Öppna kategorin

Löntagarfonder i skogen

15 inlägg 3880 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Löntagarfonder i skogen

snedsåg  
#524985 Jag vet inte vad jag ska säga om det här men tycker att jag ska posta det.

Expertgruppen för offentlig ekonomi, som är en utredningsverksamhet som ligger under finansdepartementet och regeringen, föreslår att skogsägarna själva ska stå för ersättningen för reservatsbildningar och biotopsområden. https://www.entreprenor.se/nyheter/nytt-chockforslag-vill-se-lontagarfonder-i-skogen_719304.html

En annan sak som berör ungefär samma sak. När jag läste skogsstyrelsens rapport om skogens sociala värden fanns det ett stycke där de motiverade varför ersättning inte skulle behöva betalas ut när skogsbrukande stoppas för att säkra att dessa värden ska uppnås. Nu när jag skummade igen rapporten på skogsstyrelsens hemsida igen hittade jag inte stycket igen. Är det någon som vet vad jag menar? :???:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Löntagarfonder i skogen

Fredrik Reuter  
#524987 Jättebra att du startade denna tråd!

Om jag förstått det hela rätt (är ju i en Gallringsdagar-bubbla för tillfället) så är hela rapporten ett sammelsurium av ifrågasättande av äganderätten (igen) och en relativ ny giv i det faktum att naturreservat binder CO2.

Från rapporten:

Den svenska skogen är en del av vår kollektiva identitet och det svenska skogsbruket engagerar även människor som inte äger skog.


Jag tror att författaren kommer få rejäla mothugg ang detta.
Visst, skog som inte avverkas lagrar CO2, men inte för evigt. Och ska vi fortsätta med att öka konsumtionen och energiförbrukningen så är frågan om det inte är bättre att avverka mer för att få ner CO2 utsläpp från cementtillverkning och plastindustrin?

Hela rapporten: https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder ... -lagom.pdf

Användarvisningsbild

Re: Löntagarfonder i skogen

Fenrir  
#524990 Rapportförfattaren fick rejält mothugg, enligt ATL: http://www.atl.nu/skog/eso-rapport-saga ... branschen/ (låst artikel). Även om rapporten presenteras av "Expertgruppen för för studier i offentlig ekonomi" så är det en alldeles special expert som ligger bakom, nämligen Magnus Nilsson, tidigare yrkesverksam och med förtroendeuppdrag inom Naturskyddsföreningen. Redan 2013 presenterade han en rapport med i princip samma innehåll "Minimera reservatsarealen" (http://www.arenaide.se/wp-content/uploa ... ealen-.pdf) fast då gjordes den på uppdrag av den vänsterorienterade tankesmedjan Arena Idé.

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

slatte  
#524993 Blir mörkrädd!
Dessa partiska människor får så mycket makt.
:((

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525056 Ett illavarslande tecken är att skogsägare inte fattar vad Naturskyddsföreningen representerar för åsikter.
De deltar glatt i Postkodlotteriet som underhåller Naturskyddsföreningen med pengar.
Industrin verkar tro att miljötalibaner går att tiga ihjäl. Totalfel.
De som har kunnig personal jurister och verbala tjänstemän struntar i att rena lögner sprids om deras egen industri

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

Bosse1  
#525064 Här var ett svar från industrierna.

https://www.dn.se/debatt/repliker/aktiv ... matnyttan/

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

isteskog  
#525067 Nationalstaten är mogen
Löntagarfonder i skogen
Baxas det ändå hit
Det som Feldt sa var skit
Återstår att hänga sig på logen .......
:wink:

Användarvisningsbild

Re: Löntagarfonder i skogen

Fredrik Reuter  
#525073 Här nedan är ett diagram från Naturskyddsföreningen som sammanställt Regeringens miljöanslag i statsbudgeten under senaste mandatperioden.
Det har sammantaget hänt en hel del och det är troligtvis så att vi lever i en ny värld som vi kanske inte själva sett ännu...

Bild

Användarvisningsbild

Re: Löntagarfonder i skogen

Fenrir  
#525108 En stor del av de ökade anslagen lär gå till ersättning för områden som redan avsatts för formellt skydd (reservat, biotopskydd, naturvårdsavtal) men där markägaren ännu inte fått betalt. Det finns de som fått reservat på sin mark och fått vänta 20 år på ersättning. Dessutom har man i många år "glömt" att det ofta behövs skötsel för att ha kvar de värden man vill skydda, och till det lär det också gå åt en del pengar.

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

Hema  
#525142
Fenrir skrev:En stor del av de ökade anslagen lär gå till ersättning för områden som redan avsatts för formellt skydd (reservat, biotopskydd, naturvårdsavtal) men där markägaren ännu inte fått betalt. Det finns de som fått reservat på sin mark och fått vänta 20 år på ersättning. Dessutom har man i många år "glömt" att det ofta behövs skötsel för att ha kvar de värden man vill skydda, och till det lär det också gå åt en del pengar.

Menar du att skogen fortsätter förändra sig trots att miljörörelsen sagt åt marken att nu är ett reservat? Det låter som om det kan bli tokdyrt.

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

Brorsan  
#525167
Hema skrev:Menar du att skogen fortsätter förändra sig trots att miljörörelsen sagt åt marken att nu är ett reservat? Det låter som om det kan bli tokdyrt.

=)) =)) :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

Bosse1  
#525198 Hugg ned all gran, fint finansierat inte som förut "röj ned allt löv" som det brukar stå i brevet från från SS :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

snedsåg  
#532997
snedsåg skrev:
En annan sak som berör ungefär samma sak. När jag läste skogsstyrelsens rapport om skogens sociala värden fanns det ett stycke där de motiverade varför ersättning inte skulle behöva betalas ut när skogsbrukande stoppas för att säkra att dessa värden ska uppnås. Nu när jag skummade igen rapporten på skogsstyrelsens hemsida igen hittade jag inte stycket igen. Är det någon som vet vad jag menar? :???:


Jag har läst rapporten igen och tycker inte att jag hittar vad jag trodde fanns.
I alla fall står det hur viktig skogens sociala värden är för hälsan, som lekplats för barn, för nyanlända etc och så står det om egendomskydd och regeringsformens 15:e paragraff andra kapitlet :
4.2.2 Egendomsskydd
I 2 kap. 15 § regeringsformen anges att vars och ens egendom är tryggad genom
att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild
genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna
inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att
tillgodose angelägna allmänna intressen.
Den som genom expropriation eller något annat sådant förfogande tvingas avstå
sin egendom ska vara tillförsäkrad full ersättning för förlusten. Ersättning ska
också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av
mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del
av fastigheten avsevärt försvåras eller att skada uppkommer som är betydande i
förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen ska bestämmas
enligt grunder som anges i lag.
Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av
hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i
fråga om rätt till ersättning.

Lägg särskilt märke till tredje stycket:
Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av
hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i
fråga om rätt till ersättning.
Jag vet inte hur man ska tolka det. Varför behövs tredje tillägget? Efter lite googlande kommer jag till blogg som heter frihetsportalen där det skrivs om just det tredje tillägget https://www.frihetsportalen.se/2015/02/ ... t-och-lag/ Klart läsvärt om inte klargörande. Det som oroar mig är om skogens sociala värden kan ses som ett rent hälsoskydd för befolkningen och att det därför finns möjlighet att med lag kringgå grundlagen.





Jag tror sociala värden är en trojansk häst. Först blir det nästan inga som drabbas. Efter några år är det lite fler som drabbas. Och efter säg 15 år är hundra meter skog runt varje hus och sommarstuga fredat från ägaren. Från : https://timbro.se/smedjan/var-ar-fjarde-oktober-hogern-nar-man-behover-den/
Den beklämmande bild som tonar fram är av en höger som håller sig nöjd bara friheten och självbestämmandet begränsas tillräckligt långsamt. Inför de små stegens tyranni verkar borgerligheten – inte bara partierna, utan även väljarna – vara maktlösa.

Jag är inte säker på att det är en vänster högerfråga, för mig verkar det vara en byråkratväldesfråga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

Hema  
#533057 Det bygger väl på Agenda 2030?

Avatar Fallback

Re: Löntagarfonder i skogen

snedsåg  
#533099
Hema skrev:Det bygger väl på Agenda 2030?


Jag vet inte. Men om det är så är det FN som ligger bakom? :surp:

Redigering:
Jag kom att tänka på en sak i rapporten. Det verkar inte handla om vad någon i Sverige vill eller inte vill, det ska övertygas och genomföras.
sid 16 Acceptans ska skapas.
3.3.3 Information
Informationsbaserade styrmedel avser olika former av informationsinsatser,
kampanjer eller rådgivning riktade mot individer och företag i syfte att förändra
beteenden, skapa delaktighet samt bidra till måluppfyllelse. Det problem som
adresseras är brist på information. Informativa styrmedel fungerar bland annat
som ett verktyg för att skapa acceptans vid införandet av andra styrmedel.
Information och kommunikation bidrar även till att planerade eller redan införda
styrmedel som administrativa och ekonomiska styrmedel fungerar bättre. Det är
generellt sett svårt att utvärdera de enskilda effekterna av informativa styrmedel.
Att kommunicera för att nå resultat kan exempelvis handla om att skapa acceptans
för ett lagförslag bland medborgare, att informera om planerade tillsynskampanjer,
att öka kännedomen om regelverk bland verksamhetsutövare med mera.


Jag tycker att det är politikerna ska vända sig mot väljarna för att prova ev lagförslag och att myndigheterna sedan ska få i uppgift att genomföra och inte tvärt om.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).