Ny Teknik och Elektronik

advaligno stamkvistningsmaskin

6 inlägg 7566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

advaligno stamkvistningsmaskin

erm  
#527706 Hej Skogsforum,

Vad tror ni om denna manick?
https://www.advaligno.com/en/advaligno-eng/

PS: för er som jagar älg, skitjakt!

Mvh Erik



   TS
Användarvisningsbild

Re: advaligno stamkvistningsmaskin

Fredrik Reuter  
#527707 Spännande, den tror jag inte att jag sett förr. Vi har ju något vad man kan kalla en samlingstråd för stamkvistningsrobotar i tråden Stamkvistning automatiskt med robot, och nu har vi ytterligare en! 👍

Avatar Fallback

Re: advaligno stamkvistningsmaskin

Hema  
#527775 Sålänge det inte föreligger risk för stamskador ser det lovande ut. Borde gå att förflytta maskinen med en liten armförsedd bärare (P25?) Fast fick man se vad som va drivkällan?

Avatar Fallback

Re: advaligno stamkvistningsmaskin

ulfgustav  
#527785 Olika koncept på stamkvistningsmaskiner och utrustning har passerat revy under många år. Vad jag förstått av de kontakter jag har och har mött så är problemet att det är rätt hög investering samt att "pay off" tiden för åtgärden är alltför lång. Men det kanske har ändrat sig

Avatar Fallback

Re: advaligno stamkvistningsmaskin

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527788
ulfgustav skrev:Olika koncept på stamkvistningsmaskiner och utrustning har passerat revy under många år. Vad jag förstått av de kontakter jag har och har mött så är problemet att det är rätt hög investering samt att "pay off" tiden för åtgärden är alltför lång. Men det kanske har ändrat sig


Traditionen i sverige har väl varit att kvista tall och i det fallet blir nuvärdeskalkylen usel. Lärk och björk blir nog annorlunda med sin kortare omloppstid.

Användarvisningsbild

Re: advaligno stamkvistningsmaskin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542344 En sån maskin vill man ju ha.. undra vad den kostar?


Tidigare har stamkvistning gällt de träd som ska vara kvar men en sådan maskin skulle vara ett stort hjälpmedel vid motormanuella huggningar. Enklare att kvista på rot än då stammen är fälld, produktiviteten torde dubbleras, det är ju kvistningen med motorsåg som tar tid vid manuellhuggning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).