Vedmaskiner, flishuggar

FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

35 inlägg 14417 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#503410
axwell skrev:
donky-kong skrev:Något jag tycker är märkligt är att kapslingen till det gamla motorskyddet var IP54 (dammskyddat och striltätt)..
Känns ju som om faxe kunde kostat på den ett skydd som stod emot väder lite bättre.
Och sedan är det ju märkligt att en startar diverse gamla maskiner med motorskyddet, det rekommenderas ju e


Ser inget fel i att starta med manöverström som sluter alla kontakterna samtidigt.
Kan det vara så att du tänker på en vanlig säkerhetsbrytare, den är inte lämplig för att starta/stoppa elutrustning.
Men visst, nog kunde dom ha kostat på högre IP till en i övrigt kompetent maskin.



För motorns del är det nog sak samma, men vill minnas att termiska motorskydds funktion kan försämras om det används för start / stopp.?

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#503697 Vad anser forumet att Sågen är värd?

Årsmodell 96
Lite använd
Ej krökt, skadad
Stått i ladugård

   TS
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

Hema  
#503802
donky-kong skrev:Vad anser forumet att Sågen är värd?

Årsmodell 96
Lite använd
Ej krökt, skadad
Stått i ladugård

Kolla blocket.

Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#505566 2500:- sålde jag den för.

Känns rimligt. En ny kostar ca 9k + moms

   TS
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505692 Jag har ett Faxe transportband som bara gick när man tryckte in knappen, där såg man att spolen var bränd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).