Öppna kategorin

Handla privat på företagsrabatt

9 inlägg 4758 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handla privat på företagsrabatt

t4bb3  
#510901 Någon som med säkerhet vet vad som gäller, ur skatteverkssynpunkt, om man handlar på rabatter företaget har till privat ändamål?

Kort och gott, min enskilda firma har ett gäng rabatter hos olika leverantörer. Nu har jag ett rent privat projekt där jag kan få visa produkter till bra pris via de rabatterna. Men de produkterna går inte på något sätt hävda som användning i firman. Kan jag beställa dem/gå in till butiken köpa dem och betala med privata pengar utan något krux? Kommer såklart inte ta upp kvitto/faktura i bokföringen.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Handla privat på företagsrabatt

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510903 Inga krux med skatteverket för det, de struntar i vad och hur du betalar för dina privata inköp, så länge du inte drar av moms och kostnader i näringen.

Avatar Fallback

Re: Handla privat på företagsrabatt

t4bb3  
#510907 Då är det som jag trodde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handla privat på företagsrabatt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510918 Det finns en risk och det har hänt att skatteverket ser privat nyttjande av företagets rabatter som skattepliktig förmån.
Ovanligt, ja men det var en fråga hos min förra arbetsgivare.

Avatar Fallback

Re: Handla privat på företagsrabatt

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510922 Fick detta länkat till mig av en SFO:are när jag ställde en liknande fråga för ett tag sedan.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 14876.html

Användarvisningsbild

Re: Handla privat på företagsrabatt

JensSkoog  
#510924 Här i Norge skulle skattverket strunta i det om man inte överdriver. En och
annan pryl som man köper med sin företagsrabatt och betalar med privata
pengar får inget katastroflarm att gå för dom, men jag vet fall där snickare
och andra har haft en "affär i affären" genom att dom har handlat in saker
privat med sin rabatt och senn sold till kunder och bekannta för nästan full pris. Då
trampar man snabbt över gränsen för vad som är rimligt :wink:

Avatar Fallback

Re: Handla privat på företagsrabatt

bgl  
#510928 Man kan undra vad som tycks om de åkgräsklippare som halkar med i stället för sista rabatten vid köp av stora jordbrukstraktorer?

Användarvisningsbild

Re: Handla privat på företagsrabatt

JensSkoog  
#510931
bgl skrev:Man kan undra vad som tycks om de åkgräsklippare som halkar med i stället för sista rabatten vid köp av stora jordbrukstraktorer?

Jag jobbade fyra år som rektor på en skola i Hong Kong, och där fanns ICAC, Indepent
Commission Against Corruption. Om jag blev erbjuden så mycket som en middag på
restaurant eller några gratis småprylar när jag köpte saker till skolan, så kunne jag få
dom på dörren. I deras ögon, och mina, skulle en åkgräsklippare som bonus vid köp
vara grov korruption om den inte ingick i handelen till ett pris som inte bara var symbolsk. :-o

Vi tänker ofta att vi i Norden är så rena och prydliga innan
ekonomi, men vi har absolut våra "svin på skogen" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Handla privat på företagsrabatt

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510933 Risken att åka dit är ju minimal så gör man det snyggt så lär de inte märkas. Av princip är jag för att man inte ska mygla men med nuvarande storstadscentrering och urholkning av landsbygden så känner jag mer och mer att dessa "skatteavdrag" känns mer okej.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).