SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

13 inlägg 15343 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#504687 John Deere Forestry har en förkärlek för att alltid fasa in nya modeller genom att börja med deras, sedan Filipstadstiden, gamla trotjänare - 1270. Så blev det också för snart tre år sedan då G-seriens första skördare såg allmänhetens ljus i 1270G.

På något sätt har det varit tre omvälvande år för John Deere, inte försäljningsmässigt kanske, men de har gått från E-serien till G-serien utan att använda sig av någon “F-serie” och mitt uppe i allt har de lanserat kranspetsstyrning för skördare. John Deere kallar sin Kranspetsstyrning för skördare, JD IBC och det var på Elmia Wood förra året som lanseringen skedde genom att de, ja just det - stoppat in det i en 1270!

1521747800_p1030515.jpg


Men nu, efter snart tre år, kommer de minsta skördarna i G-serieutförande, detta i 1070G och 1170G. Även om 1070G kommer att kunna beställas i en 4WD version med 34” hjul så är 770-modellen (tyvärr) ett minne blott. Det är 1070 som sedan länge är John Deeres “lilla” gallringsproffs.

1070G kommer alltså kunna beställas som fyrhjulig, dock ej som sin storasyster, 1170G, med åtta hjul (fyra boggies). Tyvärr kommer inte heller 1070G att (just nu) kunna fås med kranspetsstyrning. Det hade varit en mycket intressant setup, en liten stickvägsgående gallringsskördare med kranspetsstyrning i täta första gallringar! Hoppas det kommer!

Men, istället får vi framöver se hur JD 1170G med IBC kommer fungera med sin kranspetsstyrning i gallringsskogen - det ska vi följa upp!

Fifty shades of Grey

Mitt i lanseringen av 1070G och 1170G har John Deere bestämt sig för en uppfräschning av färgvalet. Ramen har alltid varit svart på en John Deere (och Timberjack), i alla fall från fabrik, välanvänd går ofta en JD-ram och boggie mer i rött som troligtvis är grundfärgen som slitits fram.
Hur som, beställer man en ny John Deere idag så är ramen och valda (tidigare svarta) delar i en grå nyans, faktisk ganska lik Rottnes nya gråa, om än kanske lite ljusare. Det är viktigt med förnyelse och brandingfrågor väger allt mer tungt idag. Personligen gissar jag att den gråa färgen kommer mottas, om än med måtta, positivt bland JD-förare runt om i världen.

Franska hästkrafter

Steg 4 motorer, eller vänta nu - Steg 5 motorer finns nu i både 1070G och 1170G. Steget mellan 4 och 5 i emissionskraven för icke-väg dieselmotorer är inte stort. Ska man våga sig på en jämförelse får det bli som köra bil mellan Ystad och Haparanda (Steg 3 till 4) jämfört med att köra bil mellan Ystad och Tomelilla (steg 4 till 5). Det är alltså rejäl skillnad mellan steg och steg och eftersom steget mellan FT4 och Tier 5 inte är så stort så väljer John Deere nu att ha Steg 5 kompatibla dieselmotorer redan innan standarden börjar gälla 2019. Med Steg 4-5 kommer också urea eller populärt kallat AdBlue-tillsats. John Deere har valt en lösning med både DOC, C-EGR och DPF. Genom detta hålls förbrukningen av urea ner till, enligt JD, ca 3% av bränsleförbrukningen.

Motorerna i 1070G och 1170G är från John Deeres egna motorfabrik i Frankrike. Det är den gamla 6-cylindriga trotjänaren PowerTech™ 6068 på 6,8 liter som nu hottats upp för att både klara emissions- och förarkrav.
Om vi fokuserar på 1170G så har effekten i motorn höjts till 155 kW och 978 kNm i vridmoment. 1170E IT4 hade samma block men 145 kW och 935 kNm i max vridmoment. Effektmässigt har alltså effekten höjts dryga 6%. Anledningen är enligt John Deere främst en förbättrad drivlina som i sin tur behövs för att få förbättrade terrängegenskaper på den åttahjuliga varianten av skördaren.

Med G-serien väljer också John Deere att byta plats på motor och pumpar. Numer återfinns motorn längst bak på bakre ramen (vilket majoriteten av tillverkarna har) och pumparna inkl tankar närmast midjan på samma ram.
Fördelen med detta är minskad ljudnivå i hytten. Anmärkningsvärd skillnad om ni frågar mig. Jag har åkt ganska mycket E-serie skördare och när jag nu åkte med i denna G-serie är skillnaden stor - trots att de inte modifierat hytten i detta avseende (enligt JD).

John Deere är mycket stolta över sina nya motorer - egna tester visar att bränsleförbrukningen nu sjunkit avsevärt om man jämför med IT4-motorn och som grädde på moset har produktionen också ökat. Det är ju naturligtvis denna utveckling som är given och det ska bli spännande att få in rapporter från skogarna när skördarna i G-serien kommer ut i större mängd.

Drivlina

Nytt på båda skördarna är ADC - Adaptive Drive Control. ADC presenterades på skotarna på Elmia Wood 2017 och nu får också skördarna detta. Systemet är till stora delar en mjukvara som anpassar kraft och prestanda efter rådande förhållande. Motor, pump och hydrostat justeras konstant och på ett sätt som ska möjliggöra att kraft alltid finns för uppgiften men inte mer än vad som behövs. ADC ska enligt John Deere bidra till en avsevärd minskning av bränsleförbrukningen men också prestandaförbättringar i svår terräng.

Att John Deere väljer att göra 1170G i en åttahjulig version är ingen slump. Varmare och blötare vintrar generellt ställer högre krav på bärighet och dessutom formligen skriker den Centraleuropeiska marknaden (som dessutom börjar mäta sig med Nordiska marknaden) efter skogsmaskiner med god bärighet, ofta då utan band. Då är det fyra boggies som gäller.
Att maskinen dessutom blir mer stabil får nog ses som en positiv bieffekt i detta fall - 8WD är stort i bland annat Tyskland! Åtta hjul innebär mer vikt, men fördelen med fler hjul ska överväga nackdelen med mer vikt. 1170G 8WD med H414 utan band ska väga 20.500 kg.

Ram och kran

Ramen har fått lite uppfräschning och förbättringar på G-serien. En ny stege in till hytten tror jag en del tycker var ett måste - det var mer än en stege i E-serien som bröts sönder i undre steget. Troligtvis har de kommit till rätta med detta nu.
Nytt är också en separat stege för att komma åt motorn, man kan alltså enkelt kliva upp på vänstra bakre flygeln och efter det ställa sig bakom motorn och få riktigt bra överblick när huven är uppfälld. I denna flygel har John Deere placerat tank och pump för urea-systemet. AdBlue tanken rymmer 24 liter.

Med G-serien har också John Deere fokuserat på sikten för föraren. Här har de trollat rejält med motorutrymmet och trots Steg 5 motor med DOC, DPF och Urea har de sänkt höjden på motorutrymmet - något som gör sikten bakåt bättre.

En ny servicepanel finns också på bakre ramen. Fäll upp luckan och du har de manöverfunktioner som behövs för service, inkl tankning av både diesel och hydraulolja.

Kranen är standard för 1170 - CH6. Den kan fås i två längder, 10 alternativt 11,3 meter och kan nu som sagt fås med kranspetsstyrning - IBC. Det var storebror CH7 tidigare ensam om.

Hydraulik

John Deere har bytt till en 8% större arbetspump i 1170G, den nya är på 190cc och den gamla hade displacement på 175cc. Lyftkraften på CH6 är dock oförändrad och max storlek på skördaraggregat är H414 (H412, H413 och H414, alla från Waratah).
På den 1170G som visades satt H414. Detta är John Deeres näst största fyrhjulsdrivna skördaraggregat. Det kan troligtvis jämföras med Ponsse H7 och Komatsu C123. Det är alltså aggregat man normalt inte använder i tidigare förstagallringar, men inte heller i grövre slutavverkning.

H414 kapar max 62cm och väger 1.100 kg.

Det är oftast ingen slump med en specifik bestyckning på en visningsmaskin. Eftersom visningen var i Tyskland så är det troligt att 1170G med H414 kommer bli ett bra val i där. Deras skogsbruk är annorlunda från vårt Nordiska skogsbruk och de håller generellt bestånden tätare med högre virkesförråd som följd. En 1170G med H414 kan alltså sättas på uppgifter som svaga, stämplade, tredje och fjärdegallringar i Tyskland, där kan nog denna kombination fungera bra. Trolig medelstam i uttaget, runt 0,35 m3fub.

Summering

Ur ett tekniskt perspektiv lär inte 1170G göra någon besviken. Den nya kontrollen för drivlinan tillsammans med nya motorn kommer troligtvis tas emot bra på alla marknader. Men det kanske största är IBC, alltså kranspetsstyrningen. Här är ju i skrivande stund John Deere ensamma om att ha två serieproducerade skördare med kranspetsstyrning. IBC förenklar och höjer produktiviteten generellt. Kanske inte hos de allra bästa förarna men för de som kanske inte toppresterar. Nyttan för den fulländade borde istället bli mindre stress, det får den mediokra med på köpet så att säga.

Vi har också haft en stark trend mot att använda dessa så kallade “mellanskördare” och det jobbar naturligtvis John Deere för att leva upp till.

Personligen hade jag dock varit mer exalterad över en åttahjulig 1070G med IBC och 12 meters kran och ett litet aggregat med flerträdshantering. Med samma eller mindre bredd än 6wd 1070 dock med 24,5” hjul.

Men detta ska jag inte skylla John Deere något för, dessutom är det ju bara min personliga åsikt! Dessutom sett ur ett Nordiskt, skogligt perspektiv, det kan ibland både vara trångsynt och oekonomiskt!

Här nedan finns en video från visningen.



Fråga och diskutera gärna här i tråden!



   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

skogsjan695xl  
#504779 Intressant maskin.
Men min nyfikenhet föll mer på den blurrade skotaren.
Kan det möjligt vara den nya 910g?
Senast redigerad av skogsjan695xl fre 23 mar 2018, 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

Fredrik Reuter  
#504781 Uppmärksamt!

🤐 - Men mer info kommer senare under våren ... 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504837
Fredrik Reuter skrev:Uppmärksamt!

🤐 - Men mer info kommer senare under våren ... [THUMBS UP SIGN]

Tycker det är tillräckligt sent nu [emoji1]

Du kan ju råka skriva lite om det redan nu [emoji9] [emoji10] [emoji11] [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505211 Vedervärdigt fult med grå ram på JD 😡

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

Temlav  
#505341 Grå ram må väl vara, men det gröna i övrigt... 🙂

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

Fredrik Reuter  
#512180 Hej,
Tidigare i vår var jag och spanade in 1170G på John Deeres tour.

Det blev ett videoklipp som jag hoppas är i alla fall lite sevärt.


   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

AKKAMAAN  
#512194 Förstår inte upprördheten över den grå färgen....
Tvekar man att köpa en maskin för att ramen är grå i stället för svart?
En typisk marknadsmarkering av JD för att peka på en ny generation av maskiner...
Den kommer att uppskattas om några år när man står och diskuterar begnade maskiner hos återförsäljarna...
"1170G 8WD Grey" with IBC and ADC... Låter nog ganska rätt ute i världen...

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

Smålandshuggarn  
#512227 Tommy Altberg e en härlig prick! Jag va o körde 1170:in utanför Björköby o jag tänkte knappt ens på att den va grå, så jag tycker inte de ser illa ut faktiskt! Varför e ljudet så dåligt synkat på många filmer? Blir de lätt så när man filmar me drönare?

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

JohannesG  
#512229 Tror att ljudet inte är synkat alls. Ljudet är inte från drönaren utan från någon annan kamera eller mick. Och antagligen inte från riktigt samma tidpunkt. Skulle man ta ljudet direkt från drönaren skulle det bara bli ett enda surr, som att vara mitt inne i en bisvärm. Klart det skulle gå att spela in separat ljud och synka med drönaren, men det blir lite mer jobb även om det hade varit det bästa.

Jag tror i alla fall att det är så, men de som vet säkert får gärna korrigera mig.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

Fredrik Reuter  
#512230 Hej,
Jo, ljudet är faktiskt synkat och kommer från drönarens handkontroll och den dockade telefonen.
Tyvärr har jag haft stora problem med Mavic drönaren det sista och nu allra sist blev det ingenting tyvärr (när vi var i Finland).

Kan ha fått ett måndagsex helt enkelt.

Så när jag var i Torsby ovan så funkade nästan ingenting, jag vet inte om det syns med drönarfilmerna är inte ens HD utan cachade videofiler som delvis var korrupta men det gick att trolla lite i redigeringen.

Men nu har jag i alla fall kontakt med supporten och har några grejer som ska kollas, efter det får vi se om den ska skickas in eller ej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

JohannesG  
#512235 Ja ha, det var ju en fiffig lösning för att komma undan "bisvärmen". Om det nu hade fungerat som tänkt. Bra filmat oavsett. Att tekniken sedan strular kan man inte hjälpa.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170G 8WD, nu med IBC, ADC och grå ram

Fredrik Reuter  
#512238 Tack. Jag har en känsla av att det går lite för fort för företaget DJI ibland, nya grejer kommer hela tiden och jag tror det är det som spökar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).