Traktorer och processorer

Ny eller begagnad?

118 inlägg 61368 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

bmboxer350  
#319494 Ser riktigt bra ut.
Är den skogsutrustad/ombyggd av ölmstads smide?
Är plåten fäst i nederkant skärm?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#319518
bmboxer350 skrev:Ser riktigt bra ut.
Är den skogsutrustad/ombyggd av ölmstads smide?
Är plåten fäst i nederkant skärm?


Nej det är ingen skogsutrustning på den. Tydligen var det monterat på 2015års modeller. Ja det ser ut som den är monterad i nederkant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#530338 Första inlägget här på forumet, såg att den här tråden var några år gammal, hoppas på lite kommentarer!

Relativt ny som skogsägare, har ca 200 ha och funderar på en nyare traktor. Har idag en 650 73 med vajerkran och timmervagn. Traktorn är riktigt välanvänd. Den blir kvar, men eftersom heltidsjobb ger lite tid för mek så funderar jag på en nyare.
Skall skotta snö, köra ved och vindfällen, flytta runt prylar på gården.
Har kikat på nyare Valtra, snurrbar stol känns bra, men kan konstarera att utbudet är litet och mkt höga priser.

Exempel: en Valtra 800 från 2000 med ca 5000 timmar för ca 250'. Då funderar man på att lägga till drygt 200' och få en helt ny A74. Har kikat på en ny Källeman 7 ton till båda alternativen.

Vad tycker ni? 20 år gammalt eller nytt? Eller skall jag titta på andra alternativ än Valtra?

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530350
1540539790_t4.jpg

https://www.blocket.se/uppsala/New_Holl ... ca=1_8&w=3

Jag röstar för en så ny som möjligt, helst en demokörd förra årets modell eller liknande.
Bifogar en länk till en prisvärd maskin som ser vettig ut.
Lägg till den skogsutrustning du behöver antingen direkt eller senare.
Jag hade tur och fick tag i en ny NH T5030 för några år sedan till kampanjpris och är nöjd.
På den har jag satt bukplåt, snurrstol och skogsfotsteg, det räcker ganska bra för mina behov
och kostade nån enstaka tusenlapp.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#530428 Hej, den såg intressant ut. En demo eller kampanj vore nog det bästa. Behöver lämna besked på 800 senast på måndag så får fundera i helgen. Går man på nästan ny eller ny så kan man vara mer kall.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

ss0803  
#530432 7-tons vagn känns klart underdimensionerat till traktorer i denna storlek (80-100hk).

Jag hade nog kikat på en begagnad 12-tons vagn, eller i varje fall 10 ton.

Med 200ha kommer du i vilket fall ha stor nytta av ett modernare skigsekipage.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Vilsten  
#530460 Håller med om at 7 tons vagn blir lite för liten till båda traktorerna. Leta efter en vagn som är ungefär lika bred som traktorn, ca 10-12 ton.

Om du funderar på ny traktor och be försäljaren att räkna på inbyte av 650'n. Min erfarenhet är att de ofta betalar kraftiga över priser på gamla maskiner om de får sälja en ny. Kan vara värt att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#530504 Hej, tack för tipset. Verkar som jag skall titta på större vagn med andra ord. Inbyte på 650 har jag inte ens reflekterat över. Skall kolla upp det, det är verkligen en GDS med mycket pyssel.
Verkar vara så att man kan skogsanpassa de flesta nya traktorer med snurrstol etc?
Tidigare har jag haft intryck av att det är Valtra som verkligen varit förberedda för skogen.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Dennis1982  
#530520
Vilsten skrev:
Om du funderar på ny traktor och be försäljaren att räkna på inbyte av 650'n. Min erfarenhet är att de ofta betalar kraftiga över priser på gamla maskiner om de får sälja en ny. Kan vara värt att tänka på.

Jag tror det är enklare att få ett bra pris om man kommer utan inbyte. Det är såklart smidigt att byta in den och skönt att slippa blocket. Jag köpte "ny" traktor för ett par veckor sedan och jag tror jag sparade en del på att sälja den gamla på blocket. Jag tror att säljaren ger mer rabatt på ett nyköp utan inbyte.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Vilsten  
#530536 På de offerter jag fått har de varit tvärtom, men det kan säkert skilja ifrån fall till fall.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#530558 Får återkomma vad som gäller i detta fall.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#530563
Slurfi skrev:
1540539790_t4.jpg

https://www.blocket.se/uppsala/New_Holl ... ca=1_8&w=3

Jag röstar för en så ny som möjligt, helst en demokörd förra årets modell eller liknande.
Bifogar en länk till en prisvärd maskin som ser vettig ut.
Lägg till den skogsutrustning du behöver antingen direkt eller senare.
Jag hade tur och fick tag i en ny NH T5030 för några år sedan till kampanjpris och är nöjd.
På den har jag satt bukplåt, snurrstol och skogsfotsteg, det räcker ganska bra för mina behov
och kostade nån enstaka tusenlapp.


Behövdes det några modifieringar i hytten för snurrstolen, ändra inredning eller så?

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Vilsten  
#530566
Henkeb skrev:Verkar vara så att man kan skogsanpassa de flesta nya traktorer med snurrstol etc?
.

I stort sett alla nya traktorer kan och behöver anpassas för att köras i skogen. Snurrstol med obyggdhytt och hasplåtar är väll i stortsett en standard skogsutrustning, brukar kosta ca 50kkr.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530571
Henkeb skrev:Behövdes det några modifieringar i hytten för snurrstolen, ändra inredning eller så?

Under bakrutan finns en till liten bakruta som är löstagbar, där gjorde jag en plåtlåda för
att få lite mer plats för fötterna när man snurrar runt. Lite eget smide som var skoj att göra
så jag har inte ens tänkt att det kostar nåt men ska man be nån göra det så ca tusen spänn.
Du har rätt i att alla traktormärken är möjliga att skogsutrusta, det finns inget traktormärke som
är färdigt från fabrik för skogen, att köra i skogen på det sätt vi gör i Sverige är relativt unikt
därav det svaga intresset från fabrikerna.
Kolla gärna in denna sida för inspiration: http://www.olmstad.com/se/traktor-utrus ... d-18897285

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Henkeb  
#530780 De har fina ombyggnader på sin sida. Tackar för tipset och informationen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).