Bioenergi

Pelletsbrist vintern 2018?

50 inlägg 39640 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Fredrik Reuter  
#504126 SVT Dalarna har idag en artikel om en pelletsfabrik i Mockfjärd som har svårt att få tag i råvara för att tillverka pellets.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... lletsbrist

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#504133 Ofta bränder i pelletsfabrikerna också som stör produktion. Är det inte ett par stycken som brunnit ner helt? Här har det varit så många bränder att Räddningstjänsten tar ut ersättning när dom larmas till fabriken.

sojoh  
#504149 Jula här i Umeå fick in ett parti i förra veckan och hade kvar i fredags. Fin pellets,säkert gjord på spån, från Södra!!
Fraktpriserna måste vara låga när det lönar sig att frakta gods som kostar 2.50 kr/kg i 100 mil!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#504433 NSD skriver på sin sajt om vinterns pelletsbrist. I norra Sverige har en tidigare brand i spåntorken hos Stenvalls trä minskat utbudet av pellets vilket förvärrar situationen. Enligt SCA är det framför allt mellanstora (industri)kunder och värmeverk som ökar sin förbrukning men hos SCA går alla sågverk för fullt så de ser ingen direkt brist.

När det gäller Stenvalls har de nu byggt upp tillverkningen igen efter branden. Nu med tre gånger så hög produktionskapacitet så det lär komma ut mer pellets på marknaden snart.

Läs hela artikeln här.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504509 En kollega sa just att han beställt pellets från Telge där han har kontrakt med garanterad leverans senast tio arbetsdagar efter beställning. Han fick svar att det nu kunde komma att dröja 15-20 dagar. I värsta fall t.o.m framåt månadsskiftet april-maj.
Sambon hade vart på jakt och fått köpa max 15 påsar hos en pelletsleverantör.
Vekar väldigt pressat.

Hema  
#504540 Detta är riktigt allvarligt, vem våga Investera i pellets nu? Inte som primärvärmekälla.

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504582 Vet inte om jag håller med om att det är så allvarligt egentligen, det har varit en längre period med kyla än på många år så förbrukningen har varit väldigt hög i år.
Köper man vinterns behov av pellets på hösten så är det inga problem, om man inte köper för lite förstås.

Det var ju samma sak med ved för något år sen, slut i lagren hos vedförsäljarna.

Svärfar har 3 års ved hemma jämt, så det är ingen panik om han blir krasslig nåt år.
Man behöver ha lite framförhållning både när det gäller ved och pellets så går det bra.
Senast redigerad av Mettämies tor 22 mar 2018, 08:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Bax  
Mettämies skrev:...Köper man vinterns behov av pellets på hösten så är det inga problem, om man inte köper för lite förstås.

Ja, vedeldarna ordnar ju hela sitt årsbehov på en gång. Varför inte pelletseldarna?

Hema  
#504592 Jo jag kan hålla med, men många av de som bytt ut sin oljebrännare, lägger pelletsen där oljepanna stod och inte allt för ovanligt räcker kanske inte det utrymmet för ett helt års förbrukning. Eller att lagringsplats utomhus saknas (inte alla som vill ha det synligt och så har vi områden, där grannar har en massa åsikter) Gött o bo på landet med egen skog.

Hur som, så kommer det nog säljas en hel del pellets när lagens börjar fyllas på.

Tjingen  
#504614 Frågan är om pelletspriset kommer att gå upp. Priset har varit stabilt under många år. Att massapriset är på väg upp kommer troligtvis också få genomslag

Bröderna byman  
#504622 Absolut pelletsbrist och priset har gått upp senaste tiden. Finns nog många anledningar, de som jag har hört är att det har varit för blött under hösten/vintern för att senare bli för mycket snö för att få ut tillräckligt med råvara. Har också hört att några stora värmeverk som eldas med pellets har tagits i bruk senaste tiden i Tyskland och polen och att de tillsammans sväljer så pass stora volymer att det skapat en obalans på den europeiska pelletsmarknaden. Rätt eller fel vet jag inte, bara hörsägen men skulle absolut kunna stämma

Användarvisningsbild

Träsked  
#506493 Skickade meddelande till frugan att köpa pellets en dag för några veckor sen eftersom det var lite glapp i vedleveransen men det fanns inte en säck att tillgå i hela stan enligt henne (Jönköping). Jag trodde förstås att hon inte orkade kolla ordentligt :???: med det fick jag äta upp, hon hade varit på Byggmax, Granngården, Plantagen och någon mer men... nä. Då frågade hon ifall hon skulle handla några säckar med ved från macken :lol: :x men nääää... jag kom kvickt på ett sätt att klämma fram några vedklabbar så vi klarade oss ett dygn!

mrvimek  
#506636 Jag fick tag i en pall på
Byggmax i hudik sen var de slut

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506664 Brorsan har avtal med leveransgaranti och brukar få 6 ton på vårkanten. Nu fick han två ton och löfte om resten framåt sommaren. Naturligtvis bjöd de på frakten när det blev dubbel liten leverans.

awes  
#506792 För mig gick det bra!
Beställde 3 pallar från Stora Enso torsdagen den 22/3 och de levererades hem till mig på måndagen den 26:e.
Är inte avtalskund men har köpt av dom i ett antal år.
Enligt hemsidan ber dom om ursäkt att det kan ta upp till 2 veckor innan leverans.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).