Skotare

mini brunett 678

15 inlägg 6373 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mini brunett 678

långasjö  
#388027 ska bytta svängkrans på min 678 . Någon som har några tips hur man gör detta



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

Fredrik Reuter  
#388539 Hej,
Är det svängkransen i kransvängen på taket?
Hoppas det finns någon skogsforumare som har gjort detta och kan hjälpa med info.
Är den skruvad i botten av svänghuset och svetsad i kranpelaren så är det väl en operation med att tömma på olja, rycka tuberna, lossa infästningen och lyfta bort kranen med svängkransen?

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530167 Jag har en brunett årsmodell -90. Det är problem att den inte ökar farten när man lägger i läge 2 på spaken utan går på samma fart.
Är det någon som vet vad detkan vara för fel?

Avatar Fallback

Re: mini brunett 678

bgl  
#530240 Lite sorgligt att du inte får något tips, vi måste vara många här som kört Mini en gång i tiden.
Det mesta tekniska är kanske glömt, en och annan sak förträngd!
Kan du känna på vilket sätt som farten inte ökar, växlat inte fördelningslådan eller är det något med hydrostaten som felar?
Börja med att komma om mekaniska överföringen av växlingen till lådan fungerar.

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530285 Jag får kolla det när jag tar hem den igen från skogen. Det går att köra men det tar lite längre tid tänkte om någon haft något liknande fel. det är i läge 2 som den ökar utan går i samma fart som i läge 1 . Det är alltså den spaken som sitter precis under rutan, inte den vid golvet där man kan välja på hög och låg den funkar.

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

Vedproducent  
#530293
perskogsman skrev:Jag får kolla det när jag tar hem den igen från skogen. Det går att köra men det tar lite längre tid tänkte om någon haft något liknande fel. det är i läge 2 som den ökar utan går i samma fart som i läge 1 . Det är alltså den spaken som sitter precis under rutan, inte den vid golvet där man kan välja på hög och låg den funkar.
Är det samma att den bara går i ett läge på backen? Hur kom detta felet? Under användning eller efter att den stått still en längre tid? Märker du någon skillnad helt utan belastning i en utförsbacke tex?

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530295 Jo det är samma när man lägger i backen. Ingen skillnad om oljan är kall eller om den är belastad. Det är en skolmaskin så den här gått knappt 6000 timmar.

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530296 Felet var när jag köpte den.

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530298 Den här stått på logen nåt år nu men jag har motionerat den några gånger.

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

Vedproducent  
#530307 Låter ju i alla fall som det är något mekaniskt fel från spaken. Annars skulle den ju ökat när den är obelastad. Har en 678:a också en 84:a som jag haft sen 99. Men jag har aldrig haft i sär detta så jag vet inte hur det ser ut. Men din maskin orkar som vanligt på första läget med lass också?

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530308 Ja den drar fulla lass i det läget.

Avatar Fallback

Re: mini brunett 678

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530327 spaken under fönstret går med ett stag bak till en hydraulventil som sitter till vänster om dörren innan för en plåt, ventilen styr i sin tur styrningen på pumpen. Det skall vara ett servo tryck i den här kretsen. Kolla under downloads här på skogsforum så finns en beskrivning på vad trycket skall vara. Känns som det är för lågt då vinklar inte pumpen ut fullt och den går bara på steg 1. För mig att trycket skall vara 35 bar.

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530449 Jag får kolla det , det vore bra om det är en injustering.
Tack för tipset.

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

perskogsman  
#530450 Var hittar man downloads på forumet?

Användarvisningsbild

Re: mini brunett 678

Erre  
#530451
perskogsman skrev:Var hittar man downloads på forumet?


skogsbiblioteket.php
Funkar denna länk?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).