Föryngring

Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommendas?

17 inlägg 7511 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommendas?

Sne4  
#535309 Jag tänkte driva upp en del egna plantor och tänkte därför köpa en bunt pluggbrätten.
-Ni som har dragit upp plantor själva - vilken sorts pluggbrätten har ni köpt (och var) och hur håller de över tiden?

-spontant är tanken nu att köpa pluggbrätten med hyfsad CC utrymme per cell, så att de flesta sorters träd och övriga trädgårdsväxter med får tillräckligt med plats.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535317
Sne4 skrev:Jag tänkte driva upp en del egna plantor och tänkte därför köpa en bunt pluggbrätten.
-Ni som har dragit upp plantor själva - vilken sorts pluggbrätten har ni köpt (och var) och hur håller de över tiden?

-spontant är tanken nu att köpa pluggbrätten med hyfsad CC utrymme per cell, så att de flesta sorters träd och övriga trädgårdsväxter med får tillräckligt med plats.


Vilken typ av träd o hur mycket hade du tänkt att driva upp ?

Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Sne4  
#535329 Idéerna är många och dumma...

Vid sidan av årsbehovet till trädgården/köksträdgården och buskar så är tanken att dra upp en del träd. Just nu är varenda kruka och pluggbrätte upptagna och jag måste få i ordning på katsurorna, koreagranarna och robiniorna med denna säsong.

Antal plantor max ett par tusen per säsong (inkl trädgårdsbehoven).

I trädväg så t.ex:
Douglasgran
Sockerlönn
Rödlönn alt Silverlönn
Kustgran
Sitkagran
Kilbbal
Robinia

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535332 Jag har ju bara dragit upp barrträd o ekplantor, men det lyckas ju rätt bra. Kör både plugg o kruka beroende på art. Viktigast för barrträd verkar ju vara frömaterialet, jordsort o stratifieringen.

Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Sne4  
#535389 Jag har läst att du provar med en hel del sorters träd - vilken sorts pluggbrätte använder du - öppen, t.ex starpot eller vanlig "stängd" och hur stor är jordvolymen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535403
Sne4 skrev:Jag har läst att du provar med en hel del sorters träd - vilken sorts pluggbrätte använder du - öppen, t.ex starpot eller vanlig "stängd" och hur stor är jordvolymen?


Jag har både och. De jag har mod. Starpot är för 61 plantor. Jag fyller dem alltid helt fulla med en blandning av torv / planteringsjord, 70/30 % eller torv / finsand 80/20 % beroende på trädsort. Då jag inte packar jorden från början, så sjunker ju den med tiden lite så därför tar jag fulla pluggar. Men jag sätter som oftast aldrig fröna för att gro i pluggen. Jag stratifierar de flesta o när de har ett rotanlag så sätter jag ner dom i pluggen. Hade en sluten plugglåda som jag hade Sibirisk gran i nu i våras. De tog sig skapligt o när jag satte ut dem så hade jag dom i skuggan i en plastlåda som jag sen hade några cm med vatten i. Fick en hel del Säljplantor bland granarna men det såg inte ut att göra något. Så när jag sen satte ut dom på hygget så fick Säljen vara kvar. Alla verkar ha fortsatt växa av det jag såg innan snön kom. En del av de sorter jag har, övervintrar jag ett eller 2 år. Då tar jag upp dom ur pluggen o sätter i kruka. Upplever nog att viktigast är då krukans höjd så att det finns möjlighet för en ev. pålrot att växa till. Har haft 3-5 plantor i varje kruka utan problem då jag förvarar dom i en jordkällare. De Sugar Pine plantor som jag satte nu i höst, har övervintrat inne 1 år. De hade jag i sep. kruka. Sequoiorna har jag i upp till 3 år i sep. kruka. Men jag har också börjat med att enbart stratifiera i lämplig tid o sen bara sätta ut groddarna på sitt slutliga ställe. Jag upplever att det är bättre än att fröså. Man sätter ju på så sätt enbart de som redan har börjat växa o sparar på en del extrajobb. Gjorde så med Ponderosa Tall nu i våras o jag tror alla har klarat sommaren. Nu var ju fröna från Wyoming så de ska ju bättre passa vårt klimat bra. Därför letar jag ju efter frösäljare som kommer från platser som kan antas ha bra frömaterial. Pinus Strobus, Balsamgran etc. har jag köpt från mellersta Ö. Canada o.s.v. Blå Douglas från Washington st. eller BC i Canada.

Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Sne4  
#535423 Intressant!
Nu blev det fler frågor :smile:
Själva stratifiering så har jag gjort annorlunda, i de fall en kallperiod behövs så ner med fröerna nu på hösten, håll lagom fuktigt och till våren så flyttar jag ut dem i odlingsbänkarna och hoppas att grobarheten var bra. En del kräver ju även en varm period innan kallperioden och då kommer ju nackdelen med den metoden fram, då sådderna måste stå inomhus.

Vad tror du om den metoden?

Att stratifiera i kontrollerad temp i kylskåp - som jag antar att du gör? är nog bäst för husfriden att låta bli för min del.

I fallet med groddar som du planterar ut, gör du något för att trycka ner övrig växtlighet för att ge plantan en lite bättre start, fläckvis markberedning eller ytterligare något?
-Själv skär jag upp en del stora kartonger till mindre fyrkanter med ett par slitsar i när jag klickat hem något stort paket och lägger en sådan runt plantan(inga groddar, utan "vanliga" plantor). Det tycker jag fungerar hyfsat första säsongen med inte allt för många grässtrån som letar sig upp - om man lagt en del material på kartongen vill säga - annars finns det riska att ogräset bara lyfter upp kartongen när det börjar trycka på.

Satt och letade lite igår kväll, men jag hittade ingen återförsäljare som sålde via nätet av starpot, var köpte du dina?

Har du provat med några pluggar med större jordvolym och jämfört?
Din starpot ska väl ha 50cm3 per cell, och de har ju varianter ända upp till 120cm3.

I år så är det även nötsådd hos mig med en första liten batch svart valnöt från nöt. Jag drog hem ett par plantor från Tyskland förra året och de klarade första vintern fint, men har inte riktigt börjat växa. (inga pluggar där pga de kraftiga rötterna).

Det finns många nordamerikanska trädslag som är intressanta, kul att höra att sockertall går bra för dig, den ska väl bara vara USDA 6? Riktigt imponerande träd som stora. Campade under(nja, en liten bit ifrån i en glänta..) ett antal sådana och ungarnas kottletande efter största kotten gav en del riktiga pjäser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535430 Jag ska försöka besvara de enkla frågorna först. Jag köpte mina vanliga starpot pluggbrätten på Tradera. Fick tag på 4 stycken så det räcker att dra upp en art åt gången. Sen har jag turen att bo jämte en skogsplantskola som jag haft mycket utbyte med. Jag har lånat deras lite större med plats för jag tror 101 plantor. Om jag har börjat för tidigt på våren eller våren varit kall o sen. Så har jag haft plantor i deras växthus. Men det finns en handlare som heter "Wexthuset" som har pluggbrätten har jag sett. Vet inte om de finns kvar, men kolla där. Jag har köpt mycket krukor också på Tradera. Jag vill ha de som är lite djupare o allt finns där. Flera plantor / kruka o återanvänder efter att jag diskat dom.
-Ja, jag stratifierar i kylskåp. Har fördelen av att bo på en plats o ha våra skogsmarken på en annan. Vi har en villa där, där jag brukar ha mina lådor i kylskåpet. När jag planterar ut groddarna så gör jag ganska så stora markberednings gropar. Drygt en ½ meter.
Jag har aldrig haft plantor ute över vintern eller fröbäddar som stratifiering. När jag tar fram frön för att börja processen, så börjar jag alltid med att ha fröna i 2 dagar i ljummet vatten. En dag påstår de flesta säljare ska räcka. Men jag tycker mig ha märkt att 2 dagar ökar grobarheten. Byter vatten efter första dygnet o tar sen upp dem. Lägger ovanpå jord i en lufttät plastlåda som jag sen har i kylskåpet tills jag ser att de börjar gro. Är det plantor som jag ska övervintra så har jag dom först i plugglådan för att senare plantera dom i kruka. Fördelen med att stratifiera i kylskåpet är ju att man kan starta lite tidigare på våren o vinna nån månad i växtstarten. Här uppe är det ju i alla fall en fördel. Har tänkt köpa mig ett beg. kylskåp för att enbart ha för stratifiering i någon lämplig lokal. Hade några pluggbrätten i jordkällaren ett år men där tog sorken det mesta.
Just de större nordamerikanska Tall o Gransorterna är kul. Om de kan bli stora därborta så hoppas man ju lite på det även här. Jag glömde säga att jag i fjol satte groddar av Abies Grandis. Bara några på prov. När jag kollade i år så hade jag plant i varje plantgrop. Och klarade de av den vintern som var, så lär de kunna klara det mesta. Annars är ju Sitkan de som går bäst. Inga plantor har dött av den sorten. Men dom har jag ju inte drivit upp själv, utan tar på öarna dit vi åker o fiskar i Norge. Ca. 35-40 mil norr om Trondheim.

Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535434 Bara en fråga Sne4; Var köper du frön ?
Nu kom jag att tänka på att de ska ju avveckla en plantskola i Voxna, Hälsingland. Jag skulle ju kunna kolla där åt dig om de ska göra sig av med material eller om man skulle kunna få köpa där ändå.

Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Sne4  
#535590 Jag börjar från slutet -fröna jag köpt hitills är främst för trädgård/prydnad. Därav har jag letar efter siter där jag kunde få ihop beställningarna realtivt enkelt. Följande 2 hade bra priser och det jag letade efter nu.
www.treeseedonline.com
www.omcseeds.com

En som har fördelen av att skriva ut både år och lokal för insamlandet är
sheffields.com
Vad jag hört så har de bra omdömen, men är väl inte direkt billiga om man vill ha lite större mängder.

Det kunde vara bra om de ska avveckla en plantskola, det får du gärna kolla upp.
Wexthuset finns kvar, så även Lindbloms. Trädgårdsteknik verkade ha hyfsade priser med.

Då är jag med gällande stratifieringen, det blir onekligen bättre kontroll på det med ett kylskåp. Mina krukor står just nu i en oisolerad bod, och när det blir kallare så lyfter jag in dem i en byggnad med timmerstomme. Till våren så ska de få vakna till i några pallkragsdrivbänkar.

Jordkällaren hos mig är för varm för vinterförvaring upptäckte jag första vintern här. Jag lyfte in ett gäng havtornsbuskar där då jag inte hann få ner dem i jorden innan vintern - och på vårkanten såg de inte så roliga ut, med långa bleka skott. Sorken dödade dem dock inte i jordkällaren och de verkade ta sig, men väl efter plantering kom sorken på besök...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535611 Jag har också köpt av treeseedsonline, fast jag har bytt till att bara köpa från US numer.
Jag ringer o kollar mad plantskolan. Hur många vill du ha om man får köpa där o ev. pris ?

Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Sne4  
#535667 Om det är begagnat så c:a 40 brätten - om möjligt med 100 cc eller mer, och gärna 10st med c:a 50cc.

Precis som du skrev så gärna den högsta varianten om de går många olika sorter (t.ex quickpot kör 2 olika höjder)
Pris, får kolla ikväll vad de olika varianterna gick att få tag på för.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535695
Sne4 skrev:Om det är begagnat så c:a 40 brätten - om möjligt med 100 cc eller mer, och gärna 10st med c:a 50cc.

Precis som du skrev så gärna den högsta varianten om de går många olika sorter (t.ex quickpot kör 2 olika höjder)
Pris, får kolla ikväll vad de olika varianterna gick att få tag på för.


Har ringt o kollat med plantskolan idag o de har bara 50 cc. Nu visste hon inte riktigt hur o om pluggbrättena skulle omdisp. i företaget. Men om det inte rörde sig om mer än det du skrev då ca. 10 vanliga 50 cc så skulle det förmodligen inte vara något problem. Hon skulle återkomma.

Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Sne4  
#535779 Tackar,
Gällande priser så hade denna bra priser, så detta kan ju vara en utgångspunkt i jämförelsen. Med bara 10 brätten blev det inte mycket pengar. Osäker på kvaliteten dock.
http://www.tradgardsteknik.se/katalog/a ... 1017-0-11/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pluggbrätte för att driva upp egna plantor -vad rekommen

Älgfoderodlare  
#535795 De större o djupare som de har, är ju helt klart ett alt. till omplantering i kruka. Som sagt bra att det finns att jämföra med. Vi får se när de andra hör av sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).