fre 18 maj 2018, 21:39#512426
Har det mätts någon temperaturskillnad mellan in och utlopp ur hydrauloljekylaren, vid varmt system,
för att säkerställa kylarens prestanda,
samt kontrollerats om det sker cirkulation genom hela kylaren?
Uförs enklast med en IR-termometer pistol. Finns lämplig på bla Clas Ohlsson för strax över 300kr.
Det finns beroende på årgång som jag inte har koll på exat, oljekylare på 860 kring din årsmodell, där en skiljevägg inuti oljekylaren kan springa läck och oljan smiter då lättaste vägen från inlopp via utloppet,
då det där blir lägst motstånd genom kylaren.
Om du då mäter temperaturen utanpå kylaren kan det gå att se lite indikativt att bara delar av kylaren har cirkulation av riktigt varm olja.
Har det monterats någon flödesmätare på kylkretsen för att säkerställa att det verkligen är korrekt cirkulation genom kylkretsen?
Beroende på resultat ovan kan även en seriös tvätt av oljekylaren göra stor skillnad.
Vid korrekt fungerande maskin gör även en tvätt av kylarna inför sommarsäsongen att bränsleförbrukningen kan sänkas bara pga att viskofläkten inte behöver gå på de högre stegen lika hårt.
Har du någon gång demonterat hydrauloljekylaren och gjort en riktig tvättning av den lös?
Annars kan det vara en god ide.
För att få en kylare riktigt ren i en arbetsmaskin räcker det inte att bara tvätta den på plats i maskinen.
Den bör då pluggas och demonteras helt.
Samt gärna läggas ned hel som den är i ett avfettningsbad under några timmar.
Innan den tvättas väldigt omsorgsfullt helst med en hetvattentvätt till den är helt ren.
Med tiden bränns smutsen fast och sitter fast så att det endast är demontering och tvättning lös som kan få den att återfå sin funktion och prestanda om den inte är trasig invändigt.
Observera vid eventuell tvätt av kylare att använda rätt typ av avfettningsmedel som är skonsamt mot aluminium, men samtidigt effektivt.