Krille404 skrev:Min budget ligger nog som mest på 50000:- kan vara värt att nämna
Pruta på 605 jag tipsade om tidigare, du kollade väl att traktor och frontblad var för sig
Camaro1969 skrev:jag åker nog heller 4wd från slutet av 70 talet än 2wd från 80 talet =)
Aqualize skrev:Camaro1969 skrev:jag åker nog heller 4wd från slutet av 70 talet än 2wd från 80 talet =)
Många 70-tals 4wd har förfärliga framaxlar med svängradier som kryssningsfartyg (nu tar jag i lite ;-))
Är man van vid en T430 kan det bli en chock med en otymplig traktor.
Jag har lånat en nyare 6850 och det är ju samma ram egentligen som i min 6300. Skulle inte stå ut att ha den på gårdsbacken för jämnan.
källefall8 skrev:Aqualize skrev:Camaro1969 skrev:jag åker nog heller 4wd från slutet av 70 talet än 2wd från 80 talet =)
Många 70-tals 4wd har förfärliga framaxlar med svängradier som kryssningsfartyg (nu tar jag i lite ;-))
Är man van vid en T430 kan det bli en chock med en otymplig traktor.
Jag har lånat en nyare 6850 och det är ju samma ram egentligen som i min 6300. Skulle inte stå ut att ha den på gårdsbacken för jämnan.
Visst svänger en 2wd oftast snävare men det överväger inte på några vis mot 4wd. På gårdsplan räcker det så klart 2wd men utanför gårdsplan är det inget vidare. I skogen funkar det bra om man har mekaniskt fulldriven vagn tillsammans med 2wd och kör med drivningen hela tiden. Men de flesta drivna traktorvagnar med drift är konstruerade som ”hjälpdrift” dvs driften används tillfälligt vid svåra passager i låga hastigheter. Många gånger klarar man sig med 4wd traktor utan kedjor (om det inte är snö och is) vilket underlättar betydligt om man som jag har ngr km asfalt till vissa skiften och även använder traktorn till annat.