Vmv Stalo -66
D Brown skrev:Fortsätt gärna rapportera, jag har också en Skoda med blöt golvmatta.
Själv skulle jag gärna ha en Strada med långa flaket, men dom verkar vara ovanligare ju senare årsmodellen är, nu kan man ju t.o.m välja jättekort flak.
anersimyra skrev:Min tank läcker om jag tankar fullt,
D Brown skrev:D Brown skrev:Fortsätt gärna rapportera, jag har också en Skoda med blöt golvmatta.
Själv skulle jag gärna ha en Strada med långa flaket, men dom verkar vara ovanligare ju senare årsmodellen är, nu kan man ju t.o.m välja jättekort flak.
2015 köpte jag en risig Strada av en kompis, gav knappt 3000 och fick byta frambromsar inkl skivor. 2016 blir den skrot när jag kör på älg. Köpte direkt en -06 med nya dieselmotorn, denna har gått rätt bra. Började läcka diesel om pumpen vid kallt väder, men pumpen gick att riva isär och byta axeltätningar på. Nästa grej var självförvållad, jag slog oljetråget i en sten och tappade direkt oljetryck. Precis som jag trodde så hade oljepickupen gått av. Gick att knövvla dit en ny.
Bilen är jättesvag i startögonblicket, men pigg när turbon laddar, är alla så?
Anledningen att jag hittade denna tråden efter flera år var att avgassystemet nu gick av, google ledde mig in på skogsforum
6000 eller 8000 kronor skriver ni. För två veckor sedan märkte jag att tanken läckte......9000 kr, vaffan?
Blir nog att försöka laga tanken i.a.f.
JörgenO skrev:Var du inte mer åt Ford-hållet?... eller är den fortfarande på service
Mettämies skrev:
Nu vet jag inte om Strada har en variabel turbo, sk VGT/VNT?
Men om de har det så sätter jag en peng på att den stänger spjällen/vingarna för mycket så att motorn måste jobba hårdare innan turbon justerar laddtrycket. Det är en stoppskruv som behöver justeras i så fall.
Vanligt fel åtminstonde på Garretts VNT snurror, ger anemiska starter från rödljusen
Googla på VNT stop screw adjustment för kvällslektyr.
D Brown skrev:Mettämies skrev:
Nu vet jag inte om Strada har en variabel turbo, sk VGT/VNT?
Men om de har det så sätter jag en peng på att den stänger spjällen/vingarna för mycket så att motorn måste jobba hårdare innan turbon justerar laddtrycket. Det är en stoppskruv som behöver justeras i så fall.
Vanligt fel åtminstonde på Garretts VNT snurror, ger anemiska starter från rödljusen
Googla på VNT stop screw adjustment för kvällslektyr.
Intressant! Tanken att det kan ha med denna variabla turbogeometri att göra har förespeglat mig.
Bilen är så slö att jag måste tänka på hur jag parkerar för att kunna komma igång.
På slät mark funkar ett "lagom slir", i motlut är det direkt svårt att komma igång, upplevs t.o.m som trögt att få till något motorvarv att använda till slir. Däremot i fart 2000 rpm och uppåt är den jättepigg.
Jag ryckte igår bort den bakre delen av avgassystemet, men jag upplever verkligen inte det minsta högre ljudnivå under färd......och då har jag ändå tinnitus och är normalt känslig för oljud.
Går man ur vid t.ex postlådan så hör man att den låter aningen mer.
Jag funderar på att köpa rakt biltemarör och skarva på, bara så bilprovningen har något att fästa avgasmuffen i.
"Sidepipe" säger bror som är 10 år yngre
På det hela taget en otroligt lagom bil för mig. När jag pendlar till arbete med 195/65-15-däck visar den typ 19,4 km/lit, originaldimension ger ännu bättre siffra.
Eftersom det är långt flak får både gräsröjare 555rxt och (odelbar) Gränsfors fällriktare precis plats.
D Brown skrev:Mettämies skrev:
Nu vet jag inte om Strada har en variabel turbo, sk VGT/VNT?
Men om de har det så sätter jag en peng på att den stänger spjällen/vingarna för mycket så att motorn måste jobba hårdare innan turbon justerar laddtrycket. Det är en stoppskruv som behöver justeras i så fall.
Vanligt fel åtminstonde på Garretts VNT snurror, ger anemiska starter från rödljusen
Googla på VNT stop screw adjustment för kvällslektyr.
Intressant! Tanken att det kan ha med denna variabla turbogeometri att göra har förespeglat mig.
Bilen är så slö att jag måste tänka på hur jag parkerar för att kunna komma igång.
På slät mark funkar ett "lagom slir", i motlut är det direkt svårt att komma igång, upplevs t.o.m som trögt att få till något motorvarv att använda till slir. Däremot i fart 2000 rpm och uppåt är den jättepigg.
Jag ryckte igår bort den bakre delen av avgassystemet, men jag upplever verkligen inte det minsta högre ljudnivå under färd......och då har jag ändå tinnitus och är normalt känslig för oljud.
Går man ur vid t.ex postlådan så hör man att den låter aningen mer.
Jag funderar på att köpa rakt biltemarör och skarva på, bara så bilprovningen har något att fästa avgasmuffen i.
"Sidepipe" säger bror som är 10 år yngre
På det hela taget en otroligt lagom bil för mig. När jag pendlar till arbete med 195/65-15-däck visar den typ 19,4 km/lit, originaldimension ger ännu bättre siffra.
Eftersom det är långt flak får både gräsröjare 555rxt och (odelbar) Gränsfors fällriktare precis plats.
anersimyra skrev:Hur långt har din strada rullat? Jag bytte turbo både vid tio och tjugotusen mil, de håller tydligen inte mer än ca tio tusen mil. När turbon börjar bli sliten så blir bilen extremt slö..
D Brown skrev:anersimyra skrev:Hur långt har din strada rullat? Jag bytte turbo både vid tio och tjugotusen mil, de håller tydligen inte mer än ca tio tusen mil. När turbon börjar bli sliten så blir bilen extremt slö..
Den har gått 22.000. Jag vet inget om eventuellt turbobyte, men troligtvis har det väl inte skett. Jag har haft bilen i två år.
Visst kan turbon vara slut vid 22', men bilen är jättepigg (för 85 Hk) direkt den har lite varv (typ 1900-2000 och uppåt).
Jag har idag kört både med tungt släp och sedan nästan maxlast och den pinnar på bra även i branta backar. Den drar mycket lite olja och den visslar inget......bara kopiöst slö i startögonblicket och strax efter.
Tycker mer det låter som VNT-problem på ett eller annat vis.
På vilket sätt uppförde sig din med "slut" turbo?
Har f.ö en Volvo 240 Turbo -81 (utan intercooler) där jag vet att turbon i vilket fall ej är bytt efter -82, den är alltjämt pigg än.