då igång på max 2 ryck när sågen startades kall. Stihl skriver i sin manual att man ska trycka på primern 8 ggr innan kallstart, gör man det finns nog klara chanser att den startar på första. Som jämförelse så körde även Lars-Erik med sin Stihl MS 361 under testet. Den behövde i snitt 4 ryck innan start (kall). Det är rätt stor skillnad.

1543182768_stihl-ms-500i-no-choke.jpg

1543182768_stihl-ms-500i-r-side.jpg


Test av Stihl MS 500i
Lars-Erik Larsson som arbetar som professionell manuellhuggare har fått testa MS 500i. Det är Lars-Erik som också testat Husqvarna 572XP och Stihl MS 462 åt oss så då passar det ypperligt att han tog sig an även MS 500i.

Det blir inget långtidstest av MS 500i, det är viktigt att påpeka. Sågen ska börja säljas någon gång under första halvåret 2019 och sågen vi lånat av Stihl verkar vara en serieproducerad såg men troligtvis avsedd för interna visningar mm hos Stihl Norden. Därför är sågen nu på väg tillbaka till Stihl - tack för lånet!

MS 500i testades i Dalslands- och Värmlandsskogarna i klassiskt novemberväder, runt nollan, rått och fuktigt. Sågen har körts i allt från vindfällekanter i klen slutavverkningsskog till att hugga övergrovt åt skördare. Vi vet inte hur inkörd testsågen var och genom detta är det svårt att ge en åsikt om bensinförbrukningen. Det är annars något som är riktigt intressant med avseende på att MS 500i har insprutning, alla andra sågar har ju förgasare. I teorin borde sågen dra mindre än en förgasarsåg. Vi har svårt att bedöma detta och man får samtidigt ha i åtanke att sågen har hela 6,8 hästkrafter med marknadens bästa vikt/effekt förhållande. Det kan alltså vara så att Stihl har fokuserat på att kräma ur effekt ur sågen, då drar den ju som bekant mer energi. Ytterligare en faktor när man testar nya sågar är att man fort blir fartblind med avseende på hur effektiv en såg är. Man kan alltså utan att tänka på det ha blivit rejält snabbare i sitt arbete och avverkat mer volym per tidsenhet. Det gäller att ha koll på detta.

1543182768_stihl-ms-500i-back.jpg

1543182768_ms-500i-muffler.jpg


Men, vi vågar oss ändå på en hint utifrån testet och det är att MS 500i är bränsleeffektiv. Hur mycket är svårt att säga men det är inte anmärkningsvärt, dock noterbart. Vi får återkomma i denna fråga med mer noggranna data.

MS 500iMS 462572 XP
Vikt, ej svärd (kg)6,26,16,6
Effekt kW54,44,3
Effekt HK6,865,8
Hästkraft per kilo1,100,980,88
Cylindervol cm³79,272,270,6
Ljudnivå Lw, dB119119120
Vibrationer fram4,24,85
Vibrationer bak43,64,1
Bensintank, l0,7850,720,7


På pappret har MS 500i drygt 13% mer effekt än MS 462 och drygt 17% mer effekt än Husqvarna 572XP (de sågar som testats tidigare i 70cc-klassen). Det märks även i skogen!
Grädden på moset blir accelerationen som är något i hästväg. Som standard kommer MS 500i att levereras med 20” ES Light svärd. Detta är troligtvis ett optimalt svärd för sågen och för den skog som sågen testats i. När vi testade 462 så tyckte Lars-Erik att 20” (som satt även på den) var i det längsta laget för 462. Så är inte fallet med 500:an utan här lirar allt bra ihop och det är svårt att få den att storkna vi kap samtidigt som den uppför sig riktigt bra vid kvistning. Troligtvis har detta att göra med grundkraften och accelerationen. Man behöver inte positionera sig optimalt ens vid grövre grenar, 500:an sågar utan att varken klaga eller nypa fast.

Testresultat
Stihl MS 500i blev direkt en favorit hos Lars-Erik. Och egentligen räcker det att titta på specen för sågen. Beter den sig någorlunda enligt specen så är den svårslagen för den skåpar ut allt annat just nu - en potentiell game-changer.

1543182768_lars-erik-larsson-huggare.jpg


Passusarna får bli om den nya insprutningstekniken kommer leverera över tid och om priset på MS 500i håller sig inom smärtgränsen. Riktpriset på Stihls Tyska sajt är idag EUR1.559 eller cirka 16.000 SEK. Ska vi förlita oss på historien så kommer dock MS 500i bli billigare i butik, kanske med ett par tusenlappar. Om så blir fallet så kommer den landa ett par tusenlappar över kombattanterna i 70cc klassen.

Här är videon från testet:



Något som också Lars-Erik vill påpeka i samband med testet är att man måste vara noga med Stihls sågkedjor. På testsågen satt en 72-länkars ⅜ RS kedja (20”, Rapid Super, 1,6 mm spårvidd). Denna kedja kräver att man filar den ganska ofta men framförallt att man följer med och sänker ryttarna allt eftersom att kedjan slipas. Risken är annars att den inte biter som den ska och här är Stihls kedjor känsligare än andra fabrikat. Samtidigt får man inte fila ryttarna för mycket, då blir den tokaggressiv mycket fort.

Det ska bli mycket intressant att läsa andra tester och användarrapporter när sågen kommer ut i skogarna. Nu är kanske inte MS 500i en motorsåg för den breda massan av motorsågsanvändare. Men, som sagt, för användare som fäller mycket och grovt kan den vara högintressant. Vad tycker du, kan det vara en motorsåg för dig?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Lindveden  
#535621 Absolut kan det vara en såg för mig. Har alltid kört STIHL och är jättenöjd med dom jag har haft. Jobbar dagligen manuellt så en sådan såg vill man ju bara ha[emoji6]. Hoppas bara priset blir rimligt på den

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Hema  
#535625 Kul, dock kanske lite knasigt att lägga sig så pass nära deras 462:a. Men Husqvarna kommer få det tufft om de inte kommer med något motsvarande. :-bd

Kanske skulle byta sälja sin HVA390? :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535737 Takk for testinga lure på om dei får teknologien til i mindre sager og. Tippa Husqvarna skjelve litt i buksene no. Dei må snarast mulig komma opp med noke ellers blir 572 heilt utkonkurrert. Men eg husker kva testaren dåkas sa når han testa 572 & 462. Han likte best stihl sagå og Husqvarna kjeda. Synest da er rart da er så lite respons i denne tråden. Detta bør jo vera relevant og innteresangt for dei fleste.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Hema  
#535742 Det snackades om att hva:s nästa såg skulle vara en ny 550. Kan bli intressant.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535747 Insprutning har ju funnits på personbilar sen 1957 så nog är det på tiden att sågarna får det åxå.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535748 Ja får sjå kva dei har pønska ut som da heite på norsk, er ein meir andvendelig størrelse da enn ei 80 cc sag sjølv om 500i sagå var lett. Kjem nye x cut kjeder og no snart men veit ikkje nett når og kva typer.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

anersimyra  
#535764 Lars- Eriks analys över ” flärpen ” håller jag förstås helt med om.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Göt  
#535797 Intressant och spännande.. 🤗 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Fredrik Reuter  
#535815 Hej,
Jo, kommer tekniken med insprutning att fungera över tid i en motorsåg så är det nog högst sannolikt att förgasarna försvinner på sikt. Jag håller med Slurfi, facit finns i bilarna.

@anersimyra: det är snarare din analys (om du tänker på videon). Lars-Erik hade inte uppmärksammat detta så i detta fall är det du som ska ha cred! 👍

Tack annars för tacken! 😉 Det stimulerar oss till att göra mer!

Det är några som påpekat att jag i videon säger cubic inches när det ska vara cubic centimeter. Ni har naturligtvis helt rätt och det blev helt enkelt fel där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Lindveden  
#535817 Är det någon som vet vad för slags svärdslängder som 500i är optimerad för,min o max längd exempelvis?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Fredrik Reuter  
#535818 Ja, Stihl skriver på sin Tyska sajt att 500i kommer finnas i tre versioner m.a.p svärdslängd. Standard är 20" men den kan fås med 24" men även 28".

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Lindveden  
#535819
Fredrik Reuter skrev:Ja, Stihl skriver på sin Tyska sajt att 500i kommer finnas i tre versioner m.a.p svärdslängd. Standard är 20" men den kan fås med 24" men även 28".
Blir 20" nåt slags minimum då och 28" max?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Fredrik Reuter  
#535821 Ja, så tolkar jag det.
Men sedan är det nog fritt att exempelvis sätta på ett 15" (eller 35") om man vill testa.

Sågen är dock exakt balanserad med 20" (man kan hålla i frontbågen med ett finger och sågen balanserar).

Jag visste inte om det fanns intresse om lite bakgrund om insprutningstekniken så jag tog inte med det i första inlägget. Men tar det här nu istället…

Stihl började utveckla insprutningstekniken i början av 2000-talet. De tog fram ett koncept som testades på riktigt på kapmaskinen TS 500, jag gissar att Stihl då var komfortabla med att tekniken fungerar men ville ändå först testa på en på serietillverkad produkt som inte var en motorsåg.

Eftersom de nu snart börjar sälja MS 500i så verkar de tillfreds med tekniken och att de nu är redo att ta steget från förgasare. Personligen skulle jag bli förvånad om inte insprutning kommer på fler motorsågar när modellerna uppdateras. Troligtvis har Husqvarna liknande teknik redo också.

Konceptet med direktinsprutning som Stihl nu tagit fram kan ses som ett komplett system som dessutom omfattar flera patent. De har byggt in elektroniken för styrningen av insprutningen ihop med tändningssystemet och hela enheten är flyttad bak i sågen (se videon både ovan och under för placering). Genom detta har de tagit fram en ny mindre generator som driver elektroniken och på grund av detta har de kunnat göra hela fläkthjulet mindre. MS 500i har inget batteri. Detta kan spela in på hur sågen beter sig när man jobbar med den.

Jag fick tidigare en video skickad till mig som visar principen mer ingående. Jag vet inte om jag får publicera den men gör det ändå, så får vi ta bort den om Stihl inte vill ha den här:



Nytt med MS 500i är också att serviceverkstäder kan koppla in en servicedator in i sågen när den är på service. Då kan man tanka ur loggar ur sågen och ex se om den genererat några felkoder. Hur detta kommer användas återstår att se.

Jag tror annars att Stihl menar blodigt allvar med denna motorsåg, den är testad, och anpassar sig för att arbeta allt ifrån -40 grader till + 40 grader och upp till 3.500 meters höjd över havet. Maxvarvet är satt till 13.700 rpm enligt Stihl.

Vill du läsa mer så finns det mer info här (på Tyska): https://gb2017.stihl.de/magazin/kraftvo ... biose.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Lindveden  
#535822 Förresten är det någon som vet om STIHL har några planer att även sätta insprutning systemet på andra produkter oxå exempelvis röjsågar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).