Logistik, Transport

Köpa Fiat strada

31 inlägg 47625 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

neslund  
#190147 extra vet ja int, den va monterad sen första början å ingick i köpet. men skulle gissa att monterad få man nog betala 20 000-25 000kr för liknande värmare

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190162 16000:- plus moms med telestart

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

neslund  
#192728 lite uppdatering. E skita nöjd med bilen, går lugnt och tyst. märks väl att markfrigången är aningen högre än skoda pickup. är otroligt skönt med lite utrymme bakom stolarna, alldeles utmärkt att lägga bössan å säcken där. har kört cirka 200 mil och senaste tankningen drog den 0,6L/mil. det var blandad körning, minusgrader och diselvärmaren var väl använd så går inte att klaga på förbrukningen. tummen upp

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522809
D Brown skrev:Fortsätt gärna rapportera, jag har också en Skoda med blöt golvmatta.

Själv skulle jag gärna ha en Strada med långa flaket, men dom verkar vara ovanligare ju senare årsmodellen är, nu kan man ju t.o.m välja jättekort flak.


2015 köpte jag en risig Strada av en kompis, gav knappt 3000 och fick byta frambromsar inkl skivor. 2016 blir den skrot när jag kör på älg. Köpte direkt en -06 med nya dieselmotorn, denna har gått rätt bra. Började läcka diesel om pumpen vid kallt väder, men pumpen gick att riva isär och byta axeltätningar på. Nästa grej var självförvållad, jag slog oljetråget i en sten och tappade direkt oljetryck. Precis som jag trodde så hade oljepickupen gått av. Gick att knövvla dit en ny.
Bilen är jättesvag i startögonblicket, men pigg när turbon laddar, är alla så?
Anledningen att jag hittade denna tråden efter flera år var att avgassystemet nu gick av, google ledde mig in på skogsforum :grin:
6000 eller 8000 kronor skriver ni. För två veckor sedan märkte jag att tanken läckte......9000 kr, vaffan? #:-s
Blir nog att försöka laga tanken i.a.f.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

anersimyra  
#523104 Min tank läcker om jag tankar fullt, dessutom har avgassystemet sett muggigt ut i snart fem år men är tätt. Den dag systemet inte går igenom besiktningen så lämnar jag in och låter bygga ett system då det blir billigare än att köpa nytt, och ja, bilen upplevs rätt svag i startögonblicket.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

JörgenO  
#523112 Var du inte mer åt Ford-hållet?... eller är den fortfarande på service :-)

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

axwell  
#523114
anersimyra skrev:Min tank läcker om jag tankar fullt,


@anersimyra det gjorde även tanken i min nyligen köpta Kubota-traktor -01.

Hittade läckan som var förhållandevis enkel att fixa, det var returslangen för diesel från spridarna till tanken son läckte. :|

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523148
D Brown skrev:
D Brown skrev:Fortsätt gärna rapportera, jag har också en Skoda med blöt golvmatta.

Själv skulle jag gärna ha en Strada med långa flaket, men dom verkar vara ovanligare ju senare årsmodellen är, nu kan man ju t.o.m välja jättekort flak.


2015 köpte jag en risig Strada av en kompis, gav knappt 3000 och fick byta frambromsar inkl skivor. 2016 blir den skrot när jag kör på älg. Köpte direkt en -06 med nya dieselmotorn, denna har gått rätt bra. Började läcka diesel om pumpen vid kallt väder, men pumpen gick att riva isär och byta axeltätningar på. Nästa grej var självförvållad, jag slog oljetråget i en sten och tappade direkt oljetryck. Precis som jag trodde så hade oljepickupen gått av. Gick att knövvla dit en ny.
Bilen är jättesvag i startögonblicket, men pigg när turbon laddar, är alla så?
Anledningen att jag hittade denna tråden efter flera år var att avgassystemet nu gick av, google ledde mig in på skogsforum :grin:
6000 eller 8000 kronor skriver ni. För två veckor sedan märkte jag att tanken läckte......9000 kr, vaffan? #:-s
Blir nog att försöka laga tanken i.a.f.


Nu vet jag inte om Strada har en variabel turbo, sk VGT/VNT?
Men om de har det så sätter jag en peng på att den stänger spjällen/vingarna för mycket så att motorn måste jobba hårdare innan turbon justerar laddtrycket. Det är en stoppskruv som behöver justeras i så fall.
Vanligt fel åtminstonde på Garretts VNT snurror, ger anemiska starter från rödljusen :d

Googla på VNT stop screw adjustment för kvällslektyr.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

anersimyra  
#523154 Den har variabel turbogeometri.. 👍 men upplevelsen av svag motor är lätt avhjälpt genom att inte släppa upp kopplingen alltför snabbt, får man till ” rätt slir ” och gaspådrag så skottar den lilla snurran på 1,2 liter på riktigt duktigt. Själv monterade jag en styrbox som väsentligt förbättrade motorns prestanda från 85 till 105 hp.. 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

anersimyra  
#523159
JörgenO skrev:Var du inte mer åt Ford-hållet?... eller är den fortfarande på service :-)

Forden rullar numera på utan större problem.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523219
Mettämies skrev:
Nu vet jag inte om Strada har en variabel turbo, sk VGT/VNT?
Men om de har det så sätter jag en peng på att den stänger spjällen/vingarna för mycket så att motorn måste jobba hårdare innan turbon justerar laddtrycket. Det är en stoppskruv som behöver justeras i så fall.
Vanligt fel åtminstonde på Garretts VNT snurror, ger anemiska starter från rödljusen :d

Googla på VNT stop screw adjustment för kvällslektyr.


Intressant! Tanken att det kan ha med denna variabla turbogeometri att göra har förespeglat mig.
Bilen är så slö att jag måste tänka på hur jag parkerar för att kunna komma igång.
På slät mark funkar ett "lagom slir", i motlut är det direkt svårt att komma igång, upplevs t.o.m som trögt att få till något motorvarv att använda till slir. Däremot i fart 2000 rpm och uppåt är den jättepigg.

Jag ryckte igår bort den bakre delen av avgassystemet, men jag upplever verkligen inte det minsta högre ljudnivå under färd......och då har jag ändå tinnitus och är normalt känslig för oljud.
Går man ur vid t.ex postlådan så hör man att den låter aningen mer.
Jag funderar på att köpa rakt biltemarör och skarva på, bara så bilprovningen har något att fästa avgasmuffen i.
"Sidepipe" säger bror som är 10 år yngre ^#(^
På det hela taget en otroligt lagom bil för mig. När jag pendlar till arbete med 195/65-15-däck visar den typ 19,4 km/lit, originaldimension ger ännu bättre siffra.
Eftersom det är långt flak får både gräsröjare 555rxt och (odelbar) Gränsfors fällriktare precis plats.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523311
D Brown skrev:
Mettämies skrev:
Nu vet jag inte om Strada har en variabel turbo, sk VGT/VNT?
Men om de har det så sätter jag en peng på att den stänger spjällen/vingarna för mycket så att motorn måste jobba hårdare innan turbon justerar laddtrycket. Det är en stoppskruv som behöver justeras i så fall.
Vanligt fel åtminstonde på Garretts VNT snurror, ger anemiska starter från rödljusen :d

Googla på VNT stop screw adjustment för kvällslektyr.


Intressant! Tanken att det kan ha med denna variabla turbogeometri att göra har förespeglat mig.
Bilen är så slö att jag måste tänka på hur jag parkerar för att kunna komma igång.
På slät mark funkar ett "lagom slir", i motlut är det direkt svårt att komma igång, upplevs t.o.m som trögt att få till något motorvarv att använda till slir. Däremot i fart 2000 rpm och uppåt är den jättepigg.

Jag ryckte igår bort den bakre delen av avgassystemet, men jag upplever verkligen inte det minsta högre ljudnivå under färd......och då har jag ändå tinnitus och är normalt känslig för oljud.
Går man ur vid t.ex postlådan så hör man att den låter aningen mer.
Jag funderar på att köpa rakt biltemarör och skarva på, bara så bilprovningen har något att fästa avgasmuffen i.
"Sidepipe" säger bror som är 10 år yngre ^#(^
På det hela taget en otroligt lagom bil för mig. När jag pendlar till arbete med 195/65-15-däck visar den typ 19,4 km/lit, originaldimension ger ännu bättre siffra.
Eftersom det är långt flak får både gräsröjare 555rxt och (odelbar) Gränsfors fällriktare precis plats.



Där är en bra video som visar hur vingarna ska röra sig, i slutet av videon (4 min in) ser man hur det ser ut när stoppskruven är feljusterad så att de stänger för mycket. Det var visst BorgWarner turbon som oftast brukar ha det här problemet, inte Garrett som jag skrev först.
Stoppskruven sitter mellan kompressor och turbin, trångt att komma åt. Det går att fixa nåt eget för att stoppa rörelsen för att testa innan man lägger ner timmar på att justera den på riktigt. Här är en guide till VW TDI men det går ju att se principen:
https://www.myturbodiesel.com/wiki/turb ... esitation/

Jag har gjort den här justeringen på sambons Golf TDI och skillnaden är enorm, känns som om bilen är trimmad, speciellt om man kommer till korsningar där man inte riktigt stannar utan rullar med tvåans växel på låga varv och sen ger gas. Förut hände det ingenting förrän varven kommit upp till 18-1900 men nu skjuter den iväg på en gång.
Det var riktigt bökigt att komma åt skruven, fick svetsa en egen kråkfotsnyckel med 10mm ring och liten 1/4 hylsa påsvetsad så jag kunde stapla på alla 1/4 förlängare och en led för att kunna skruva nerifrån. Tog flera timmar att justera skruven ett varv...

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

anersimyra  
#523322
D Brown skrev:
Mettämies skrev:
Nu vet jag inte om Strada har en variabel turbo, sk VGT/VNT?
Men om de har det så sätter jag en peng på att den stänger spjällen/vingarna för mycket så att motorn måste jobba hårdare innan turbon justerar laddtrycket. Det är en stoppskruv som behöver justeras i så fall.
Vanligt fel åtminstonde på Garretts VNT snurror, ger anemiska starter från rödljusen :d

Googla på VNT stop screw adjustment för kvällslektyr.


Intressant! Tanken att det kan ha med denna variabla turbogeometri att göra har förespeglat mig.
Bilen är så slö att jag måste tänka på hur jag parkerar för att kunna komma igång.
På slät mark funkar ett "lagom slir", i motlut är det direkt svårt att komma igång, upplevs t.o.m som trögt att få till något motorvarv att använda till slir. Däremot i fart 2000 rpm och uppåt är den jättepigg.

Jag ryckte igår bort den bakre delen av avgassystemet, men jag upplever verkligen inte det minsta högre ljudnivå under färd......och då har jag ändå tinnitus och är normalt känslig för oljud.
Går man ur vid t.ex postlådan så hör man att den låter aningen mer.
Jag funderar på att köpa rakt biltemarör och skarva på, bara så bilprovningen har något att fästa avgasmuffen i.
"Sidepipe" säger bror som är 10 år yngre ^#(^
På det hela taget en otroligt lagom bil för mig. När jag pendlar till arbete med 195/65-15-däck visar den typ 19,4 km/lit, originaldimension ger ännu bättre siffra.
Eftersom det är långt flak får både gräsröjare 555rxt och (odelbar) Gränsfors fällriktare precis plats.
Hur långt har din strada rullat? Jag bytte turbo både vid tio och tjugotusen mil, de håller tydligen inte mer än ca tio tusen mil. När turbon börjar bli sliten så blir bilen extremt slö.. :o

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat strada

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523385
anersimyra skrev:Hur långt har din strada rullat? Jag bytte turbo både vid tio och tjugotusen mil, de håller tydligen inte mer än ca tio tusen mil. När turbon börjar bli sliten så blir bilen extremt slö.. :o


Den har gått 22.000. Jag vet inget om eventuellt turbobyte, men troligtvis har det väl inte skett. Jag har haft bilen i två år.
Visst kan turbon vara slut vid 22', men bilen är jättepigg (för 85 Hk) direkt den har lite varv (typ 1900-2000 och uppåt).
Jag har idag kört både med tungt släp och sedan nästan maxlast och den pinnar på bra även i branta backar. Den drar mycket lite olja och den visslar inget......bara kopiöst slö i startögonblicket och strax efter.
Tycker mer det låter som VNT-problem på ett eller annat vis.
På vilket sätt uppförde sig din med "slut" turbo?

Har f.ö en Volvo 240 Turbo -81 (utan intercooler) där jag vet att turbon i vilket fall ej är bytt efter -82, den är alltjämt pigg än. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpa Fiat strada

anersimyra  
#523389
D Brown skrev:
anersimyra skrev:Hur långt har din strada rullat? Jag bytte turbo både vid tio och tjugotusen mil, de håller tydligen inte mer än ca tio tusen mil. När turbon börjar bli sliten så blir bilen extremt slö.. :o


Den har gått 22.000. Jag vet inget om eventuellt turbobyte, men troligtvis har det väl inte skett. Jag har haft bilen i två år.
Visst kan turbon vara slut vid 22', men bilen är jättepigg (för 85 Hk) direkt den har lite varv (typ 1900-2000 och uppåt).
Jag har idag kört både med tungt släp och sedan nästan maxlast och den pinnar på bra även i branta backar. Den drar mycket lite olja och den visslar inget......bara kopiöst slö i startögonblicket och strax efter.
Tycker mer det låter som VNT-problem på ett eller annat vis.
På vilket sätt uppförde sig din med "slut" turbo?

Har f.ö en Volvo 240 Turbo -81 (utan intercooler) där jag vet att turbon i vilket fall ej är bytt efter -82, den är alltjämt pigg än. :-bd

Det började med att effekten var dålig även när turbon arbetade, och naturligtvis la den av när vi skulle åka från Bodö i Norge, det blev många mil uppför på både tvåan och ettans växel.. :shock: när den gått 20.000 var det dags igen. Det byttes förresten en massa ” ventiler ” vid bägge turbobytena så det kan förstås vara annat som felades, men bytet var inte särskilt kostsamt. När jag tänker efter så hade jag den inlämnad minst tre gånger och bytte annat än turbon vid första tillfället. Efter andra bytet återkom problemet, men då byttes hela styrboxen, möjligen kan den vara orsaken till problemet från början. Om man smyger iväg riktigt försiktigt och inte ger normal gas så händer det ibland att turbon inte ” kickar igång ” ordentligt, då får man släppa av på gasen och börja om för att få turbon att börja snurra.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).