Skogsmiljö och Trädlära

Granens framtid, finns den?

9 inlägg 2358 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granens framtid, finns den?

Bröderna byman  
#531993 Lite provocerande rubrik kanske, men vad tror ni om granens framtid?

Hur ser klimatet ut om 30-50 år? Ännu varmare?

Skadedjur?

Har precis haft en veckas semester för att hugga barkborreträd, och det har inte varit en rolig syn i skogen... Olyckskorparna kraxar om att angreppen i år bara är början och att det kommer att explodera nästa år.

Hur göra med planteringarna? 50% gran och 50% tall?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granens framtid, finns den?

Brozzlaren  
#532016 Blandskog: Jag tycker mig tydligt se att skogens motståndskraft emot i stort sett alla hot som storm, röta, insekter, snöbrott är mycket starkare i flerskiktade bestånd med flera olika trädslag.Ska det vara trädslagsrena avdelningar så försök att få dom mindre. Rötan i granen är väl det som åtminstone i mina trakter är det största problemet. Hittills är väl bäst att tillägga. Granen mår bra i de avdelningar där jag har blandskog. Min teori och slutsats är att det blir syrebrist både i markvattnet och i luften när granen sluter sig ock kommer upp i 20 årsåldern.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Granens framtid, finns den?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532021 Eh! Syrebrist i luften är nog inget större problem för granen, då den producerar eget syre genom fotosyntesen... Koldioxidbrist kan dock möjligtvis vara ett bekymmer i täta förband, fast troligtvis är ljusbrist ett betydligt större hot...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Granens framtid, finns den?

Brozzlaren  
#532117 Ja, men det blir ganska mörkt även i en blandskog? Och visst har granen en framtid, den är ju i det närmaste oslagbar. Skogens kirskål!!! 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Re: Granens framtid, finns den?

JensSkoog  
#532146
Brozzlaren skrev:Ja, men det blir ganska mörkt även i en blandskog? Och visst har granen en framtid, den är ju i det närmaste oslagbar. Skogens kirskål!!! 🌲 🌲

Granen är oslagbar, och jag vet inte om det finns något
annat träd som har granens förmåga att anpassa sig. :-bd

Tror nog att granen kommer vara dominant
i skogbruket mycket länge :wink:

Avatar Fallback

Re: Granens framtid, finns den?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532187 Ja säkert har den framtid men i mina skogar är det mindre än 10% gran och ännu mindre i planteringarna. Större delen kommer fortsatt vara barrblandskog på min fastighet med tyngdpunkten på tall.
Man ska inte glömma bort att alla träd har sina problem, tallen med gremmeniella, lärken med kräfta och lövet har säkert något jag inte känner till. För framgång krävs noggrann ståndortsanpassning, rätt föryngringsåtgärd och naturligtvis skötsel.

Användarvisningsbild

Re: Granens framtid, finns den?

halvproffs  
#532202 Granens framtid vet vi inget om än. Inget nytt kontrakt vad jag vet. Det jag vet är att granen barrar inte vid straffsparkar! 😀

Avatar Fallback

Re: Granens framtid, finns den?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532228 Fyndigt!! 🙂

Avatar Fallback

Re: Granens framtid, finns den?

Palakangas  
#532229
halvproffs skrev:Granens framtid vet vi inget om än. Inget nytt kontrakt vad jag vet. Det jag vet är att granen barrar inte vid straffsparkar! 😀

Men Tallroth kunde dricka 70 % finkel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).