Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

SMHI lobbar för Lübeckmodellen

41 inlägg 24288 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Fredrik Reuter  
#518740 SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, är en expertmyndighet som finns under Miljö- och energidepartementet. Vår statliga myndighet för väder kort och gott.

Nu lyfter denna expertmyndighet fram Lübeckmodellen som en bra skogsbruksmetod för klimatanpassat skogsbruk. Klimatanpassat skogsbruk är ett skogsbruk som är anpassat till dagens klimat, torra på sommaren, varmare och kanske också mer regnvolymer under kortare tid.

Lübeckmodellen som jag tror man kan klassa som en variant av hyggesfritt skogsbruk tycker nu alltså SMHI är en bra skogsbruksmetod. Och lika bra som Lübeckmodellen är, lika dålig verkar de anse att kalhyggesbruket är:

Kalhyggesbruk i kombination med anlagda gran- och tallplanteringar bidrar till att öka de risker som klimat och klimatförändringar innebär.


Mikael Karlsson på Silvaskog verkar vara SMHI:s expert inom detta område.

Personligen tycker jag detta är intressant, hur kan en ej skoglig, statlig myndighet ta ställning till en skogsbruksmetod när övrig skogsexpertis minst sagt vacklar i dessa råd och val?

Har jag missat nåt? Eller håller du med? Skriv gärna några rader!

Här kan du läsa mer hos SMHI: https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/skogen- ... n-1.137748

#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Icegrip  
#518742 Tycker inte SMHI ska försöka lägga sig i svenskt skogsbruk.
Jag är också lite allergisk mot ordet klimatanpassning, det har blivit ett modeord.

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Mellberg  
#518751 Har vi inte diskuterat detta tidigare och konstaterat att denna modell inte passar våra boreala skogar. Drygt 80 % av våra skogar består av barrträd, sedan ca 12 % björk- Ädellöv och övrigt löv är endast 8 %. Karlssons modell leder ofelbart till en granifiering av våra skogar.

Trakthyggesbruket är ytterst lämpat för våra barrträd som är anpassade till storskaliga störningar.

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518755 Men mer löv är väl inte så dumt

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518756 Tveklöst har SMHI anlitat en partisk person som expert och resultatet blir där efter. Hade nog varit mer trovärdigt om SMHI anlitat någon mer neutral person som t.ex. Lars Lundqvist på SLU.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518763
Icegrip skrev:Tycker inte SMHI ska försöka lägga sig i svenskt skogsbruk.
Jag är också lite allergisk mot ordet klimatanpassning, det har blivit ett modeord.


Det vore väl bra om dom reder ut o göra väderprognoser. :lol:

Innan tar på sig nya kompetensområden. 8)

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518765 Mikael Karlsson, är det alltså naturskyddsföreningens förre ordförande?

Jamen den lobbyn har ju öppna kanaler in i hela regeringen och myndigheterna vi betalar över skattsedeln.
De mycelen sitter otroligt djupt in i samhällskroppen. Klart att en institution som SMHI är superintressant som minaret för aktivism, då SMHI åtnjuter extremt, ja verkligen extremt högt anseende i samhället som neutralt och synnerligen opolitiskt.

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Mellberg  
#518772 Detta är inte Naturskyddsföreningens förre ordförande. Denne Mikael Karlsson är en aktivist snarare kopplad till Skydda Skogen och i första hand en kalhyggeshatare.

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518776 Lika tråkigt som vanligt med "myndigheter" och deras tjänstemän. Personliga agendor blandas in i förment faktaunderlag. Tanken är ju bra med att skapa en idebank för möjliga åtgärder som kan begränsa negativa effekter av eventuella klimatförändringar.
Men i vanlig ordning kan man inte hålla sig till att presentera fakta utan måste in med egna värderingar som gör att trovärdigheten försvinner. När det sen avslutas med följande, helt utanför ämnet, så har SMHI i varje fall förlorat mig.


"Varken Lübeckmodellen eller någon annan skogsbruksmodell ersätter behovet av skyddad skog, då utvalda områden som helt undantas från skogsbruk är av stor vikt för bevarandet av den biologiska mångfalden."


Men jag vill ha mer löv i min skog, och gärna en bra blandning av träd. Men så länge vi har skogBRUK så måste en vettig produktion med hälsosam vinst vara möjlig.

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

husqvarna_med_sthil  
#518780 Ytterligare ett organ som ska användas till miljöaktivism ur ett storstadsperspektiv, det här sker hela tiden... Skogsstyrelsen har väl redan genomgått denna "omvandling" till stor del. Glöm inte att det handlar absolut inte om miljö utan om att flytta makt. Det spelar som ingen roll vilka argument om miljö som framförs som motargument så biter det inte, det är inte miljön man är intresserad av utan har det bara som en "bra" avledning för att få folk med sig i sitt egentliga syfte.

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Vardon  
#518786 Verkar inte som länken funkar längre, hittar det inte när jag gått tillbaka till april?

Är jag bara kass eller har de dragit tillbaka det?

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518788 Antagligen borttagen, kanske en blackout hos någon anställd. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Fredrik Reuter  
#518790 Hej,
Det verkar som att SMHI fått kalla fötter rejält och försöker radera artikeln i fråga.
Jag baserar det på att den är bort från deras sajt, deras Mynewsdesk och även cachen i Google söket är borta.


Här finns en kortare text sparad på en annan sajt: http://www.publicnow.com/view/F66E54251 ... BBB56B5661

   TS
Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

p till p  
#518848 Lybecksmetoden hänvisar även skogsvårdstyrelen till .Om det finns någon likhet med en hundraårig välsluten likåldrig skog i Sverige vet jag inte . Skogsvårdsstyrelsen ser endast på nuläget och tänker inte på kommande stormar .Med detta sätt ska man kunna öka tallandelen .Det sägs ju även i radio. Så länge det inte är någon som talar om att det inte går så håller det nog på . F S C vill utöka hänsynen med 5% .Som ska få blädas.

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518858 "Flera personer har haft synpunkter på artikeln om Lübeckmodellen. Kollegorna på Nationellt kunskapscentrum för klimatanpassning kommer att se över artikeln och analysera den så snart de är tillbaka från semester. Till dess har vi avpublicerat artikeln. /Webbred"

Från SMHI:s twitterkonto

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).