Verkstan

Insprutnignsproblem Kubota Z602

5 inlägg 2693 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Insprutnignsproblem Kubota Z602

M Nilsson  
#530908 Har en Alstor 2009 med Kubotas motor Z602. Plötsligt tappar den andan/bränslet och dör helt enkelt. Antagligen luft som kommer in någonstans men efter att ha spänt alla slangklämmor kan jag inte påstå att någon av dem satt löst.
Någon som vet någon akilleshäl på den motorn? Igensatt bränslefilter? Sistnämnt ska rengöras enligt boken men ett igensatt filter borde inte ge plötsligt motorstopp?
Tråkigt om insprutningspumpen behöver bytas..
Ett plus dock att jag upptäckte att en av variatorskivorna höll på att såga av indikatorsladden till oljetrycket, men bara på fullgas. Tur att man kör försiktigt



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Insprutnignsproblem Kubota Z602

ÅsaNisse  
#530960 Får inte motorn bränsle så stannar den. Kolla bränslefiltret för den kan gå rent på låga varv för att sedan dö när den behöver ta i.

Avatar Fallback

Re: Insprutnignsproblem Kubota Z602

M Nilsson  
#530961 Det konstiga är att den inte stannar på högsta belastning, men det får bli rengöring/byte av bränslefiltret som första åtgärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insprutnignsproblem Kubota Z602

ÅsaNisse  
#531042 Går den på fullgas men inte på halvvarv?
Då skulle jag titta på matarpumpen om det är en mekanisk.
Lite mera input kan ge bättre förslag.

Avatar Fallback

Re: Insprutnignsproblem Kubota Z602

M Nilsson  
#531049 Skulle säga halvgas, sen bara slocknar den. Det är iofs inte helt säkert då styrningen är hydraulisk och är olika tung beroende på lutning, underlag o.s.v, men skulle inte säga att det är maxbelastning.
När den sen kom igång igen försökte jag hålla högre varv än vanligt vid avlastningen t.ex, men då var det inga problem.
Öppnade till luftfiltret och glömde en av två klämmor när jag skulle starta igen, då var den svårtstartad av någon anledning.
Det är hur som helst dags för service, så det får bli motorolja (enligt I-boken ska filtret bara bytas varannan gång) hydraulfilter samt ev rengöring av bränslefiltret om jag inte får tag i ett nytt. Filtret är av plåt och ser inte ut som i I-boken, så oklart om det går att rengöra.
Korrekt motormodell är Kubota Z-602-E.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).