Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

12 inlägg 5008 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

Jole  
#522955


Verkar som Kronos hoppar på trenden med kranspetsstyrning med något de kallar SBC - Smart Boom Control. Vad tror ni om denna teknik i ett traktorekipage? Finns det ens en marknad med heltidsproffs med traktor och vagn som har budget och användning för den här tekniken? När bara el-prop styrning anses onödigt dyrt av många så lär steget upp till detta bli stort för det flesta.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

ss0803  
#522958 Snyggt!

Jag tror marknaden i Sverige är i det närmaste obefintlig. Däremot verkar det både i östeuropa och alpregionen mycket vanligare med traktorbaserade skotarekipage som går proffesionellt.

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

Hema  
#522979 Allt beror väl på priset. För just denna funktion ger väl mest hjälp för mest ovana?

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

Fredrik Reuter  
#522983 Hej,
Vi var förbi som kortast i Kronos monter när de höll på att bygga upp den.
Funktionen i kranspetsstyrningen är lik John Deeres IBC men systemet är helt egenbyggd.
Förhoppningen från Kronos är precis som Hema skriver att ovana förare enkelt ska kunna bli produktiva som en van förare.

Här nedan är ett kort klipp från montern, bra drag i grejerna.

Priset kommer troligtvis hamna någonstans i häradet €5.000.


Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

ss0803  
#522988 Tack Fredrik för info, prisindikation och filmklipp, bra fart som sagt!

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

Jole  
#522991
Fredrik Reuter skrev:Priset kommer troligtvis hamna någonstans i häradet €5.000.



Är det priset för ett komplett system med ventiler, spakar etc. eller tilläggskostnaden för SBC?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

Fredrik Reuter  
#523004 Hej, ja, det vet jag inte men vi ska luska lite i det! 👍

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

ss0803  
#523025 Det bör ju vara i tillägg för sensorer och styrsystem för kranspettsstyrning.

Bara Parker ventil till kranen kostar väl i storleksordningen 100.000 SEK.

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

Jole  
#523419
ss0803 skrev:Det bör ju vara i tillägg för sensorer och styrsystem för kranspettsstyrning.

Bara Parker ventil till kranen kostar väl i storleksordningen 100.000 SEK.

Jovisst. Hjärnsläpp från min sida.

Vore intressant att höra om någon vet mer om marknaden för dessa premiumvagnar. Ser Kronos en efterfrågan av robusthet och användarvänlighet för ständigt skiftande personal? I så fall av vem och varför?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

stegmaster  
#523442 På långa kraner måste detta vara fint, för ska jag finlira i en virkeshög med kranen helt ute på 8,5m, så er svårt att göra noggrana bevegelser om man har lite flödet som snurrar.
En svängrörelse på typ 10cm blir snabbt til 50cm om man inte er mycket kännslig eller drar ner flödet.
Denne kronos kranen er dessutan 10m, så säkert kanon fint med et sådant system, den stora frågan er ju va hela kalaset koster.
Jag har min kran uppsatt så alla rörelser funkar lagom snabbt vid 5-6m arbetsräcvidd som ju man kör mest med, så på full räckvidd får man ta det lite lugnare.
Så et system som justerte kännsligheten proposjonalt med räckvidden vore kanon.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

ss0803  
#523468
stegmaster skrev:Så et system som justerte kännsligheten proposjonalt med räckvidden vore kanon.

Helt enig med dig stegmaster.

Kransvängen på 10m räckvidd måste bli väldigt oprecis (även om man aktivt drar ner varvtalet).

Så detta måste vara en av de stora vinsterna med detta styrsystem.

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning till huggarvagnar från Kronos.

jannerik  
#523508 jag har aldrig själv provkört något sådant system, men jag förstår ju att funktionen måste avlasta föraren. Jag antar att i detta fallet kommer styrsystemet från Technion medan Kronos har byggt en kran med lägesgivare på. Utbudet av "mindre" kranar med detta är väl ganska begränsat om det inte kan eftermonteras

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).