sön 04 nov 2018, 22:38#531993Lite provocerande rubrik kanske, men vad tror ni om granens framtid?
Hur ser klimatet ut om 30-50 år? Ännu varmare?
Skadedjur?
Har precis haft en veckas semester för att hugga barkborreträd, och det har inte varit en rolig syn i skogen... Olyckskorparna kraxar om att angreppen i år bara är början och att det kommer att explodera nästa år.
Hur göra med planteringarna? 50% gran och 50% tall?
Skogsmiljö och Trädlära
Granens framtid, finns den?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 05 nov 2018, 08:32#532016Blandskog: Jag tycker mig tydligt se att skogens motståndskraft emot i stort sett alla hot som storm, röta, insekter, snöbrott är mycket starkare i flerskiktade bestånd med flera olika trädslag.Ska det vara trädslagsrena avdelningar så försök att få dom mindre. Rötan i granen är väl det som åtminstone i mina trakter är det största problemet. Hittills är väl bäst att tillägga. Granen mår bra i de avdelningar där jag har blandskog. Min teori och slutsats är att det blir syrebrist både i markvattnet och i luften när granen sluter sig ock kommer upp i 20 årsåldern.
Mvh Börje.
Mvh Börje.
mån 05 nov 2018, 08:58#532021Eh! Syrebrist i luften är nog inget större problem för granen, då den producerar eget syre genom fotosyntesen... Koldioxidbrist kan dock möjligtvis vara ett bekymmer i täta förband, fast troligtvis är ljusbrist ett betydligt större hot...
/Niklas
/Niklas
/Niklas
mån 05 nov 2018, 20:21#532117Ja, men det blir ganska mörkt även i en blandskog? Och visst har granen en framtid, den är ju i det närmaste oslagbar. Skogens kirskål!!! 🌲 🌲
mån 05 nov 2018, 22:34#532146
Granen är oslagbar, och jag vet inte om det finns något
annat träd som har granens förmåga att anpassa sig.
Tror nog att granen kommer vara dominant
i skogbruket mycket länge
Brozzlaren skrev:Ja, men det blir ganska mörkt även i en blandskog? Och visst har granen en framtid, den är ju i det närmaste oslagbar. Skogens kirskål!!! 🌲 🌲
Granen är oslagbar, och jag vet inte om det finns något
annat träd som har granens förmåga att anpassa sig.
Tror nog att granen kommer vara dominant
i skogbruket mycket länge
Jack of all trades, master of none!
tis 06 nov 2018, 10:29#532187Ja säkert har den framtid men i mina skogar är det mindre än 10% gran och ännu mindre i planteringarna. Större delen kommer fortsatt vara barrblandskog på min fastighet med tyngdpunkten på tall.
Man ska inte glömma bort att alla träd har sina problem, tallen med gremmeniella, lärken med kräfta och lövet har säkert något jag inte känner till. För framgång krävs noggrann ståndortsanpassning, rätt föryngringsåtgärd och naturligtvis skötsel.
Man ska inte glömma bort att alla träd har sina problem, tallen med gremmeniella, lärken med kräfta och lövet har säkert något jag inte känner till. För framgång krävs noggrann ståndortsanpassning, rätt föryngringsåtgärd och naturligtvis skötsel.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tis 06 nov 2018, 13:48#532202Granens framtid vet vi inget om än. Inget nytt kontrakt vad jag vet. Det jag vet är att granen barrar inte vid straffsparkar! 😀
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 06 nov 2018, 17:22#532229
Men Tallroth kunde dricka 70 % finkel.
halvproffs skrev:Granens framtid vet vi inget om än. Inget nytt kontrakt vad jag vet. Det jag vet är att granen barrar inte vid straffsparkar! 😀
Men Tallroth kunde dricka 70 % finkel.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).