Bioenergi

Ved av stormfällda träd

7 inlägg 6652 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ved av stormfällda träd

Pan  
#520926 Hur länge bör stormfällda träd ligga innan det lämpar sig att göra ved av? Det föll några träd i grannens skog i går, och jag får dem om jag vill ha dem, men hur länge bör de ligga. Och bör jag kapa dem vid rotvältan eller kan de ligga som de ligger?

(Fullt medveten om riskerna med att kapa stormfällda träd och agerar därefter, bara så att det är sagt.)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved av stormfällda träd

ananders  
#520930 Du kan kapa dem nu direkt men det är nog inte tort till att elda med förän nästa höst.

Användarvisningsbild

Re: Ved av stormfällda träd

Vedproducent  
#520935 Torken är ju väldigt dålig nu på sensommaren och veden möglar direkt så vänta du tills det blir kallare i november december.

Avatar Fallback

Re: Ved av stormfällda träd

Pan  
#520936 Nej, jag räknar inte med att kunna elda med det förrän nästa vinter, men min tanke var att låta löven dra ur saven några veckor. Eller funkar inte det så sent på sommaren? Det är ett par björkar och någon tall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved av stormfällda träd

jannee  
#520941 Bara rotkapa dem och låt ligga någon månad, eventuellt mögel kan du strunta i. Kommer i vilket fall som helst att bli utmärkt ved att elda med.
När du senare upparbetar träden, stapla ved luftigt under tak, torkningen fortsätter även under vintertid (frystorkar)

Avatar Fallback

Re: Ved av stormfällda träd

Pan  
#520963 Nu är de kapade i alla fall, så får vi se hur det blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved av stormfällda träd

Chris983  
#520969 Personligen föredrar jag att klyva veden så fort som möjligt. Den klyver sig lättare ju fuktigare veden är. Men då klyver jag all ved med yxa då jag ser det som träning och tycker det går lika fort som med min klyv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).