Skogsröjning

Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

36 inlägg 19906 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516804 Äbin mäts i ungskog mellan 1-4 meters höjd. Det innebär i praktiken att mer än halva inventeringsarealen är för låga ungskogar för att röjjas. Resterande del borde vara röjt men vem törs röja en tallplantering under 4 m. Äbin tar inte hänsyn till röjningsbehovet utan varje yta bedöms, röjd eller inte röjd. Och varför bedömer man inte röjningsbehovet då. Jo Äbin är en objektiv inventering. Och det jag tycker är ett röjningsbehov tycker nödvändigtvis inte du. Många ungskogar är redan röjda utav älgen. Dessa blir inmätta som oröjda.
Klart är att ungskogsröjningarna släpar. Det röjs för lite och det röjs för sent. Men Äbin siffrorna ger ett dåligt mått på hur pass väl ungskogsröjningarna sköts.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

tyke  
#517246 Äbin är en mycket tvivelaktig metod. Utförd av skogsstyrelsens egen personal och agenda dessutom är provrutorna hemliga så var och en kan ej kontrollera och dra egna och troligen rättvisare bedömning. Ska det bli någon trovärdighet ska det utföras av oberoende person. Bor själv i götaland och har aldrig sett ett större uppslag av RASE på mina marker som nu.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Reymond  
#517321 Aldrig sett så mycket rase? Då har ni på ett eller annat sätt fått ner viltstammen

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518129 Äbin utförs inte utav skogsstyrelsens egen personal. Det är i huvudsak entreprenörer som gör mätningarna.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

salix  
#518186
e97eda skrev:Äbin utförs inte utav skogsstyrelsens egen personal. Det är i huvudsak entreprenörer som gör mätningarna.

Frågan är vem som utbildar entreprenören. Jag gissar på skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518222 Skogsstyrelsens tar fram utbildningsmaterial och genomför en interaktiv utbildning. Sen hade vi en fältdag med uppdragsgivaren som i mitt fall inte var skogsstyrelsens. Jo jag är en av entreprenörerna som gjort Äbin inventering i år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).