Verkstan

Hydraulikproblem

13 inlägg 7103 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulikproblem

boksson  
#521639 Har en gammal (1980 tal) kranvagn där ena stödbenet inte går upp riktig i uppfällt läge och den tappar trycket i utfällt läge(håller inte emot, sjunker). Detta trots att jag rusar motorn.
Dessutom så har vagnstyrningen svårt att gå tillbaka till rakt läge efter att den är använd.
På ventilpaketet sitter dessa funktioner räknat från hö sida:
vagnstyrning, stödben hö, stödben vä. Stödben hö fungerar ua. Resten av hydrauliken på vagnen fungerar som tidigare (bra). Så min fråga är kan det vara internt läckage i ventilpaketet trots att det finns en funktion som fungerar emellan de som inte fungerar? Eller är det interna läckage i de två hydraulkolvarna?
Har ni några tips på hur jag kan utesluta det ena eller det andra.
Jag hoppas att ni förstår trots min röriga beskrivning



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

JohannesG  
#521644 Prova att tillfälligt växla slangarna mellan fungerande och icke fungerande funktion. Flyttar sig problemet är det vid ventilen något är fel (t.ex. övertrycksventil), kvarstår det på samma funktion är det cylindern, eller om det finns något på vägen mellan ventil och cylinder.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem

boksson  
#521652 Bra. Jag provar det 😀
Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

ananders  
#521687 Att kolvar inte går till ändläge på ena hållet kan bero på att själva kolven gängas av från kolvstången inne i tuben. Har upplevt det ett par gånger var av en gång just på ett stödben på en huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

JohannesG  
#521714
ananders skrev:Att kolvar inte går till ändläge på ena hållet kan bero på att själva kolven gängas av från kolvstången inne i tuben. Har upplevt det ett par gånger var av en gång just på ett stödben på en huggarvagn.

Lyftkolven på kranen gjorde så för oss för några år sedan. Men eftersom den skruvat upp sig mycket sakta var det inget någon riktigt hade reflekterat över. En dag gick kranen i backen ovanligt fort, och gick inte att lyfta. Tur det bara var virke i gripen. Gick som tur bra att bara gänga på igen. Men efter det har vi blivit mycket mer vaksamma på sådant.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

Kullens mek  
#521799 Vaa? Gjordes ingen åtgärd innan det monterades tillbaka? Sprint låsbleck eller liknande...

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

JohannesG  
#521815 Jo då. Bytte tätningar när den ändå var nere och så på med gänglåsning och några körnslag.🙂 Från börjar kan det knappast ha varit någon låsning alls. 👎

Men helt rätt frågeställning av dig. Att bara gänga på kolven igen hade varit dumt, och farligt. Åtgärdat symtomet istället för problemet.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem

boksson  
#522212 Har nu skiftat plats på hydraulkolvarna och kan konstatera att det inte verkar vara något problem med hydraulkolvarna utan problemet verkar sitta i ventilpaketet.
Trots fullt rus på motorn tar det evinnerlig tid innan hydraulkolven på stödbenet gå upp och när jag sätter ut stödbenet rakt ut i luften och stannar där spontansjunker stödbenet omgående.
Har ni något förslag på vad problemet är?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

JohannesG  
#522215 Susar/tjuter det mer i den funktionen än de andra? Fungerar den som den ska åt andra hållet? Känns spaken normal?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

JohannesG  
#522224 Skulle kunna vara en slid som skruvat upp sig och inte fungerar riktigt åt ett håll. Eller en övertrycksventil som hängt sig.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem

boksson  
#522230 Inget missljud. Dålig funktion åt båda hållen, får knappt upp stödbenet och åt andra hållet spontansjunker den och den ger med sig när jag "spänner" stödbenet mot marken. Spaken känns som en vanlig spak.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem

JohannesG  
#522231 Har du någon möjlighet att mäta trycket?

Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem

boksson  
#522243 Ska undersöka det. 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar