Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

113 inlägg 30532 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Fredrik Reuter  
#518939 På grund av skogsbruket har Sveriges skogsbränder mer än halverats. Detta om man ser till från innan och efter industrialiseringen i skogen. Anledning är enkel, skogsmarken har ett stort ekonomiskt värde och därför är vi effektiva på släcka bränderna.

Så var det inte innan industrialiseringen, då hade inte marken samma värde och branden fick brinna ut av sig själv. Så sker också på områden fortfarande i bland annat Kanada, det är endast om branden hotar människor som man går in och försöker släcka.

Denna information kommer från Johan Sjöström som är forskare och expert på skogsbränder på RISE och som intervjuats av DN idag (länk längre ner).

Detta är en intressant diskussion på grund av att det går stick i stäv med vad miljörörelsen nu vill göra gällande, ex är Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän och diskussionen är också igång i tråden ulf 1 - sveriges tre trädslag.

Enligt Sjöström har Sverige drygt 2.000 skogsbränder årligen och detta är anmärkningsvärt liten siffra med tanke på vår skogsareal.

På frågan om "barrskogsplantagerna" brinner bättre än lövskog svarar Sjöström:

– Under normala förhållanden brinner tallskog och blandbarrskog bättre än lövskog, det stämmer. Men när det är torrt spelar det ingen roll längre. Kronbrand – när det brinner i trädens kronor – händer nästan aldrig i Sverige, det som brinner är marken. Men om det blir kronbrand brinner lövskog lika mycket, säger Sjöström.


Vad är dina tankar om detta?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/exper ... -nagonsin/

#skogsbrand18



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

anersimyra  
#518957 Det nämns inget om skillnader i storlek mellan historiska bränder jämfört med 2014 och de nu pågående.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#518974 det är svårt att göra generella jämförelser "förr och nu" när det gäller skogsdbrand .. men min poäng i den här debatten är bara en sak, att vi aldrig har haft så mycket areal av skogarna som är "lättorkade" som jag sagt är ungskogar under 20 år och allt risigare hyggen rena krutdurkar vid långvarig torka ... det är idag ca 4-5 miljoner hektar (20% av vår produktiva skogsyta) som är i detta livsfarliga "tillstånd" en 20 år gammal tallplantering som börjar brinna idag tar genast upp elden i topparna, vilket gör den helt ostoppbar, att en sådan skogsbrand sedan kan skapa brand i den mest homogena blandskog är inte så konstigt ... men min poäng är att det är att det är skogsbruksmetoden som skapar farligheten ... för vädret kan vi bara acceptera, så sluta gapa om klimatet och försök tänk lite längre ... anpassa sig till naturen är mitt budskap, och jag vill fortsätta att inte alliera mig med någon av grupperna industri/naturmänniskor, för jag har min skog som jag vill bruka, och att göra det på rätt sätt är något som inte förstås av någon sida ... vi är helt enkelt okunniga ... sorgligt nog ... när det gäller "det tredje träslaget" tex, så har vi tappat all kunskap i ett tidevarv där vi upp till mellansverige har drygt en månads längre växtsäsong och inom 20 år kommer att närma oss två månader .. det betyder att jag i norra hällefors kommun egentligen ska ha bok och ek som huvudträd ... för det var det med detta klimat som är exakt som för tvåtusen år sen .. och lövskogar är jävligt svåra att elda ...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

jannee  
#518976 Fanns även en del "små" skogsbränder i Småland trots att skogen skötts efter Ulfs teori.
Orsaken till skogsbränder är oftast åskan men torrt väder - ELLER?

Skogsbranden i Småland (Furuby) 1868
Brandfältets mycket ungefärliga utbredning enligt samtida tidningsnotiser
Basfakta
Plats Furuby socken, Dädesjö socken, Gårdsby socken och Hemmesjö socken i Kronobergs län, Småland, Sverige
Datum 16 augusti – 21 augusti 1868
Brända områden Cirka 50 km²?
Antändningskälla Mossbränning
Antal förstörda hem 5 torpstugor, 6 torpladugårdar, 43 hölador mm[1]
Skogsbranden i Småland 1868 startade söndagen den 16 augusti i Lysteryd i Furuby socken öster om Växjö.[2] och utvecklade sig till den 21 augusti.[1] Branden uppstod när en bonde i samband med nyodling skulle spränga en sten genom upphettning med eld och avkylning med vatten.[3] Sommaren 1868 var mycket torr och eldningsförbud rådde. Det drabbade området var 15 km långt och 10 km brett och ödelade torp och lador i flera socknar[3], nämligen Furuby, Dädesjö, Gårdsby och Hemmesjö, som förvärrade nödåret ytterligare. Enligt kronofogdens rapport den 18 augusti hade elden då spridit sig i nordlig och nordvästlig riktning så att den hade hotat bebyggelsen i både Attsjö och Kårestad, och spridit sig vidare till Holkaryd, Björnamo och Skårtaryd.[2]. Spridningen åt väster stoppades vid landsvägen mellan Södra och Norra Åreda.[4] Elden bekämpades av 4000 man från 15 socknar.[3] Samtidigt brann det på flera andra ställen i Kalmar och Kronobergs län,[5] bland annat utbröt en brand i Häljaryd som omfattade omkring 300 tunnland (cirka 1,5 km²), omkring en mil nordväst om Lysteryd den 14 augusti, alltså två dagar före den stora branden.[1] Arealen uppskattades till omkring 6000 tunnland,[1] alltså omkring 30 km².

I Länsstyrelsens rapport till Civildepartementet anges längden till 1 1/2 mil (15 km) och bredden till 1/8 till 3/4 mil[1] (1,2-7,5 km).

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518986 Tyvärr låst artikel i DN, Fredrik.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Fredrik Reuter  
#518987
Niking skrev:Tyvärr låst artikel i DN, Fredrik.
/Niklas


Oj, det var den inte igår kväll.

Trist, men det är DN:s förlust mest enligt mig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518993
Fredrik Reuter skrev:
Niking skrev:Tyvärr låst artikel i DN, Fredrik.
/Niklas


Oj, det var den inte igår kväll.

Trist, men det är DN:s förlust mest enligt mig

+1!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519013 ja många bränder blir det, men det blir inte mindre sant det jag säger för det ... jag har aldrig påstått att skogar sköttes bättre förr, (bara att man inte han förstöra alla skogar förr ) .... när man tog ut ut för mycket och fattigdomen gjorde att man inte klarade att vara hänsynsfull mot naturen, så blev den förstörd, det har alltid funnits risiga och sönderhuggna skogar där människor funnits, så är det ... när jag åkte hem i dag stannade jag en kilometer hemifrån och tog bild (1) en 25 årig tallplantering på begvik/stora marker .. på bild (2,3) ser ni hur torr den skogen är, inte ens ljungen klarar sig, och en tändsticka här är livsfarligt, närmare mitt hem finns en 35 årig plantering (bild4), där är mossan död nu, man kan kalla den fnöske och en brand här skulle bränna även jord och mossa, den försurning som det skulle skapa skulle antagligen döda bäckar och en närliggande liten sjö, vilket givetvis blir resultaten i de områden som nu brinner i norra sverige ... sen kom jag hem till min bostad och gick en vända i min lilla skog där (10 hektar), min granplanterade åker jag tog bort för 15 år sen har nu blivit en vacker björkskog (bild 5) de här björkarna växer med 15-20 kubik per år, när de stod i den värdelösa granplanteringen så var dom armtjocka och jag hade en metspöodling i ett par år, men nu börjar de utvecklas till riktigt fina timmerstockar, det är en av de fantastiske egenskaperna de flesta lövträd har, hur tråkiga dom än ser ut i sin ungdom så blir dom spikraka till slut..... med rätt skötsel då, förstås ... ni vet jobba MED naturen ... kollade även fukten i backen .. oj va fint det var (6,7,8 björk, asp, gran) i granskogen (bild 9)som är ca 70-100 år är mossan grön och fin .. här ska jag avverka 30% av träden i vår och sen försöka mig på att plantera bok under, jävligt spännande ... gissa vad lars lundkqvist skulle ge mig för råd om det ... han må vara sveriges största hjärna på flerskiktade skogar .. men mig kommer han aldrig att få ge några råd, jag tänker själv och är dessutom en fri man ...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#519016 Du blandar ju lite äpplen och päron här. Vad är orsak och verkan? Att det är fuktigt där det växer asp beror nog främst på att den växer på en finkornigare och fuktigare jord. Om du skulle plantera asp på området i nr 1 m fl så skulle aspen (eller björken) knappadst trivas för att det är för torrt och för grov jordtextur. Och marken skulle definitivt inte bli fuktigare. Anledningen att det är torrare på vissa marker beror inte på vilka träd som växer där utan på jordmån och vattenförhållanden. Anledningen att olika trädslag trivs och kan växa där de växer beror på jordmån och vattenförhållanden. Tallskogar på sandiga, torra och grova sedimentmarker är just tallmonokulturer för att inget annat klarar att konkurrera med tallen här eller ens växa alls. Många av våra skogsmarker i barrskogsbältet utvecklas naturligt till (eldfängda) monokulturer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519083
ulf 1 skrev:min granplanterade åker jag tog bort för 15 år sen har nu blivit en vacker björkskog (bild 5) de här björkarna växer med 15-20 kubik per år, när de stod i den värdelösa granplanteringen så var dom armtjocka och jag hade en metspöodling i ett par år, men nu börjar de utvecklas till riktigt fina timmerstockar, det är en av de fantastiske egenskaperna de flesta lövträd har, hur tråkiga dom än ser ut i sin ungdom så blir dom spikraka till slut..... med rätt skötsel då, förstås ...


Det vore intressant att få veta hur du mätt tillväxten.

Finnarna har mycket erfarenhet av och kunskap om hur man ska sköta björkskog så jag skulle rekommendera att du försöker få tag i Björkboken. Där finns handfasta tips på hur man får fin björkskog.

Ett allmänt råd när det gäller lövträd är att hålla skogen betydligt glesare än om det är barrträd. Björkarna behöver växa fort för att få bra kvalité och därför bör de ha levande krona på minst halva stammen. Så rådet är att göra hårda och ofta återkommande gallringar. Kvalitetskraven på björk är dessutom ganska hårda så om det verkligen ska bli sågtimmer måste du se till att få bort björkar som har grova slängkrökar, sprötkvistar, dubbelstam, osv. Jag ser ganska många fula björkar i ditt foto men förhoppningsvis kan du hitta ca 400 fina träd som kan bli huvudstammar som du gynnar fram till slutavverkningen.

När de gäller skillnader mellan ståndorter så gav @Torbjörn Johnsen ett uttömmande svar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Vedproducent  
#519086 Vad jag sett i denna torkan speciellt på sydöstra delen av Sverige är ju att björken vissnar redan nu. Borde vara förödande ur brandsynpunkt inte minst. Sen tappar man ju direkt minst 2 månaders tillväxt också. Björken är enligt mig det trädslag som farit mest illa hittills.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

halvproffs  
#519088 Likadant här med björkarna. Många som bara har gula löv av torkan. Kommer dom att överleva?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519096 ja det var mycket kloka frågor, kul ... det är ju jäkligt dumt att generalisera kring ståndorter då det finns lika många olika, som det finns skogsägare i sverige, och varje skogsägare har väl hundratals olika ståndorter, så det blir svårt att prata om då .. min huvudkritik är ju egentligen just det .. att bedriva ett skogsbruk där du delar in ståndorterna som ni här ovan gör, är en för stor förenkling som förstör diskussionen ... nej det är inte bara "torra och magra", "bördig och fuktig", "friska och medelgoda", "blöta" det är så mycket mer, framförallt så är det ju numera människor som skapar planterade skogar, och det är ofta mycket långt från ståndortsanpassat .... när man är en människa som tittar på skogarna med den blick och kunskap jag skaffat mig genom att inte lyssna på någon som en auktoritet, utan bara tar till mig olika människors kunskaper som deras åsikt ... och sen bildar mig en helt personlig bild över problem och lösningar .. så förfäras jag över det homogent felaktiga och farliga skogsbruk vi bedriver .. jag vet att jag kommer att få revidera min inställning till saker och ting kring skogsbruk resten av mitt liv, men det kommer inte skogsindustrin att göra utan ett mycket hårt tryck utifrån ... jag vill bara vara en av de påtryckarna .. ett par exempel på hur förvirrade vi är .... med väldigt mycket tallmarker kring mig, här uppe i norra hällefors, så planteras oftast tall efter en slutavverkning ... dessa tallar tas sen bort vid röjningen, då dom skadas av vilt, kvar står efter en röjning nu en självsådd granskog på sandig mark .. när man betraktar detta "skogsbruk" så inser man att vi är bara så enkelspåriga, okunniga, enfaldiga, och svenska modellen är en skogsbruksmetod för ärthjärnor ... lars frågar hur jag räknat ut tillväxten på björken och det är ju en bra fråga, jag räknade ut volymen som nu står först, (flera närmar sig 30cm i brösthöjd) ca 2000 kvadratmeter, och tog sen en höftning på "metspöna" för 15 år sen .. som du ser på bilden så växer ALLT nu på denna mark, rönn, björk, och gran (undrar om jag inte ska plantera lite ek till våren) och det är riktigt roligt att se livskraften och framtiden i denna fd åkerlapp .. den planterade granen höll på att kväva marken, som var helt steril (vilken ståndort är det, skapat av människan) .. jag sågade upp dessa 1959 planterade granar (har flygfoto där det var en åker) och de då dryga 45 åriga granarna var verkligen vrakat avskräde, stora kvistar från rot och upp ... faktum är att jag inte kunde använda något av virket i en bärande konstruktion, c14 hade varit smickrande, kommer i håg att jag gjorde grova stolpar 6 tum 6, till en veranda och en föll omkull och gick av på mitten, det var var verkligen den svenska skogsbruksmodellen i sammanfattning, när jag stod som en fågelholk och betraktade granstolpen ... det händer mej allt oftare att jag liknar en fågelholk när betraktar vad vi gör med våra skogar .. sen undrar man ju hur dessa torra björkar har hamnat på vattenfri mark, som vedproducenten ser ... vi får hoppas det ordnar sig ..

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519109
ulf 1 skrev: lars frågar hur jag räknat ut tillväxten på björken och det är ju en bra fråga, jag räknade ut volymen som nu står först, (flera närmar sig 30cm i brösthöjd) ca 2000 kvadratmeter, och tog sen en höftning på "metspöna" för 15 år sen ..


... det var alltså en ren gissning?
Vad står det för volym nu, enligt din gissning? Medelhöjd? Övre höjd? Grundyta? Stamantal? Att "flera närmar sig 30 cm" säger i praktiken ingenting om man inte vet hur många stammar per hektar det står och vad total grundyta är, plus naturligtvis höjden på träden.
Vad menar du med "2000 kvadratmeter"?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

sundelius  
#519125
halvproffs skrev:Likadant här med björkarna. Många som bara har gula löv av torkan. Kommer dom att överleva?

Helt övertygad om att björkarna överlever, dom släpper ju löven för att säkra sin överlevnad.
Dock tappar vi ju i tillväxt denna säsongen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).