Skogsmiljö och Trädlära

Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

10 inlägg 4904 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

Torbjörn Johnsen  
#505533 SkogForsk har byggt en "Rördamm" som är en slags "sedimentfälla" som kan förhindra att jord eroderar och läcker nedströms vid dikesrensning efter en avverkning. Modellen med rördammar kommer enligt SkogForsk från Finland där de används. Nu ska det testas i svenska diken inom ramen för ett forskningsprojekt inom WAMBAF (”Water Management in Baltic Sea Forests”).

Principen med rördamm bygger på att diket däms uppmed en vall. I vallen läggs två rör på olika nivåer. Det nedre rörert ska släppa igenom vid normala flöden och kommer det mer vatten rinner det även genom det övre röret. Dammen gör att vattenmassorna stannar upp och att jord- & sedimentpartiklar sjunker ner.



   TS
Avatar Fallback

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505548 Jag gjorde något liknande förra sommaren. Skulle förbättra en körväg med surhål på ena sidan, tänkte därför lägga i en trumma. På våren fick jag dock se att surålet var fullt i grodor som lekte.
Grävde då ner två rör med ca 30 meter i mellan. På så sätt kan förhoppningsvis grodorna leka utan att körvägen blir översvämmad.
Gick förbi i fredags, då rann det vatten i ena röret trots 30-40 cm snö på marken.

Användarvisningsbild

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

Torbjörn Johnsen  
#505552 Smart lösning D Brown!
Jag kom och tänka på ett liknande upplägg men med ett helt annat syfte:
När jag jobbade som huggare på Billerud (inte nuvarande Billerud Korsnäs utan gamla Billerud som slogs ihop med Stora) i mitten av 80-talet fördes en hård kamp mot den växande bäverstammen. Bävrarna dämde varenda mindre rinnande vattendrag och när det var flacka marker hamnade snabbt flera hektar under vatten. Bäverdammarna revs systematiskt med grävmaskin men byggdes upp igen av bävrarna på några dagar.

En av skogvaktarna kom på den lysande iden att lura bävrarna genom att lägga i en trumma i dammen. Grävmaskinen gjorde ett "jack" i dammen och la ner en trumma. Vattnet uppströms tömdes ut och bävern lyckades aldrig täta igen dammen. Skogvaktarn tyckte han var smart ända tills han kom tillbaka efter två veckor och bävrarna då hade byggt upp en helt ny dammvall några tiotals meter längre uppströms. Flitig som en bäver =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

Hema  
#505556 Imponerande djur till att inte ge upp.

Användarvisningsbild

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

JensSkoog  
#505624 Är väl något av det samma som vi kallar "fangdammer" på norska.
Här kan man läsa om dom:
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Conten ... 3_2008.pdf
http://www.klimakommune.no/drikkevann/F ... ffer.shtml

Användarvisningsbild

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505657
D Brown skrev:Jag gjorde något liknande förra sommaren. Skulle förbättra en körväg med surhål på ena sidan, tänkte därför lägga i en trumma. På våren fick jag dock se att surålet var fullt i grodor som lekte.
Grävde då ner två rör med ca 30 meter i mellan. På så sätt kan förhoppningsvis grodorna leka utan att körvägen blir översvämmad.
Gick förbi i fredags, då rann det vatten i ena röret trots 30-40 cm snö på marken.


Hoppas inte rören täpps igen bara...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505690
Niking skrev:Hoppas inte rören täpps igen bara...
/Niklas


Det vore ingen katastrof det heller, surhålet är bara surt på våren och en bit in på sommeren.
Visar sig vattennivån bli låg hade jag tänkt sätta rörplugg i ena eller bägge rören.

Från början var det en uråldrig körväg utmärkt på karta från 1929, sedan gjorde Holmen en avverkning åt förra ägaren för ca sex år sedan. Efter det var där två vattenfyllda hjulspår och inte ens möjligt att köra lantbrukstraktor.
Nu är vägen återställd till traktorväg......(även om grävmaskinisten lyckades köra VW Polo där)

Avatar Fallback

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512061 Nu inspekterade jag. Körvägen är torr, "gölen" jag tänkte torrlägga är full med grodyngel och de två avloppsrören fungerar som tänkt. :-bd

1526366539_img_20180513_124129.jpg

1526366871_img_20180513_125131.jpg

1526366937_img_20180513_124102.jpg

Avatar Fallback

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512064 Vet inte vad de vill med detta men ska man fånga sediment så är det låg strömningshastighet som gäller och då behövs ökad tvärsnittsarea på diket, helst genom både ökad bredd och djup. De beprövade sedimentfällorna är bra men helst ska de breddas ordentligt också.

Användarvisningsbild

Re: Rördamm testas för vattenskydd vid dikesrensning

loppan  
#512098
Torbjörn Johnsen skrev:Smart lösning D Brown!
Jag kom och tänka på ett liknande upplägg men med ett helt annat syfte:
När jag jobbade som huggare på Billerud (inte nuvarande Billerud Korsnäs utan gamla Billerud som slogs ihop med Stora) i mitten av 80-talet fördes en hård kamp mot den växande bäverstammen. Bävrarna dämde varenda mindre rinnande vattendrag och när det var flacka marker hamnade snabbt flera hektar under vatten. Bäverdammarna revs systematiskt med grävmaskin men byggdes upp igen av bävrarna på några dagar.

En av skogvaktarna kom på den lysande iden att lura bävrarna genom att lägga i en trumma i dammen. Grävmaskinen gjorde ett "jack" i dammen och la ner en trumma. Vattnet uppströms tömdes ut och bävern lyckades aldrig täta igen dammen. Skogvaktarn tyckte han var smart ända tills han kom tillbaka efter två veckor och bävrarna då hade byggt upp en helt ny dammvall några tiotals meter längre uppströms. Flitig som en bäver =))


Har gjort precis samma sak men bävern tätade röret mycket effektivt.
Den lyckades få in grenar dryga metern in i röret :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).