sön 25 nov 2018, 08:55#535423
Intressant!
Nu blev det fler frågor
Själva stratifiering så har jag gjort annorlunda, i de fall en kallperiod behövs så ner med fröerna nu på hösten, håll lagom fuktigt och till våren så flyttar jag ut dem i odlingsbänkarna och hoppas att grobarheten var bra. En del kräver ju även en varm period innan kallperioden och då kommer ju nackdelen med den metoden fram, då sådderna måste stå inomhus.
Vad tror du om den metoden?
Att stratifiera i kontrollerad temp i kylskåp - som jag antar att du gör? är nog bäst för husfriden att låta bli för min del.
I fallet med groddar som du planterar ut, gör du något för att trycka ner övrig växtlighet för att ge plantan en lite bättre start, fläckvis markberedning eller ytterligare något?
-Själv skär jag upp en del stora kartonger till mindre fyrkanter med ett par slitsar i när jag klickat hem något stort paket och lägger en sådan runt plantan(inga groddar, utan "vanliga" plantor). Det tycker jag fungerar hyfsat första säsongen med inte allt för många grässtrån som letar sig upp - om man lagt en del material på kartongen vill säga - annars finns det riska att ogräset bara lyfter upp kartongen när det börjar trycka på.
Satt och letade lite igår kväll, men jag hittade ingen återförsäljare som sålde via nätet av starpot, var köpte du dina?
Har du provat med några pluggar med större jordvolym och jämfört?
Din starpot ska väl ha 50cm3 per cell, och de har ju varianter ända upp till 120cm3.
I år så är det även nötsådd hos mig med en första liten batch svart valnöt från nöt. Jag drog hem ett par plantor från Tyskland förra året och de klarade första vintern fint, men har inte riktigt börjat växa. (inga pluggar där pga de kraftiga rötterna).
Det finns många nordamerikanska trädslag som är intressanta, kul att höra att sockertall går bra för dig, den ska väl bara vara USDA 6? Riktigt imponerande träd som stora. Campade under(nja, en liten bit ifrån i en glänta..) ett antal sådana och ungarnas kottletande efter största kotten gav en del riktiga pjäser.