sön 08 apr 2018, 09:37#507377
1523176622_basvaegen_fint_grantimmer_s.jpg
ja då var avverkningarna klara för i år, mycket fint timmer blev det när jag fick välja vägen över min mark själv, och i sista stund, för ingen kan väl vara så korkad att man förstör kvalitetsvirke med att ta ner det senare på året, och givetvis inga kalhyggen på min mark .. den kunskap som en gång fanns om hur vi ska bedriva skogsbruk är som bortblåst i dagens skogssverige och det märkliga är att inte ens forskarna gör någon koppling till vad som är rätt och fel skogsbruk längre ... om man tittar på bilden där basvägen nu går (som givetvis risats), så kan man få sig några nyttiga lärdomar, grannens tråkiga kalhygge har jag utnyttjat maximalt genom att göra den 300 meter långa vägen 10 meter bred, och till största delen gränsande mot hygget och utnyttja det som bondskogarnas öppna betesmarker en gång i tiden skapade ljus och liv i skogsbrynen .. här kan jag nu skapa mina flerskiktade grupper med skogsbrynet som utgångspunkt, (det här är en annan fastighet än den jag talat om förut) 120 kubik varav hälften grov nästan kvistfri gran, många var +45 i brösthöjd, vilka kanon golv det blir, 1000 kr för en kvadratmeter, så borde ge uppåt 20 000 per kubik, vi får se .. om ni tittar på granstockarna så är barken grå, ett säkert tecken på mogen granskog .. att dom växt upp på näringsfattig mark och i en tät skog, gör att kvaliten är så bra den kan bli, inte mycket kvist här inte .. nu fick jag ut detta gratis för att banverket behövde vägen för att komma åt att ledningssäkra, så omkostnaderna blev noll, mycket att såga upp, men finns det något roligare än att fylla sina lador, med sina egna råvaror .. nordiska museet och ra skrev en liten skrift för 35 år sen, "var virket bättre förr" där redovisade man svar från gamla skogsbrukare som hade gjorts 1928, i slutorden skriver man så här "Problemen med träkvaliteten i dagens byggande gör det motiverat att närmare studera den gamla kunskapen . De delar av virkeshanteringen, som förr ansågs kvalitetsfrämjande, bör analyseras. Det traditionella kunnandet om hur man väljer trä, när och hur man fäller och torkar det har utvecklats under mycket lång tid. Just nu befinner vi oss i en period då denna kunskap ställts åt sidan. Förr eller senare måste vi återknyta till de äldre metoderna för att utvinna en god virkesråvara." .. ja visst är det så, man skäms när man talar med "skogsmänniskor" nu för tiden, så mycket floskler, okunskap och dumheter finns nog inte i någon annan näring ...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto