lör 22 sep 2018, 07:23#525573Har precis samma problem. Mowi 850 och deras vinsch. De gånger det krånglar tar jag en kofot och vickar fram och tillbaka(självklar utan motor igång).
Ska testa Morgans tips med en strypning få se om det hjälper.
Typ denna tänker jag med:
http://www.weimer.se/Shop/List/Strypventil/90/1
Skogsvagn (Huggarvagnar)
MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?
lör 22 sep 2018, 18:29#525657Hej. Ursäkta om jag lägger mig i eran diskussion, men jag har en fråga, har köpt en sparsamt använd Mowi 12 tons årsmodell 2001 med 4567 kran, ehc, drift, broms. förra ägaren hade tappat bort fjärrkontrollen till vinschen, var kan jag få tag på en ny ? och är det samma till alla eller skiljer det sig mellan årsmodellerna ?
Valtra N103 twintrac, Terri 1000D Husqvarna Jonsered Sthil.
lör 22 sep 2018, 19:42#525671Någon återförsäljare borde ha. Lantmännen, Staffans maskiner.
Fast det kanske är billigare om det går hitta universal vilket inte borde vara omöjligt. Vet inte riktigt vem som har.
Fast det kanske är billigare om det går hitta universal vilket inte borde vara omöjligt. Vet inte riktigt vem som har.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
lör 22 sep 2018, 19:44#525674Det ska jag göra. Hoppas jag hinner montera innan vinter
.
Torpet16 skrev:Berätta gärna här på tråden om Dina försök med strypventilen. Vi är inte ensamma med detta irritationsmoment på ett i övrigt väl fungerande skogsekipage.
. lör 22 sep 2018, 19:50#525675På min sitter det en Åkerströms styrning.
http://www.akerstroms.se/
Annars kan man ju alltid skicka iväg ett mail med en bild på mottagaren till Mowi och se om de har några tips.
Kallkällene skrev:Hej. Ursäkta om jag lägger mig i eran diskussion, men jag har en fråga, har köpt en sparsamt använd Mowi 12 tons årsmodell 2001 med 4567 kran, ehc, drift, broms. förra ägaren hade tappat bort fjärrkontrollen till vinschen, var kan jag få tag på en ny ? och är det samma till alla eller skiljer det sig mellan årsmodellerna ?
Annars kan man ju alltid skicka iväg ett mail med en bild på mottagaren till Mowi och se om de har några tips.
lör 22 sep 2018, 20:27#525680
Ska ta kort på mottagaren i morgon och forska lite, jag trodde först Åkerström, men fjärrkontrollen skulle visst vara grå och gul.
ocke skrev:På min sitter det en Åkerströms styrning.Kallkällene skrev:Hej. Ursäkta om jag lägger mig i eran diskussion, men jag har en fråga, har köpt en sparsamt använd Mowi 12 tons årsmodell 2001 med 4567 kran, ehc, drift, broms. förra ägaren hade tappat bort fjärrkontrollen till vinschen, var kan jag få tag på en ny ? och är det samma till alla eller skiljer det sig mellan årsmodellerna ?
Ska ta kort på mottagaren i morgon och forska lite, jag trodde först Åkerström, men fjärrkontrollen skulle visst vara grå och gul.
Valtra N103 twintrac, Terri 1000D Husqvarna Jonsered Sthil.
tis 25 sep 2018, 10:26#525945Skulle tro att det är en Teleradio -fjärr. Har köpt direkt från dom
mån 29 okt 2018, 10:06#530800
Missat denna... Inga konstigheter alls - du ber FTG att ordna en D-nippel (dvs en av adaptrarna mellan slang och vinschmotorn) med en tajtare strypning än standard. Peter Freudenthal på FTG vet vad detta är, ÅF är kanske mindre medvetna...
Morgan
Torpet16 skrev:Åren går men felet består. Hej Morgan på KTS . Kommer att få bruk för vinschen på min Mowi vagn nu efter höststormarna.
Det här med att få en tajtare strypning i motorn har jag inte lyckats få hjälp med. Tacksam för goda råd.
Missat denna... Inga konstigheter alls - du ber FTG att ordna en D-nippel (dvs en av adaptrarna mellan slang och vinschmotorn) med en tajtare strypning än standard. Peter Freudenthal på FTG vet vad detta är, ÅF är kanske mindre medvetna...
Morgan
sön 21 jul 2024, 19:21#850497Har problem med radiostyrda winschen till mowivagn. Skruvade ned elektroniklådan och el går fram från cigguttaget, signallampor lyser vid tryck på in och ut med winschen står still. Har skruvat bort kablarna på magnetventilerna, knackat på dem men det händer inget. Jag kan dra in wire med de små manuella spakarna. Vill minnas att de varit superhårda att dra i då fjärrstyrningen fungerade. Tror knappt jag gjort det ens. Är det magnetventilerna tror ni?
Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?
mån 22 jul 2024, 07:52#850522Bild på grejerna behövs nog
Är de en eller 2 magneter på ventilen?
Har du mätt att de går ut spänning till magneten när du trycker på knappen?
Är de en eller 2 magneter på ventilen?
Har du mätt att de går ut spänning till magneten när du trycker på knappen?
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
lör 03 aug 2024, 14:57#851623Jag mätte som på bilden och tryckte på fjärrkontrollen men den gav inget utslag, det borde visa 12V eller? Provade på flera olika stift och inget hände. Dock reagerar dosan med antenn på vagnen, små dioder tänds. Felet verkar sitta i det korta kablaget, men är det rimligt att den tagit skada, dessutom på bägge magnetventiler? Vagnen har alltid stått inomhus.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Re: MOWI radiostyrdvinsch - utmatning?
lör 03 aug 2024, 17:30#851632Om du mäter i boxen så ska de vara 12v i högra plinten
Mäter du sen från ”sockerbiten” till plint 4 o 5 ska de vara 12v när fjärren är ”on”
O likadant då mellan sockerbit o plint 1 o 7 och sen när du trycker på in eller ut ska de även var 12v mellan sockerbiten o plint 2 eller 8 beroende vilken knapp du trycker på.
Och sen du skrev magnetventiler i pluralis så är det de krökta spåren du ska mäta på i Hirschmankontakterna på magneterna
Mäter du sen från ”sockerbiten” till plint 4 o 5 ska de vara 12v när fjärren är ”on”
O likadant då mellan sockerbit o plint 1 o 7 och sen när du trycker på in eller ut ska de även var 12v mellan sockerbiten o plint 2 eller 8 beroende vilken knapp du trycker på.
Och sen du skrev magnetventiler i pluralis så är det de krökta spåren du ska mäta på i Hirschmankontakterna på magneterna
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
lör 03 aug 2024, 18:27#851637Oh tack, härligt med sådan expertis! Med sockerbit menar du den genomskinliga på bilden nedan? Ska mäta i veckan.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).