Virkesmätning och Matrisfub

Apteringshjälp i mobilen

18 inlägg 12525 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Apteringshjälp i mobilen

dagaman  
#508342 Håller på med ett litet hobbyprojekt, mest för att försöka lära mig programmering i Android-miljö. Målet är en app för apteringsberäkningar med mobilen. Skördarna har ju som bekant datorer för detta, medan vi manuellhuggare får försöka hålla en prislista med längdkorrektioner och olika m3-pris beroende på toppdiameter i huvudet.

Användbart eller sämsta idén någonsin? Man står givetvis inte och fipplar med telefonen vid varje träd, men om man gör det ibland får man ändå in en känsla för hur man bör aptera. Det är också lite kul att sitta vid köksbordet och prova olika utfall:
- Hur mycket (eller litet) skiljer det i pris mellan timmer/massa för samma stock?
- Hur stor (eller liten) är skillnaden mellan optimal och dålig aptering?
- Hur mycket tappar man ifall en rotstock tall klass1 görs för lång och blir nerklassad?
- Hur mycket skiljer det egentligen mellan olika uppköpares prislistor?

Skulle vara roligt om någon ville testa appen och ev. komma med synpunkter. Vill inte lägga ut nedladdningslänkar mm offentligt, då den är i ett väldigt tidigt stadium. Skicka PM så kommer instruktioner. OBS! Bara för Android-enheter.

Den kommer i dagsläget med prislistor från Norrskog och Gällö skog, men jag kan på begäran lägga till andra prislistor.

Några kända problem:
- Prestanda. Den utvärderar alla rimliga apteringar, dvs antal kombinationer stiger exponentiellt med längden på trädet. Uppåt 25 meter börjar det ta tid... särskilt för Gällös lista som har decimeter-moduler.
- Estimering av avsmalningen. Träd antas ha en linjär avsmalning, dvs som en liksidig triangel. Stämmer nog inte helt med verkligheten. För att motverka detta, går det lägga in flera diametrar längs trädet om man vill.
- Mycket testning återstår. Kan mycket väl hända att den räknar fel.
- Användargränssnittet. Är ingen GUI-designer överhuvudtaget och detta är min första telefon-app... var snäll och döm mig inte alltför hårt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringshjälp i mobilen

ÅsaNisse  
#508347 Eftersom de prislistor jag sett med längdkorrektioner bygger på väldigt liten avsmalning så har jag kommit fram till att man får ut mest av trädet med 3,7 m timmer > 18 cm. Ska man aptera annat så gäller det att få en uppgörelse med inköparen först. Något sågverk har inga längdkorrektioner alls och då blir det 3,10 och ett annat har lagt sig så att det kvittar vad man apterar. ( Gäller grantimmer)

Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

dagaman  
#508388 Jo, allt beror ju på vilka förutsättningar man får från uppköparen. De prislistor vi har att förhålla oss till verkar dock premiera längre timmer, så här blir 370 lite kort.

Exempel mot Norrskogs lista:
Gran 24cm i rot och 1cm/meter avsmalning, blir drygt 20cm på 370. Hela trädet kostar då ca 125:- (beroende på hur resten apteras) medan bästa utfall blir 134:-, med en rotstock på 490.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

halvproffs  
#508390 En parameter är att ju kortare du gör stocken desto mindre blir risken att den blir vrak pga krök. Kan vara väldigt svårt att avgöra krök vid apteringen även om man synat trädet före fällning. Har lurat mig själv många gånger och när stocken ligger i gripen och i linje med ögonen ser man kröken. Industrin har blivit väldigt hård på krök enligt mig och jag förstår dom.
Hoppas jag inte lät för negativ för jag tycker att det borde bli ett otroligt bra verktyg med appen speciellt för dom lite oerfarnare, sy all lycka till!

Avatar Fallback

Re: Apteringshjälp i mobilen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508392 Låter spännande. Det lär nog inte vara bortkastad tid att programmera lite:-).

Vad tror du om att göra den röststyrd så man kan ställa en fråga just vid kaptillfället?

Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

dagaman  
#508404
halvproffs skrev:En parameter är att ju kortare du gör stocken desto mindre blir risken att den blir vrak pga krök. Kan vara väldigt svårt att avgöra krök vid apteringen även om man synat trädet före fällning. Har lurat mig själv många gånger och när stocken ligger i gripen och i linje med ögonen ser man kröken. Industrin har blivit väldigt hård på krök enligt mig och jag förstår dom.
Hoppas jag inte lät för negativ för jag tycker att det borde bli ett otroligt bra verktyg med appen speciellt för dom lite oerfarnare, sy all lycka till!

Tack! Jo, krök är ju ett gissel liksom andra kvalitetsfel som sprötkvistar mm. Brukar kvista det mesta av trädet innan aptering för att lättare få koll på sånt.

En beräkning blir bara en teoretisk modell, som måste anpassas till verkligheten. Är t.ex. vanligt att trädet smalnar markant efter en kvistled, då är det oftast bättre att kapa nedanför och få en större toppdiameter. Men har man en känsla för ett teoretiskt maximalt utbyte, går det försöka komma så nära som det praktiskt går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

dagaman  
#508405
ocke skrev:Låter spännande. Det lär nog inte vara bortkastad tid att programmera lite:-).

Vad tror du om att göra den röststyrd så man kan ställa en fråga just vid kaptillfället?


Det skulle vara en fin funktion, men är rädd att det är en bit ovanför min kompetensnivå. Som det brukar heta: Planeras till kommande versioner... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringshjälp i mobilen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508423 Projekt i min smak! Bara att sitta en stund framför datorn med några stockar och försöka maximera betalning med hänsyn till kvalitets fel och avsmalning vore intressant.

Att göra det i realtid tar nog för mycket tid. :)

Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

dagaman  
#509521 Har gjort en enkel manual med skärmbilder, http://vebua.se/aptapp/manuals/manual.html

Lite om funktionen "Batchberäkning":
Det är inte helt lätt att jämföra två längdkorrigerade prislistor bara genom att titta på dem. Den ena kan ha ett lägre grundpris men ett högre korrektionstal, i alla fall på vissa längder och några diametrar...

Ett sätt är att räkna ut vilket pris en faktisk stockmängd ger i slutändan. Har därför lagt till denna funktion, där en fil innehållande ett antal stockdefinitioner processas. Om man inte har en egen fil för tillfället, kan man testa med en som paketerats tillsammans med appen. Data i filen kommer från en skördare, och är väl någorlunda representativ för våra trakter.

Naturligtvis blir detta heller inte en exakt jämförelse. Det går exempelvis hävda att en viss stockmängd inte är optimerad mot den prislista som används vid beräkning och därför ger ett sämre resultat än om avverkning skett mot denna prislista från början. Tanken är mest att ge en fingervisning, är ju mycket som spelar in i val av uppköpare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringshjälp i mobilen

lundqvist.r  
#509583 Vad tror du, går det att sätta ihop appen så att man kan använda den för övningar vid skrivbordet, dvs träna ögat på fiktiva stockar? Det finns ju inte så himla många utbildningar i aptering för självverksamma, så din app kanske kunde anpassas för att fungera för självstudier?

Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

dagaman  
#509682 Intressant tanke! Ska lura lite på hur något sånt skulle kunna utformas. Har du idéer om hur det skulle se ut på skärmen och vill skissa lite tas det tacksamt emot. Fotad skiss på papper räcker långt.

Funderar på skärmstorlek. Något sådant kanske är bättre på datorskärm. Läsplatta skulle iofs funka. En webbapplikation kanske vore bäst, då den ändå skulle användas mest hemmavid där fullgod internetaccess finns.

Usch, gillar inte att räkna upp en massa problem :cry: Men några hinder på vägen är bl.a.
- Skulle behöva bra exempelbilder. Jag kommer inte att hugga något förrän till hösten, och då i första hand gallring.
- Är absolut ingen expert på virkesmätning. Krävs nog samarbete med en erfaren mätare för att få ett korrekt facit.

Vi får se vad det blir!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

grusgrus  
#509747 Södra har en app för apteringsstöd. Kika på den för idéer.
https://itunes.apple.com/se/app/apterin ... 57841?mt=8

Avatar Fallback

Re: Apteringshjälp i mobilen

Byfånen  
#511346 Det finns ett tämligen avancerat program för apteringsutbildning idag som heter Aptupp, utvecklat av Skogforsk en gång i tiden.
Kontakta John Arlinger på Skogforsk så kan du säkerligen få reda på mer, och få programmet i fråga.
Programmet byggde på att man av insamlad staminformation från skördardatorns apteringsdator kunde simulera var olika kap skulle göras och detta prisberäknades med aktuell prislista. Om man använder något liknande där man istället på manuell väg skapar sig en "stamprofil" (stammens verkliga avsmalning från topp till rot, inkl. längd) så skulle man givetvis kunna nyttja programmet på samma vis (eller skapa ett nytt program med samma funktion).

Men för att vara trist måste jag säga att det enklaste för att höja värdet för den självverksamme skogsägaren är att ha koll på vrakgränserna, och vilka längder som betalas bäst.

Användarvisningsbild

Re: Apteringshjälp i mobilen

dagaman  
#511420
Byfånen skrev:Det finns ett tämligen avancerat program för apteringsutbildning idag som heter Aptupp, utvecklat av Skogforsk en gång i tiden.

Tack för tipset! Detta kände jag inte till, men fanns att ladda ner från Skogforsk och kör som demoversion om man inte har licens.

Tack också @grusgrus för tipset om Södras app.

Byfånen skrev: Men för att vara trist måste jag säga att det enklaste för att höja värdet för den självverksamme skogsägaren är att ha koll på vrakgränserna, och vilka längder som betalas bäst.

Jo, verkligheten är ju för det mesta rätt trist :smile: Men vad som betalar sig bäst är ju pudelns kärna. Jag är säkert dum i huvudet, men tycker det är svårt att se bara genom att läsa prislistan. Längd 550 har högsta tillägg i längdkorrektionen (Norrskog), men det är sällan optimalt att dra ut stocken så långt eftersom man då förlorar volym (lägre toppdiameter). Och att optimera en stock kan innebära att nästa stock blir för billig, dvs totalekonomin för trädet blir bäst med två halvbra stockar...

Låter antagligen överarbetat, men tycker det är lite roligt att vända och vrida på siffror (säkert någon medfödd skada).

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringshjälp i mobilen

Byfånen  
#511427 Håller med om att det är intressant att försöka optimera och skapa mesta möjliga värde. Och det är ett mycket bra initiativ du tagit!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).