Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416186 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506727 Den här har ni säkert sett förut men det här är första klippet där han pratar om den så vitt jag vet.


Verkar lite klurigt med utväxlingen...
Motorn verkar vara i behov av en renovering igen för den känns lite trött.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506733 Den har varit på film innan men de var kul att få beskrivning på hur den är byggd och filmsnutten på kedjefrivningen i boggin

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#506773 Nytt för mig. Ännu en spännande maskin. :-bd

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

JohannesG  
#506790 100 000 timmar och fem renoveringar, inte illa. Det måste väl ändå räknas som en miljövänlig motor, Ingen har behövt tillverka en ny motor för att ersätta denna. Bara reservdelar. Trött, kan hända men Victor har aldrig varit pigg, däremot seg. Vad jag hört, har själv ingen erfarenhet av denna enligt många fantastiska traktor.

Blir det inte grenar och skit i kedjan om den sitter som jag tänker?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506909 Jag ställer mig skeptisk till dessa 100000h. Om han kört den 8h per dag, 300 dagar per år i 40 år så blir det 96000h.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

valtra a 72  
#506913
Anders_S skrev:Jag ställer mig skeptisk till dessa 100000h. Om han kört den 8h per dag, 300 dagar per år i 40 år så blir det 96000h.

Håller med.Men ett kul bygge är det.
Senast redigerad av valtra a 72 fre 06 apr 2018, 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506925 Finns en gammal film på denna där de kör virke på en pråm, där han bl.a. får bada för att hitta en tappad målstake 😉

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#506927 Kan viss andel av timmarna va att ha maskinen stående som vedbod köra kran lite då o då? Samt kanske lånat ut den till vissa? Den traktorn går väl att utrusta med remhjul och isflak kanske den stått o drivit klyv, trösverk, osv. Men visst är det många timmar.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507502 En gubbe som hunnit med å bygga två olika skotare!

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507705 En litet hemmabygge

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

valtra a 72  
#507707 Kanske ingen miniskotare men ett hembygge i alla fall.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507785 Inte var den vacker inte :D

Kolla 3.40 in i klippet på framdäcken. Ser u som att bakänden skjuter dom framför sig. Dom ser liksom ut att gå för långsamt. Kanske den är fulldiffad?

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#507821 Det var ett fruktansvärt monster :shock:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jole  
#507827 Kan vara bland det fulaste jag nånsin sett. Aldrig har jag sett nåt vara så välbyggt och ogenomtänkt samtidigt. Det är så här det går när folk lär sig svetsa innan de lärt sig rita. =))
Varför är frigången i mitten så hög när hjulen inte ens sitter på portalaxlar och varför sitter lastredet en meter över hjulen när axlarna knappt rör sig? Fast det är klart, om man kör i såna surhål behöver väl timret vara så högt över vattennivån som möjligt. :lol:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508176 Ett hemmabygge till

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).