Skotare

Forwarder2020 - framtidens skotare

19 inlägg 11375 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forwarder2020 - framtidens skotare

Fredrik Reuter  
#493727 Forwarder2020 är ett EU-projekt där framtidens skotare ska tas fram, primärt som koncept. Projektägare verkar vara HSM, alltså företaget som idag tillverkar ex skotaren HSM 208F.

HSM är ett tyskt företag men projektet spänner inte bara Tyskland utan också med samarbetsparter i Litauen och Rumänien.

Namnet på projektet, Forwarder2020 torde betyda att ett koncept ska tas fram år 2020.

Flera företag deltar i projektet bl a BoschRexroth, Hydac och DanaRexroth.

En sammanfattning av som ska tas fram:

- 30% mindre bränsleförbrukning genom bättre transmission.
- Fulldriven trippelboggie på bakvagnen.
- En ny skotardator som ska kunna processa inte bara skotad produktion utan också positionering och uppföljning av markskador.
- En hydropneumatisk hyttdämpning som gör att man ska kunna köra både fortare och längre.
- Ett hybrid hydraulsystem för arbetshydrauliken (kranen) med energiåtervinning som ska spara 30% i bränsförbrukning samtidigt hastigheten på kranrörelserna ökas och ljud från hydraulik och motor minskas.

Inga dåliga ambitioner alltså, det ska bli spännande att se hur de kommer nå målet.

Tyvärr verkar det inte finnas några skisser eller bilder från projeket, men en bild nedan med ambitionerna.

Vad tror du om detta projekt?

https://www.forwarder2020-project.eu/



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493764 Jag håller tummarna och hoppas att det blir något matnyttigt att bygga vidare på efter det är färdigt och att det blir en hyffsad prototyp som kanske är likt dagens producerande maskiner jämfört med El-Forest när den kom och hur den inte fungerade som det kanske var tänkt.

Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

AKKAMAAN  
#493895 Kan kanske vara bra att nån tillverkare utanför det etablerade stora "drakarna" samlar ihop alla "små uppfinningar" som finns och sätter ihop det till en "ny uppfinning". Tror dock inte att en enskild tillverkare kan sätta en ny standard för vad som en marknad ska efterfråga. Nån enstaka ide av dessa nämnda kanske också plockas upp av andra tillverkare.
Däremot tror och hoppas jag mycket på att energibesparing i hydraulik och kraftöverföring kan få sig en knuff framåt via typ Bosch-Rexroth m fl inblandade. Men även här finns det andra aktörer som har bra utvecklingar på gång. Eaton i USA med sin CMA-ventil är ett exempel...
Ska definitivt bli intressant att följa, men jag tonar dock ned förväntningarna ganska mycket. Ett EU projekt blir nog så småningom ganska toppstyrt och därmed utslätat.
Om vi tittar historiskt på alla viktiga utvecklingar så har de kommit via små innovativa företag med "magkänsla" a la Jan "Skogsjan" Eriksson, Lars Bruun, Sigge Backlund m fl fått nästan alla betydande innovationer på skogsmaskinerna. Det är alltid en insatt skogsmaskinskunnig individ som kläcker ideer oavsett om han/hon är småföretagare eller anställd på "ÖSA/John Deere" eller "Umeå Mekaniska/Komatsu"...
#bryssel-långbänk?
Lycka till....

Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Fredrik Reuter  
#507637 Nu finns första prototypen av Forwarder2020 ute i skogen för test.

Skapligt lågt marktryck, eller vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507641 Finns där inga bilder? [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Fredrik Reuter  
#507643 Jo, men jag gissar du använder appen. Där funkar som bekant inte visningen av alla bilder. Ber om ursäkt för detta. 😢

   TS
Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507650 Baaaah :o

Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Fredrik Reuter  
#507656 Ja, just ... baaaah!

Som jag skrivit tidigare på Skogsforum så är detta tyvärr inget jag styr över då jag inte utvecklar appen själv.

Men webbläsaren funkar bra! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507658
Fredrik Reuter skrev:Ja, just ... baaaah!

Som jag skrivit tidigare på Skogsforum så är detta tyvärr inget jag styr över då jag inte utvecklar appen själv.

Men webbläsaren funkar bra! [THUMBS UP SIGN]

Har ju förståt nu då att jag har missat fler bilder tidigare då utan att ha vetat om det [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Fredrik Reuter  
#507659 På't igen med webbläsaren.
Det kan bli en lååång kväll! 😉

Skämt å sido så har jag slitit riktigt hårt med denna fråga och har kanske hamnat ett hack närmare att bli vansinnig (om jag inte redan är). Grymt frustrerande att ha händer bakbundna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507662 Nu har jag tittat på bilderna och det ser ju förhoppningsvis lovande ut [emoji5]

Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

FMJ  
#508735 Varför kan växellådan inte vara den nuvarande jordbrukstraktorn, det vill säga en steglös variabel mekanisk växellåda? Det skulle vara mer ekonomiskt än den genererade hydrauliska värmen.

Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Hema  
#508737 Jag tror på fler mindre autonoma skotare typ i klass med Bison 10000 eller Woodtiger. Då det är flera skotare kan de lättare välja sortiment. Från upplägg (vid närmaste skogsväg, då dessa ska/bör hålla sig på skiftet pga säkerhet och sämre på längre skotningsavstånd) hämtar en traktorförare om vägen inte passar för lastbil. Samma person agerar även om en autonom skotare larmar.

Användarvisningsbild

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

Fredrik Reuter  
#508956 Nu har projektet släppt en kortare video.
Tyvärr i ganska udda format så jag laddade upp den här på Skogsforum.

Copyright: Forwarder2020


   TS
Avatar Fallback

Re: Forwarder2020 - framtidens skotare

bgl  
#508957 Väcker mest nya frågor.
1. Boggin verkar närmast stelopererad!
2. Styrcylindrarnas infästning behöver synas bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).