Avverkning (slutavverkning)

Första slutavverkningen - att tänka på?

49 inlägg 22969 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Norrbottenstorpet  
#492199 Jag har möjligen fått tag i en aktör, men ännu inget bestämt!

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

multiw  
#496434 Hej på er. Blev själv skogsägare under 2017 och som i det inledande inlägget snurrar de rätt duktigt i hjärnkontoret även på mig nu när man nu tar de första trevande stegen i den här branschen. Hade några virkesköpare under sommaren som tittade på en post om ca 700m3 som jag tänker ska bli min första avverkning. Helt utan några egna åsikter lät jag vargarna komma med egna förslag om vad de skulle betala och hur de skulle gå till.
Samtliga presenterade sin prislista och en premie på dessa....lät ju helt okej. Men när jag började gotta ner mig i det insåg jag mer och mer att jag inte hade en susning om vilken uppköpare som hade gett bästa nettot i slutändan.
De olika sätten att mäta virkes volym har jag sedan dess fått lite kläm på och nu till våren kommer jag att erbjuda avverkningsuppdrag på rotnetto vid väg alla sortiment. Ge gärna kommentarer på det.
Men min fråga är.
Ska jag lägga till att de ska hugga med värdeaptering i skördaren? Såg att en aktör hade klausul att aptera fritt efter sina behov. Kan de vara så att de drar ut stockarna om de har ordrar på långt virke? eller tror ni att de alltid vill värde aptera ändå. Känns som att hugger de allt 5m så blir de mindre timmerandel i slutändan????
Hur mycke slår de på priset?

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496672 Ska de aptera fritt så ska de betala ett generöst fast pris för virket.
Avverkningsuppdrag borde bojkottas av skogsägarkollektivet eftersom insynen och förståelsen från skogsägaren är obefintlig. Man bjuder ut skogen enligt premissen ''hämta vad du vill och betala vad du tycker''.
Det borde finnas en marknad för oberoende skogsmäklare som stöttar skogsägaren med prisjämförelse och uppföljning av avverkningsresultat och aptering.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

multiw  
#497457 Då menar du alltså ett pris per m3 för alla sortiment? Tänkte göra ett offert underlag. Man borde alltså ta med där att de ska skördas med värdeaptering? .... Någon som vet vad ett "bra" pris är i öviks kommun?

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Axl  
#497465 Begär du ett fast pris per m3 oavsett sortiment spelar det ju ingen roll om det blir timmer eller massa.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

multiw  
#497543 Sant! 👍.... Funderar om man skulle låta stämpla skogen med? Borde ju vara lättare att förhandla om man vet vad man förhandlar om?

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Kurator1  
#501002 Ang apteringen de flesta nämner ibland, vad är en bra aptering ? Fått förslag om 14 cm i ett kontrakt ! Bra eller dåligt ?
Som helt ny känner man sig lite vilsen när inga mått nämns.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Göt  
#501020 Apteringen handlar om hur man får ut mest värde ur en timmerstock. Är ju lite svårt att säga vad som är bäst då det i slutändan när man säljer en avverkning är antal kronor man får i plånboken. Olika uppköpare apterar på olika sätt för de sortiment de skall ha i sin industri. Vet inte om du blir mycket klokare av mitt svar...

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Kurator1  
#501027 Nä, faktiskt inte😳
Då spelar det ingen roll vad jag vill ha med i kontraktet om apteringsmått för bästa utfall som säljare .

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Göt  
#501046 Det som jag kan förstå kan hända är att om man säljer ett avverkningsuppdrag så kan köparen ta ut sämre betalda sortiment utan att du kan göra något åt det, då förlorar du på affären.

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Kurator1  
#501053 Fast om om man har lrk borde inte apteringsmåttet man avtalar om ha betydelse ?

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

M.Nilsson  
#506483 Hej Norrbottenstorpet,

Hur går det för dig i detta ärende? Vi har inte hört från dig på väldigt länge.

Skulle hemskt gärna få en uppdatering :)

Avatar Fallback

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506678
Kurator1 skrev:Fast om om man har lrk borde inte apteringsmåttet man avtalar om ha betydelse ?


LRK eller stämpling gör att du kan släppa tankarna på aptering.

När det gäller aptering så är det inget mått utan något man gör. Det som styr bortsett från självklara skador och kvist är diameter och längd. Det är detta som skogsägaren riskerar att bli blåst på, ska man hugga långa stockar med liten diameter eller korta med större diameter? Man avtalar om en prislista och förutsätter att skogen apteras efter bästa möjliga utfall men tyvärr är det inte ovanligt att det apteras efter en annan prislista och eftersom skogsägaren saknar insyn så får det fortgå. Vi rotade fram apteringsfilen från skördaren som huggt en AU hos mig och där tillämpade de längdkorrektion på 60-150% när avtalad prislista låg på 75-110%
https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/gallra/gallring-for-sjalvverksamma/aptering/

Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Norrbottenstorpet  
#513974
M.Nilsson skrev:Hej Norrbottenstorpet,

Hur går det för dig i detta ärende? Vi har inte hört från dig på väldigt länge.

Skulle hemskt gärna få en uppdatering :)


Ursäkta dåligt med uppdateringar, får beteckna mig som "periodare" på nätforumsanvändning ;)

Har tagit några få steg. Avverkningen är planerad. Vissa kontakter med uppköpare är tagna, men jag har inga anbud ännu.

Apteringsdiskussionen var hjälpsam. Ska försöka beakta det när det framöver blir dags för utvärdering av anbud.

Jag har också gått med i Norra, rätt eller fel. Så Norra kommer bli en av anbudsparterna i alla fall. Fler frågor och uppdateringar kommer vartefter....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första slutavverkningen - att tänka på?

Camaro1969  
#513989 jag är lite i samma situation som dig norrbottenstorpet och kan berätta lite om hur jag gjort.

fastigheten är nyköpt, så ett förskott på avverkningen var ett krav från min sida (för att amortera en del) och det kunde alla parter erbjuda.

sedan var jag tydlig med att jag ville ha ett nettopris per m3 på totalen för att kunna jämföra och för att jag är ny skogsägare, och man slipper väl även risken med felsortering mellan sortiment etc...

jag har haft kontakt med 3 bolag, sca, callans och holmen.

sca:s virkesköpare tyckte jag var ett skämt, återkom aldrig och efter mycket om och men fick jag ändå ett prisförslag, och även det var ett skämt, så jag brydde mig inte ens om att svara.

callans och holmens virkesköpare kändes båda bra, dock låg callans pris något under, tror det var ca 360:

jag försökte förhandla upp priset med dem till holmens nivå på ca 380 men det gick inte få upp priset

holmens pris gick däremot förhandla upp till närmare 400 så det vart holmen jag sålde till.

70% förskott och nu väntar jag på maskinerna som har utlovats i sommar. men de har väl lite svårt med brandrisken gissar jag.

så jobbet är inte utfört ännu, men jag hoppas att jag är nöjd även efter avverkningen gjord

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).