tallen100 skrev:Jag vet inte heller vad en fossilbuss är
Tar väl flera tusen år för djur och växter att bli fossila, men det kanske går snabbare för bussar
Är fossilbussar sådana bussar som finns på skroten?
/Niklas
tallen100 skrev:Jag vet inte heller vad en fossilbuss är
Tar väl flera tusen år för djur och växter att bli fossila, men det kanske går snabbare för bussar
jannee skrev:Ett utdrag ur Vi bilägare som gäller Nissan Leaf
Kupéutrymmet känns också begränsat. I framsätet tar hjulhus och mittkonsol plats. Att hitta rätt körställning kompliceras av att ratten enbart är ställbar i höjdled och inte i djup. Nissan säger att det skulle varit för dyrt och utrymmeskrävande att installera en teleskopiskt justerbar rattstång. Leaf ska vara en rimligt prissatt bil och får därför inte kosta för mycket. Det resonemanget haltar dock en smula då prislistan trots allt börjar på drygt 340 000 kronor. Inte orimligt dyrt för att vara en elbil men om du accepterar fossil drift kan du köpa motsvarande bil för 150 000 kr mindre.
Zalman pratar om att elbilarna ska bli eller vara billigare - här är väl ett bevis på raka motsatsen - eller är det något jag missat?
Zalman skrev:Svar:
Vad som står i broschyren och vad folk egentligen betalar är helt olika saker.
En Nissan Leaf Visio 40kWh kostar 293.165kr efter Lrf rabatten.
Sen får du 60.000kr i bidrag.
Netto blir 233.165kr.
Vilket är nära Nissans bensinbil i både pris och storlek.
På Nissan säljaren lät det som de skulle sluta importera bensinvarianten eftersom den inte går att sälja längre.
Fredrik Reuter skrev:Zalman skrev:Svar:
Vad som står i broschyren och vad folk egentligen betalar är helt olika saker.
En Nissan Leaf Visio 40kWh kostar 293.165kr efter Lrf rabatten.
Sen får du 60.000kr i bidrag.
Netto blir 233.165kr.
Vilket är nära Nissans bensinbil i både pris och storlek.
På Nissan säljaren lät det som de skulle sluta importera bensinvarianten eftersom den inte går att sälja längre.
Hej,
Kollar man på Nissans sajt så får man inte samma siffror, jag får fram att snikvarianten av Nissan Leaf (40kWh ändock) kostar 344.903 kr efter LRF:s samköpsrabatt och bonus (två delar).
Samtidigt ställer jag mig frågande till LRF rabatten. Det står klart och tydligt att rabatten endast gäller på listpriset och vad händer vid ett inbyte?
Känns som att man kan göra en bättre deal genom att förhandla själv, men jag kan ha fel och det är egentligen en annan fråga...
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html