Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket"

88 inlägg 23328 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532101 Så blir det i skogen också om den får sköta sig själv. Tyvärr lite för mycket av ormbunkar, al, asp och sånt som man inte vet namnet på. Det kanske glädjer en naturmupp men som brukare så vill man gärna återställa den timmerskog som växte där förut.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Brozzlaren  
#532112 Där har du poängen: Man vill gärna återställa den timmerskog som växte där förut. hade man fått in den frasen i skogslagen, (det är inte försent än) tror jag att förståelsen hos allmänheten skulle vara större.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532122 Allmänheten har förståelse för åtminstone den delen av skogsbruket. Att skogen ska återplanteras och skötas ligger djupt i den svenska folksjälen. Så finns det givetvis någon aktivistmupp som är emot precis allting.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#532218 Sådär ja, nu kan alla som vill se höga naturvärden vallfärda till Jokkmokk. Se bara till att lämna lite pengar efter er på orten så satsningen inte blir förgäves.

"Nu får 10 000 hektar skogar i Jokkmokk skydd" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... urreservat

"Jätteaffären: Skog för över 200 miljoner skyddas"
http://www.nsd.se/nm4956901

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Palakangas  
#532227
Davvi skrev:Sådär ja, nu kan alla som vill se höga naturvärden vallfärda till Jokkmokk. Se bara till att lämna lite pengar efter er på orten så satsningen inte blir förgäves.

"Nu får 10 000 hektar skogar i Jokkmokk skydd" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... urreservat

"Jätteaffären: Skog för över 200 miljoner skyddas"
http://www.nsd.se/nm4956901


Jag skall besöka trakterna kring Jokkmokk nästa sommar. Men för att fiska en vecka. Då köper jag som brukligt, allt jag behöver för vistelsen; på plats i möjligaste mån. Som sportfiskare och livsnjutare blir den en del. Mina fiskekompisar resonerar på samma sätt.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Camwood  
#533090 Nu kan "Sillero" och andra vurmare av orörd skog köpa för egna pengar eller (låna av banken) denna fastighet som vi i familjen säljer!! Den ligger söder om Härnösand i Ångermanland och är grandominerad. Min far avverkade ca 9 000 m3 här och markberedde och planterade. Denna fastighet är kraftigt "våldtagen av staten!!! ( inget bra ordval men syftar på TS egna beskrivning av avverkad skog) Vi har fått ut en del för övergreppen men inte alls för allt konfiskerat så jag har haft planer på att hugga skälv ca 2 000 m3 för att såga på egen såg men tiden räcker inte till. Så nu säljer vi i familjen denna skogsfastighet då vi inte ser att det går att bedriva ett normalt skogsbruk där. Upp till bevis nu alla naturmuppar!! Nu kan ni köpa ett stycke reservat och sköta (eller inte sköta) PRECIS SOM NI VILL HA DET.
https://www.lrfkonsult.se/varatjanster/ ... ectid=3584

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Bumpkin  
#533097 Angående NSF och sköta skog.

Jag har testat en ide på folk under flera år. Och det är om samtliga medlemmar i NSF betalar en skogsavgift varje år till föreningen på 5000 kr om år (enligt deras hemsida 226 000 medlemmar nu ) så blir det en bit över 1,3 miljarder att köpa skog för årligen.
Då kan man dels avsätta del av skogen till bevarande och dels till att sköta den på det sätt dom vill att skog ska skötas.

Jag har hört och läst företrädare för organisationen tala om att kontinuitetsskogsbruk är bättre och lönsammare än dagens konventionella skogsbruk.
Med mitt förslag kan man då bevisa det och dessutom tjäna pengar på det och på det viset få in mer kapital till köp av skog. Då detta borde vara allmännyttig miljövård kan man med fördel lägga detta i en stiftelse och låter man vinsten användas för fortsatta skogsinköp så blir skatten begränsad eller till och med ingenting , ( är inte helt insatt i stiftelsers skatteregler.) Detta ger mer pengar till inköp. På 10år skulle man bli en stor skogsägare.

Dessutom kan man dela med sig av kunskapen man tar till sig från det praktiska arbetet om skogsskötsel till intresserade skogsägare och på detta vis få anhängarna av dagens skötselmetoder att ta till sig skonsammare och mer lönsamma metoder.

Skulle man göra detta så kommer jag att bli medlem omedelbart. För då är det praktisk handling och man är med och betalar kostnaden och inte som nu , man talar om vad andra ska göra och låter andra ta kostnaden.

När jag pratat med NSF medlemmar får jag höra att det är omöjlig, att det är för dyrt, att det inte är deras uppgift och liknande saker. När jag pratat med skogsägare säger över hälften att då skulle man gärna bli medlem. ( och oftast säger dom det utan att jag frågar om dom skulle vilja bli det.)

För några år sen så skickade jag ett mail om min ide till NSF kansli i Stockholm, tyvärr fick jag aldrig något svar tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533109 Det är ju bara att kolla hur SNF sköter sin egen skog på Stubbhult, så ser man ju vilka naturvänner de egentligen är när de får betala naturvården själva... :grin:
Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533151
Bumpkin skrev:Angående NSF och sköta skog.

Jag har testat en ide på folk under flera år. Och det är om samtliga medlemmar i NSF betalar en skogsavgift varje år till föreningen på 5000 kr om år (enligt deras hemsida 226 000 medlemmar nu ) så blir det en bit över 1,3 miljarder att köpa skog för årligen.
Då kan man dels avsätta del av skogen till bevarande och dels till att sköta den på det sätt dom vill att skog ska skötas.

Jag har hört och läst företrädare för organisationen tala om att kontinuitetsskogsbruk är bättre och lönsammare än dagens konventionella skogsbruk.
Med mitt förslag kan man då bevisa det och dessutom tjäna pengar på det och på det viset få in mer kapital till köp av skog. Då detta borde vara allmännyttig miljövård kan man med fördel lägga detta i en stiftelse och låter man vinsten användas för fortsatta skogsinköp så blir skatten begränsad eller till och med ingenting , ( är inte helt insatt i stiftelsers skatteregler.) Detta ger mer pengar till inköp. På 10år skulle man bli en stor skogsägare.

Dessutom kan man dela med sig av kunskapen man tar till sig från det praktiska arbetet om skogsskötsel till intresserade skogsägare och på detta vis få anhängarna av dagens skötselmetoder att ta till sig skonsammare och mer lönsamma metoder.

Skulle man göra detta så kommer jag att bli medlem omedelbart. För då är det praktisk handling och man är med och betalar kostnaden och inte som nu , man talar om vad andra ska göra och låter andra ta kostnaden.

När jag pratat med NSF medlemmar får jag höra att det är omöjlig, att det är för dyrt, att det inte är deras uppgift och liknande saker. När jag pratat med skogsägare säger över hälften att då skulle man gärna bli medlem. ( och oftast säger dom det utan att jag frågar om dom skulle vilja bli det.)

För några år sen så skickade jag ett mail om min ide till NSF kansli i Stockholm, tyvärr fick jag aldrig något svar tillbaka.


Bra förslag!

Ett alternativ kan vara att ta ut en avgift som går till skogsägaren och täcker ett kvarlämnande av ett antal träd/ha utöver den hänsyn som tas idag. Inte till fröställning utan färre stammar, mest för att inte få det där hatade kalhyggesutseendet på avverkningarna som miljörörelsen ofta lyfter fram. Räcker säkert med 15-20 träd per hektar för det.
SNF köper träden samt betalar lite extra som täcker den minskade tillväxten på hygget, de där träden tar ju också plats och skuggar plantor...
På sikt skulle det ge en hel del grova gamla träd och massor av död ved samtidigt som produktionsskiktet skulle kunna brukas som vanligt.

Det bästa vore ju om staten såg till att bära en större del av ansvaret för skydd/hänsyn i de skogar som vi alla redan betalat för. Men då får vi väl höjda skatter istället, när inkomsten från skogen minskar 8)

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#533252 Var idag ut och hjälpte en kompis sätta ut mårdfällor. Noterade en stor andel riktigt grova träd i en i övrigt ganska eftersatt skog där man svagt kunde ana gamla spår efter skogsmaskiner och tidigare avverkning. Spontana tanken var fröträd, men antalet förbryllade? Ganska hög andel torrfurur också blandat med klenare yngre skog med hyfsat mycket snöbrott och vindfällen.
Någon direkt drömskog för slutaverkning var det inte men kanske är sådana skogar naturföreningar vill ha? Ja de finns uppenbarligen här och där även på oväntade platser.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

80-90  
#533285 Finns många sådana platser ! Det är bara det att det är sällan på vägkant ! Sett mycket av sånt genom åren som skogsarbetare . Har lite svårt å förstå att det e sånt jäkla hallå om skogsbruket ?? Visst finns det saker som går fel ibland men det gör det överallt !

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sörlänningen  
#533670
Davvi skrev:Var idag ut och hjälpte en kompis sätta ut mårdfällor. Noterade en stor andel riktigt grova träd i en i övrigt ganska eftersatt skog där man svagt kunde ana gamla spår efter skogsmaskiner och tidigare avverkning. Spontana tanken var fröträd, men antalet förbryllade? Ganska hög andel torrfurur också blandat med klenare yngre skog med hyfsat mycket snöbrott och vindfällen.
Någon direkt drömskog för slutaverkning var det inte men kanske är sådana skogar naturföreningar vill ha? Ja de finns uppenbarligen här och där även på oväntade platser.


En tallskärm som man sedan har glömt/inte bedömt ekonomiskt att avverka (än)? Om man skall ta ner en skärm vill man ju ofta göra det i samband med någon annan skärm (pratar ifrån Småländskt synsätt, uppåt norr har ni väl kanske större avdelningar...).

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#533687
Sörlänningen skrev:
Davvi skrev:Var idag ut och hjälpte en kompis sätta ut mårdfällor. Noterade en stor andel riktigt grova träd i en i övrigt ganska eftersatt skog där man svagt kunde ana gamla spår efter skogsmaskiner och tidigare avverkning. Spontana tanken var fröträd, men antalet förbryllade? Ganska hög andel torrfurur också blandat med klenare yngre skog med hyfsat mycket snöbrott och vindfällen.
Någon direkt drömskog för slutaverkning var det inte men kanske är sådana skogar naturföreningar vill ha? Ja de finns uppenbarligen här och där även på oväntade platser.


En tallskärm som man sedan har glömt/inte bedömt ekonomiskt att avverka (än)? Om man skall ta ner en skärm vill man ju ofta göra det i samband med någon annan skärm (pratar ifrån Småländskt synsätt, uppåt norr har ni väl kanske större avdelningar...).


Möjligt, kan ha varit för blött eller vad som helst när det var aktuellt att avverka. Sedan så kan ju skogen hunnit växa en del sedan skogsmaskinerna var i farten när nu det var.
Poängen är att det finns trots allt sådana skogar, men kanske inte uttryckligen skyddade eller precis intill vägkanten. Vi som jagar ser och upplever ofta platser andra kanske missar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).