Skogsröjning

Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

10 inlägg 5518 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Torbjörn Johnsen  
#511263 Fredrik och jag tyckte ju att de finska skogarna var välröjda när vi reste runt i landets skogar för någon vecka sedan men ribban för skogsskötseln ligger onekligen ännu högre. I Finland utgår ett bidrag med 160 Euro per hektar som skogsägaren får när hon eller han röjer sin ungskog. Trots det finns det enligt finska Skogscentralen (motsvarar Skogsstyrelsen) ett behov av att röja mer enligt finska hbl.fi (Hufvudstadsbladet).

Det finns ett enormt behov av skötsel i landets unga skogar, meddelar Finlands skogscentral. Det skulle gå att röja dubbelt så mycket sly, det vill säga snårskog och buskage, som det görs i dag.

Den tolfte riksomfattande skogsinventeringen visade att slyröjningen är försenad på nästan 800 000 hektar. Dessutom är förstagallringen försenad på nästan en miljon hektar.

– Skogsägarna får ungefär en tredjedel större nettointäkter från sin skog när de sköter slyröjningen i plantbeståndet. Redan ett års försening höjer arbetskostnaderna med ungefär tio procent, säger Markku Remes, ledande expert på skogsvård vid Finlands skogscentral.


I Finland utgår bidrag för en rad olika produktionsinriktade skötselåtgärder som t ex ungskogsröjning, vitaliseringsgödsling och vägfinansiering. Frågan är varför vi inte kan ha ett röjningsbidrag i Sverige? Det skulle vara en snygg gest från Regering och Skogsstyrelse som visar att skogsproduktion också är en viktig och värdefull verksamhet. Inte bara att ta bort skog från aktivt brukande.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Fredrik Reuter  
#511264 Ja, men ser man förhållande Finland vs Sverige så är Finland ett föregångsland. 40% oröjt i Finland vs 82% oröjt i Sverige om man tittar på ÄBIN siffror som vi gjorde i tråden Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?.

Man kan inte heller nog poängtera vikten av ungskogsröjning, många av oss anser att Bästa investeringen en skogsägare kan göra? är att köpa en röjsåg och röja ungskogen.

Nivån på ca 1.600 kr per hektar som Finland har känns rimlig, eller vad tycker ni andra?

Avatar Fallback

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

axwell  
#511268 Hur fungerar det här bidraget, är det verkligen så att om skogsägaren röjer sina ha så får han/hon 1600 kr/ha ?

Jag har trott att den som anställer röjare får ett bidrag till den kostnaden, eller är det inte så längre ?

Användarvisningsbild

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Torbjörn Johnsen  
#511269 Jag hittade en länk till ansökningsblankett med tillhörande förklaringar. Så vitt jag kan förstå så kan man utföra arbetet själv så det krävs inte att man anlitar någon firma:

https://www.metsakeskus.fi/sites/defaul ... mus-sv.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

bgl  
#511282 Alla måste förr eller senare röja så bidrag till alla är bara rundgång på pengar!
Statsbetalda röjningen Landskogbruk skrev om och jag kommenterade lär inte bli vanlig när Ss fattar vad den kan leda till. Jag har f.ö. redan hört skogsägare som på fullt allvar tänker strunta i föryngring och åberopa bidraget som beskrivs i artikeln.
Skulle det finnas pengar över någonstans bör alla broar som måste byggas om komma i första hand.

Avatar Fallback

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Pensionär  
#511306 Kan väl fylla på med lite mer info, känns som artikeln de länkades till är lite halvfärdig.

160 €/ha upp till 3 meters höjd på kvarlämnade stammar. Slyröjning med andra ord.
230€/ha är bidraget för själva ungskogs röjningen.

Sen finns det ett bidrag vid uttag av energived som är möjligt att söka. 200€/ha

Stöden är skattepliktiga och räknas som kapitalinkomst.

De här stöden diskuteras med jämna mellanrum här i Finland. Senast föra veckan kom det fram att en del stöd för röjning hade missbrukats.
Vid stickprov visa det sig att ungskogar som fått stöd var underkända till 30% ( i en del fall var röjningen totalt ogjord )

De här stöden funkar som en morot och jag har själv ansökt om stöd när jag har röjt min skog.
Iofs skulle jag röja även utan stöd.
Sen finns det andra som tycker röjning är för dyrt även fast dom får stöd.

Användarvisningsbild

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Torbjörn Johnsen  
#511308 Tack för info @Pensionär! Nu blir det ju ännu mer orättvist för svenska skogsägare😢
Det är säkert så att det går att röja ändå men det är en bra morot och symboliskt viktigt för att visa att samhället värdesätter skogsskötsel och skogsproduktion. Den känslan finns inte alltid här idag tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Elvira11  
#511314 Röjningsbidrag finns väl även i Sverige.är du som skogsägare delägare i en skogsallmänning,så utgår det bidrag till en rad olika åtgärder på din skogsfastighet.i norbotten tex.ca 1500-2000kr/ha för röjning. Hur många röjer på sin mark trots bidrag.det är inte många.

Användarvisningsbild

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Mörkmården  
#511393
Fredrik Reuter skrev:Ja, men ser man förhållande Finland vs Sverige så är Finland ett föregångsland. 40% oröjt i Finland vs 82% oröjt i Sverige om man tittar på ÄBIN siffror som vi gjorde i tråden Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?.

Man kan inte heller nog poängtera vikten av ungskogsröjning, många av oss anser att Bästa investeringen en skogsägare kan göra? är att köpa en röjsåg och röja ungskogen.

Nivån på ca 1.600 kr per hektar som Finland har känns rimlig, eller vad tycker ni andra?


De svenska och finska siffrorna är nog inte jämförbara. Bestånd i äbin är mellan 1-4 meter höga vilket innebär att en stor andel av äbinbestånden inte har något röjningsbehov än.

Men det vore ju intressant att se jämförbar statistik mellan länderna för det hade ju kunnat ge en vink om vilken effekt bidrag kan ha. Generellt är jag dock rätt skeptisk till bidrag men röjning är ju en långsiktig investering som kan vara svårmotiverad.

Avatar Fallback

Re: Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag

Sti L  
#511424 Her Norge) er det max 650kr/mål ,det er vel 6500/ha. Det er skogbruksjefen som avgjør hvor mye du får, og kan røje selv. Dette blir nesten aldri utført da bonden ikke har overskudd der og da, samt den eklige svetten på ryggen. Vi tjener penger på andre naturresurser, kan vistnok sammenlignes med Saudi..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).