Skotare

Sortering vid lastning?

15 inlägg 5296 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sortering vid lastning?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53487 Hej!

Jag satt och funderade här nu och har även gjort ibland när man sitter och lastar, hur gör NI när ni sitter på en väg och lastar och det inte går att få fulla lass på vart sortiment?

Själv försöker jag backa in och lägg lite löv eller bränsleved i vaggan sen fylla på med massaved på höger eller vänster sida sen något timmersortiment på motsatt sida. Vet inte hur ni andra gör eller mitt är effektivt men jag tycker det rullar på iaf.

Kom gärna med tips vid lastning om ni vill

// Johan



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sortering vid lastning?

GremoNiclas  
#53490 Jadu, alla dessa sortiment är en så kallad "pina i baken". Det kan gå en hel vecka utan att man kör ett enda sortrent lass ibland.
Lasta ett litet sortiment (volymmässigt alltså) på väg in är lämpligt och sen fylla på med större sortiment på väg ut. Lasta två sortiment samtidigt sida vid sida är ofta ganska trökigt då sorterna rinner ihop och gröten är ett faktum. Men lastar man ett klentimmer och massa bredvid varandra så är ju ett hett tips att lägga timmret lite längre från grinden, närmare första banken alltså.
Är det nära väg så gör det ju inte så mycket om det inte blir knökfullt, men är det långt å åka är det bara å kasta på det man kommer över.

Avatar Fallback

Re: Sortering vid lastning?

orre  
#53513 Klent eller krokigt i bôtten och grövre överst.
Eller en klen massa/lump på tväre mellan sortimenten.
Färgmärkning kan också vara bra.(har även färgmärkt med krita vid manuellhuggning)
Så stor skilnad som möjligt mellan de sammlastade sortimenten är att rekomendera.

Avatar Fallback

Re: Sortering vid lastning?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53517
GremoNiclas skrev:Men lastar man ett klentimmer och massa bredvid varandra så är ju ett hett tips att lägga timmret lite längre från grinden, närmare första banken alltså.
.



Jo, så brukar jag med göra, lägga ifrån något sortiment en 2dm från grinden, men ibland är det rätt tråkigt med en jäkla massa sortiment. Vet ibland har jag bara kastat i allt i en bunke när jag lastat sen lagt nåra minuter extra när jag lastat av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortering vid lastning?

Skog  
#53528 Kör en liten "spygrön flakmoped" JD 810 D :lol: :lol: :lol: till vardags de finns en sak på den maskin som är bra. Vi har satt dit skiljestöttorna från ALS redet på den, funkar kanon bra vid samlastning av sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Sortering vid lastning?

Torparn79  
#53530 ->gremoniclas:
nu har jag redan på förhand läst i din blogg att du kör på Weda men jag skulle ända ha gissat på att du körde där.
gränsfall till att entreprenörerna skulle ha timtaxa istället för kubikpris.
jävla plockpinnföretag, men dom betalar bra för virket... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sortering vid lastning?

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53548 På ponssen har jag avdelare på främre och bakre banken som man fäller upp med gripen om man vill lägga lite skräp på sidorna utan att det ramlar ihop, tänker man till lite så går det att lägga tre sortiment i botten utan att dom ramlar ihop, och så lägger man ett större sortiment längs upp. Det har sparat väldigt med lastning och lossning tid för mig i allafall.

Avatar Fallback

Re: Sortering vid lastning?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53603 har funderat på att fixa till någon avskiljare så att man ser någon vettig gräns mellan sortimenten. vill dock minnas att någon i en tidigare tråd var tveksam till skiljestöttor. men testar man inte så får man ju inget veta :wink:

Avatar Fallback

Re: Sortering vid lastning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53644 Till NZ kan du sätta in en bild på det vad du kallar avdelare som fälls upp med gripen.

Avatar Fallback

Re: Sortering vid lastning?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53646 En skiljestötta hade kanske inte varit fel men det låter lite omständigt, är kanske inte så illa ändå när man tänker efter :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortering vid lastning?

dag-man  
#53648 Brukar backa och lasta ett sortiment som de e lite av i botten och om de e flera sortiment så brukar ja lägga nåt sortiment längre bak från grinden så att de e lätt att skilja sen. Och att man lägger grövre sortiment mot klenare och vise versa. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sortering vid lastning?

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53691
Famag skrev:Till NZ kan du sätta in en bild på det vad du kallar avdelare som fälls upp med gripen.


Ska försöka kom ihåg att ta en bild under morrondan

Avatar Fallback

Re: Sortering vid lastning?

rottnef9  
#53767 Klentimmret i lag med björkmassan är ett sätt då är det relativt lätt att se skilnad vid avlastning. men det finns ju fler sortiment (suck)

Användarvisningsbild

Re: Sortering vid lastning?

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53894
Famag skrev:Till NZ kan du sätta in en bild på det vad du kallar avdelare som fälls upp med gripen.


Har lagt in en bild på det jag kallade avdelare under bildkategorin "övrigt" då det inte gick att bifoga bilden i inlägget.

Användarvisningsbild

Re: Sortering vid lastning?

Fredrik Reuter  
#53917
NZ skrev:Har lagt in en bild på det jag kallade avdelare under bildkategorin "övrigt" då det inte gick att bifoga bilden i inlägget.


Hej,
Om bilden är för stor att ladda upp som bilaga och man ändå vill visa den i forumet (från Skogsbilderna) kan man använda IMG-taggarna som finns att kopiera och klistra in under varje bild i skogsbilder.

IMG-taggen:
Bild

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).