Traktorer och processorer

Valtra A74 - inget för skogen?.

24 inlägg 18597 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

halvproffs  
#520761
snurra skrev:Självklart kör man yta bukplåt, kört i 13 år, inte hänt något än

Samma här fast 20 år. En wire till lastare är nog allt som gått sönder och då skotade jag efter en skördare i eländig terräng.
Men självklart så är det ju bättre om man är helt skyddad.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520786 Tog nog bara 1 år med 805an innan jag hade en tung närkontakt med sten som gjorde att bottenpluggen i tanken började läcka och de var tjurigt att få de tätt igen.

Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

Skogshuggarn  
#520794 Ska man "promt" köra virke utan att i stort sett lämna förarstolen så lär ju färden (förr eller senare) hamna i lägen där det ska köras över stenskravel och surhål som i sin tur kanske ska/behöver risas osv.
Jag för min del tycker att winchen på vagnet kan få jobba lite mot ett bra/bättre stickvägsval så kanske man spar in på både slitage och sönderkörda grejor, men som sagt,,,, då är vi inne på det här "individuella" eftersom det är betydligt mer jobb o tar längre tid.

Jag har + 50m wire på fjärrwinchen och gjort mig 2 "koppel" om 5 och 10 m.
Detta gör att jag har ca 120m "aktionsradie" från vagnet/vald stickväg i tex gallring.

Något litet borde det ju göra iaf,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521136 Nya A-serie är väl byggt på samma som MF men tråkigare transmission

Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

Aqualize  
#521195 Maskinen du tänker på heter A74 så du kan ändra trådtiteln direkt. A5-serien (som man i backspegln kan kalla dem) kom 2002 och 2004 kom det en uppdatering med nyare design (tekniskt vet jag inte så mycket vad som skiljde). Den skulle kunna kallats "nya A75". Gjordes fram till 2008.


Hytten är bredare och maskinen bygger ju inte på gamla Valmet/Valtra-budgetplattformen utan AGCO:s nyutvecklade. Så mycket skillnader är det.
Plattformen kom lite tidigare ut i MF-variant som 4700/5700/6700 (Inget S-suffix). De motsvarar S, M och L storlekarna för A4. Där har man senare även producerat 4-stegad powershift på 4 växlar (4x4=16) på 5700. Valtra A4 i Brasilien har också detta.
Valtra A4 är inte en MF utan både är AGCO-traktorer.
Marknadspositionering gissar jag gör väl att man inte gjort någon A4 HiTech-4 här.

Användarvisningsbild

Valtra A74 - inget för skogen?.

Skogshuggarn  
#521199
Aqualize skrev:Maskinen du tänker på heter A74 så du kan ändra trådtiteln direkt.


Ingen "tabellbitare" gällande Valtra, så antingen såg jag fel?, :-b eller "tryckfelsnisse" på mässan av åf.

Det är ändå lika illa hursom!.

"Slät undersida" propagerade man iaf för,,,, så illa såg jag iaf inte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A74 - inget för skogen?.

Aqualize  
#521203 Ja endera var det men fel blev det - http://www.valtra.se/ny-a-serie.aspx

Den kanske är slät just på undersidan men inte på sidorna av kroppen ;-)

Jag fotograferade vännens A84 just för att kunna ta fram bilder och sitta här på nätet och snacka. Här är lite bilder. Mot hans tidigare A95 tycker jag om hytten bättre, växelspakarna tar inte emot benet och endera så hade han så mycket skräp i den eller så var det sämre benutrymme i den gamla.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A74 - inget för skogen?.

Skogshuggarn  
#521210
Aqualize skrev:Ja endera var det men fel blev det - http://www.valtra.se/ny-a-serie.aspx

Den kanske är slät just på undersidan men inte på sidorna av kroppen ;-)

Jag fotograferade vännens A84 just för att kunna ta fram bilder och sitta här på nätet och snacka. Här är lite bilder. Mot hans tidigare A95 tycker jag om hytten bättre, växelspakarna tar inte emot benet och endera så hade han så mycket skräp i den eller så var det sämre benutrymme i den gamla.


Även en "rörgata" kan ju var slät på undersidan, men att placera den i en position kring kardanskyddet var väl mindre smart.
Hytten kändes helt klart bredare, speciellt framåt, men samtidigt kortare i färdriktningen.
Kan det bero på att man flyttat tanken fr ramen ut på vä hyttsida/bakom vä framhjul?.

Undrar hur den klarar sig när man fått en grov tallgren i slirskyddet?.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A74 - inget för skogen?.

Bert1  
#522191 Ang handbromsspaken så vill jag minnas jag hört nåt om nödbroms och hade väl nåt med det nya traktordirektivet och göra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).