mån 01 okt 2018, 18:23#526752
Jag har en 135a med en 5-tonsvagn och lastaren monterad i 3-punkten (stelt, så man kan lyfta traktorn med stödbenen). En Weimer pump i kraftuttaget. Separat tank. Kranen går som en dröm på ca 1000- 1100 varv. Jag skaffade en försvarets dragkrok och svetsade ett fäste som sitter så nära det gick.
Bukplåtar och frontskydd och ringkedjor.
Låg under men smidig traktor som snirklar bra. Man kan ställa vagnen och lunna med kranen (sonny-kran). Grannen ringde efter senaste blåsovädret. Det var för stenigt/stubbigt för hans zetorekipage för att ta ett grovt vindfälle. Backade in med 135an och lunnade fram. Kort och smal traktor. Rotbiten för tung för att "bara köra" pga stegring emellanåt, men man kunde ju stanna och jobba sej förbi med kranen när det var besvärliga ställen. Vinsch hade varit lösningen, den rätta.
65an har jag 8-tonsvagn till. Rejäl tung hög frontgrind. Passar i storlek. Med banden påsatta går den varsomhelst utom i brant uppför, även med 3 dm förlängningsstakar och råge på lasset. Som en gallringsskotare nästan.
Dock låg under. Hitchkrok. Fronntvinsch. Man ställer lätt ifrån sej vagnen och lunnar med kranen. Smidig som en vessla.
Man kan hugga rena återvändsvägar köra in tomt och skicka in vagnen åt sidan i minsta lucka med cranabkranen, vända traktorn, haka på och man har vänt.