På något sätt har det varit tre omvälvande år för John Deere, inte försäljningsmässigt kanske, men de har gått från E-serien till G-serien utan att använda sig av någon “F-serie” och mitt uppe i allt har de lanserat kranspetsstyrning för skördare. John Deere kallar sin Kranspetsstyrning för skördare, JD IBC och det var på Elmia Wood förra året som lanseringen skedde genom att de, ja just det - stoppat in det i en 1270!
Men nu, efter snart tre år, kommer de minsta skördarna i G-serieutförande, detta i 1070G och 1170G. Även om 1070G kommer att kunna beställas i en 4WD version med 34” hjul så är 770-modellen (tyvärr) ett minne blott. Det är 1070 som sedan länge är John Deeres “lilla” gallringsproffs.
1070G kommer alltså kunna beställas som fyrhjulig, dock ej som sin storasyster, 1170G, med åtta hjul (fyra boggies). Tyvärr kommer inte heller 1070G att (just nu) kunna fås med kranspetsstyrning. Det hade varit en mycket intressant setup, en liten stickvägsgående gallringsskördare med kranspetsstyrning i täta första gallringar! Hoppas det kommer!
Men, istället får vi framöver se hur JD 1170G med IBC kommer fungera med sin kranspetsstyrning i gallringsskogen - det ska vi följa upp!
Fifty shades of Grey
Mitt i lanseringen av 1070G och 1170G har John Deere bestämt sig för en uppfräschning av färgvalet. Ramen har alltid varit svart på en John Deere (och Timberjack), i alla fall från fabrik, välanvänd går ofta en JD-ram och boggie mer i rött som troligtvis är grundfärgen som slitits fram.
Hur som, beställer man en ny John Deere idag så är ramen och valda (tidigare svarta) delar i en grå nyans, faktisk ganska lik Rottnes nya gråa, om än kanske lite ljusare. Det är viktigt med förnyelse och brandingfrågor väger allt mer tungt idag. Personligen gissar jag att den gråa färgen kommer mottas, om än med måtta, positivt bland JD-förare runt om i världen.
Franska hästkrafter
Steg 4 motorer, eller vänta nu - Steg 5 motorer finns nu i både 1070G och 1170G. Steget mellan 4 och 5 i emissionskraven för icke-väg dieselmotorer är inte stort. Ska man våga sig på en jämförelse får det bli som köra bil mellan Ystad och Haparanda (Steg 3 till 4) jämfört med att köra bil mellan Ystad och Tomelilla (steg 4 till 5). Det är alltså rejäl skillnad mellan steg och steg och eftersom steget mellan FT4 och Tier 5 inte är så stort så väljer John Deere nu att ha Steg 5 kompatibla dieselmotorer redan innan standarden börjar gälla 2019. Med Steg 4-5 kommer också urea eller populärt kallat AdBlue-tillsats. John Deere har valt en lösning med både DOC, C-EGR och DPF. Genom detta hålls förbrukningen av urea ner till, enligt JD, ca 3% av bränsleförbrukningen.
Motorerna i 1070G och 1170G är från John Deeres egna motorfabrik i Frankrike. Det är den gamla 6-cylindriga trotjänaren PowerTech™ 6068 på 6,8 liter som nu hottats upp för att både klara emissions- och förarkrav.
Om vi fokuserar på 1170G så har effekten i motorn höjts till 155 kW och 978 kNm i vridmoment. 1170E IT4 hade samma block men 145 kW och 935 kNm i max vridmoment. Effektmässigt har alltså effekten höjts dryga 6%. Anledningen är enligt John Deere främst en förbättrad drivlina som i sin tur behövs för att få förbättrade terrängegenskaper på den åttahjuliga varianten av skördaren.
Med G-serien väljer också John Deere att byta plats på motor och pumpar. Numer återfinns motorn längst bak på bakre ramen (vilket majoriteten av tillverkarna har) och pumparna inkl tankar närmast midjan på samma ram.
Fördelen med detta är minskad ljudnivå i hytten. Anmärkningsvärd skillnad om ni frågar mig. Jag har åkt ganska mycket E-serie skördare och när jag nu åkte med i denna G-serie är skillnaden stor - trots att de inte modifierat hytten i detta avseende (enligt JD).
John Deere är mycket stolta över sina nya motorer - egna tester visar att bränsleförbrukningen nu sjunkit avsevärt om man jämför med IT4-motorn och som grädde på moset har produktionen också ökat. Det är ju naturligtvis denna utveckling som är given och det ska bli spännande att få in rapporter från skogarna när skördarna i G-serien kommer ut i större mängd.
Drivlina
Nytt på båda skördarna är ADC - Adaptive Drive Control. ADC presenterades på skotarna på Elmia Wood 2017 och nu får också skördarna detta. Systemet är till stora delar en mjukvara som anpassar kraft och prestanda efter rådande förhållande. Motor, pump och hydrostat justeras konstant och på ett sätt som ska möjliggöra att kraft alltid finns för uppgiften men inte mer än vad som behövs. ADC ska enligt John Deere bidra till en avsevärd minskning av bränsleförbrukningen men också prestandaförbättringar i svår terräng.
Att John Deere väljer att göra 1170G i en åttahjulig version är ingen slump. Varmare och blötare vintrar generellt ställer högre krav på bärighet och dessutom formligen skriker den Centraleuropeiska marknaden (som dessutom börjar mäta sig med Nordiska marknaden) efter skogsmaskiner med god bärighet, ofta då utan band. Då är det fyra boggies som gäller.
Att maskinen dessutom blir mer stabil får nog ses som en positiv bieffekt i detta fall - 8WD är stort i bland annat Tyskland! Åtta hjul innebär mer vikt, men fördelen med fler hjul ska överväga nackdelen med mer vikt. 1170G 8WD med H414 utan band ska väga 20.500 kg.
Ram och kran
Ramen har fått lite uppfräschning och förbättringar på G-serien. En ny stege in till hytten tror jag en del tycker var ett måste - det var mer än en stege i E-serien som bröts sönder i undre steget. Troligtvis har de kommit till rätta med detta nu.
Nytt är också en separat stege för att komma åt motorn, man kan alltså enkelt kliva upp på vänstra bakre flygeln och efter det ställa sig bakom motorn och få riktigt bra överblick när huven är uppfälld. I denna flygel har John Deere placerat tank och pump för urea-systemet. AdBlue tanken rymmer 24 liter.
Med G-serien har också John Deere fokuserat på sikten för föraren. Här har de trollat rejält med motorutrymmet och trots Steg 5 motor med DOC, DPF och Urea har de sänkt höjden på motorutrymmet - något som gör sikten bakåt bättre.
En ny servicepanel finns också på bakre ramen. Fäll upp luckan och du har de manöverfunktioner som behövs för service, inkl tankning av både diesel och hydraulolja.
Kranen är standard för 1170 - CH6. Den kan fås i två längder, 10 alternativt 11,3 meter och kan nu som sagt fås med kranspetsstyrning - IBC. Det var storebror CH7 tidigare ensam om.
Hydraulik
John Deere har bytt till en 8% större arbetspump i 1170G, den nya är på 190cc och den gamla hade displacement på 175cc. Lyftkraften på CH6 är dock oförändrad och max storlek på skördaraggregat är H414 (H412, H413 och H414, alla från Waratah).
På den 1170G som visades satt H414. Detta är John Deeres näst största fyrhjulsdrivna skördaraggregat. Det kan troligtvis jämföras med Ponsse H7 och Komatsu C123. Det är alltså aggregat man normalt inte använder i tidigare förstagallringar, men inte heller i grövre slutavverkning.
H414 kapar max 62cm och väger 1.100 kg.
Det är oftast ingen slump med en specifik bestyckning på en visningsmaskin. Eftersom visningen var i Tyskland så är det troligt att 1170G med H414 kommer bli ett bra val i där. Deras skogsbruk är annorlunda från vårt Nordiska skogsbruk och de håller generellt bestånden tätare med högre virkesförråd som följd. En 1170G med H414 kan alltså sättas på uppgifter som svaga, stämplade, tredje och fjärdegallringar i Tyskland, där kan nog denna kombination fungera bra. Trolig medelstam i uttaget, runt 0,35 m3fub.
Summering
Ur ett tekniskt perspektiv lär inte 1170G göra någon besviken. Den nya kontrollen för drivlinan tillsammans med nya motorn kommer troligtvis tas emot bra på alla marknader. Men det kanske största är IBC, alltså kranspetsstyrningen. Här är ju i skrivande stund John Deere ensamma om att ha två serieproducerade skördare med kranspetsstyrning. IBC förenklar och höjer produktiviteten generellt. Kanske inte hos de allra bästa förarna men för de som kanske inte toppresterar. Nyttan för den fulländade borde istället bli mindre stress, det får den mediokra med på köpet så att säga.
Vi har också haft en stark trend mot att använda dessa så kallade “mellanskördare” och det jobbar naturligtvis John Deere för att leva upp till.
Personligen hade jag dock varit mer exalterad över en åttahjulig 1070G med IBC och 12 meters kran och ett litet aggregat med flerträdshantering. Med samma eller mindre bredd än 6wd 1070 dock med 24,5” hjul.
Men detta ska jag inte skylla John Deere något för, dessutom är det ju bara min personliga åsikt! Dessutom sett ur ett Nordiskt, skogligt perspektiv, det kan ibland både vara trångsynt och oekonomiskt!
Här nedan finns en video från visningen.
Fråga och diskutera gärna här i tråden!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto