Palfinger Epsilon
Med bas norr om Salzburg i Österrike och med anor 1932 då Richard Palfinger startade företaget så är idag Palfinger marknadsledare inom kranar, och då kanske främst styckegodskranar för lastbilar. Konkurrenter är HIAB och Fassi med flera. 1988 köpte Palfinger Epsilon. Epsilon var ett Tyskt företag som fokuserade mer på skogen och kranar för timmerbilar och idag är Palfinger Epsilon ett dotterbolag till och del av, Palfingerkoncernen med tillverkning i Österrike. Företaget har haft ett starkt fokus på timmerbilskranar men på senare tid har flyttat fram positionerna inom segmentet kranar för skotare och sedan 2012 även för skördare.
Exportkrav anledningen
Att nu Epsilon börjar synas i Nordiska skogar har att göra med att i detta fall Rottne fått önskemål från kunder i central- och sydeuropa om få Epsilon vipparmar på skotarna. Och nu verkar alltså Nordiska kunder även snegla på denna lösning.
Varför Epsilon?
Nu kommer vi till kärnan och anledningen till surret. Rent generellt så har Epsilon ett starkt varumärke. De är kända för kvalitet och innovation och där har vi nog en start. Men sedan hamnar utskjuten i skogen och då verkar fler och fler se att det finns fördelar. För det första så verkar det hålla bra. Det är gedigna och uttänkta produkter helt enkelt. Att de håller bra och pratas om kan också ha att göra med att det inte är varken slangar, rör eller “älgläppar” som sticker ut. Vipparmen är ren helt enkelt. Detta är något som är viktigt, kanske främst i gallring. Det är trångt och det är lätt att någon slang från utskjutet hakar fast i en gren eller liknande. Resultatet är att ta bilen direkt till slangverkstaden utan att passera gå.
En annan anledning kan vara att så kallade “långkranar” eller dubbelteleskopkranar blir mer och mer populärt bland skotarna. Det blir en merkostnad vid inköp men fler och fler verkar inse produktivitetsvinsterna både i slutavverkning och gallring. Exempel kan vara att “nalla” stockar från ett spökslag i slutavverkning utan att flytta skotaren. Eller att öka produktiviteten på skördaren i gallring och låta skotaren ta smällen genom att ex sektionsgallra långt inne i beståndet och lämna högen en bit in från vägen. Vipparmen från Palfinger Epsilon når 9,4 meter för F10 och F11 vilket är något längre än de andra tillvalen. För F13 och F15 når den 10 meter.
Har man då en långkran utan “skatbo” på vippan som bara går och går, ja då kanske valet är enkelt?
Tittar man lite djupare så visar det sig också att tillvalet med vipparm från Epsilon inte är ett dyrare tillval än andra dubbelutskjut, snarare kanske lite billigare, ja då börjar man förstå surret.
Bra produkter förtjänas att lyftas fram och det kan vara så att vi har just en sådan här. Kanske är det dags för de Nordiska krantillverkarna att lägga en beställning från Epsilon och börja dissekera och haka på denna utveckling?
Rottne har Epsilon som tillval till skotarna F10D, F11D, F13D och F15D. Oavsett modell så är det Epsilons S-modell som används och de specialbeställs av Rottne för att anpassas optimalt för deras kranbom. Efter samtal med Rottne så verkar tillvalet från Palfinger Epsilon blivit populärt då 45 skotare i skrivande stund valts med vipparm från Epsilon.
Här på Skogsforum har vi några som kör med denna lösning och har börjat gett rapporter om lösningen, bland annat i tråden Valmet, Cranab Protec? där vi också diskuterar att Epsilon har en liknande lösning som Cranab/Komatsu med intern slangdragning ner till gripen. Sedan tidigare har vi diskuterat lösningen i tråden Rottne F11-d och då även den röda färgen. Rottne meddelar numer dock att Epsilon vippan kan fås i två färger: Rottne blå eller Rottne blå.
Det skulle vara intressant att få igång en diskussion om detta, kanske med fler användarrapporter och vad Epsilon verkat gjort bra vid konstruktionen...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto